Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Den där aero-känslan

  1. #1

    Den där aero-känslan

    Jag hade en 9-3 aero 2.8 -07 för några år sedan. Det var en före detta företagsbil i lite punkigt skick kosmetiskt men mekaniskt perfekt. Jag bodde på landet och använde bilen varje dag för att ta mig till tåget. Jag minns känslan av att riktigt längta till turerna till och från tåget. Det var något speciellt med den. Den kändes så tight men ändå mjuk och följsam. Den låg precis rätt i svängarna på en kurvig väg. Motorn gav alltid exakt rätt kraft. Inne i stan kändes den som en vanlig bil. När man kom ut ur stan och tryckte på gasen var det som ett vilddjur som vaknade. Den såg ut som en vanlig bil. Men den var inte vanlig. Jag tog lite spontana kvällsturer då och då, bara för att den var så rolig att köra.

    Jag gillade verkligen den bilen. På gränsen till förälskelse.

    Men så flyttade jag in till Göteborg. Försäkringen hoppade upp från sex till tiotusen. Jag började tänka att jag egentligen behövde en Kombi. Så jag sålde den. Jag har ångrat det rätt många gånger vid det här laget.

    Jag har börjat kolla annonser igen och hittar jag en likadan i fint skick så kanske jag slår till. Men samtidigt känns det som en viss osäkerhetsfaktor att satsa på en saab igen.

    Min fråga blir därför; finns det någon bil som kan ge mig samma känsla som aero:n?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    Jag har börjat kolla annonser igen och hittar jag en likadan i fint skick så kanske jag slår till. Men samtidigt känns det som en viss osäkerhetsfaktor att satsa på en saab igen.

    Min fråga blir därför; finns det någon bil som kan ge mig samma känsla som aero:n?
    Näe, Köp nu innan du ångrar dig.
    Du kan köpa nåt annat om några år när dessa är slutkörda.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Säger som HeRmAN, köp. Nu finns det ganska många andra aero-bilar än just den du ägde, men kanske inte just 9-3 V6. Just -07 är ju dessutom lite speciell om du vill ha en sådan, då den hade nya inredningen, men gamla utsidan. Så mitt tips är att kolla annonser, men även slå nuvarande ägaren av din gamla bil en signal (hittas oftast lättast mha transportstyrelsen om du inte vet vem det är) för att se om bilen möjligen har tänkt att kanske säljas eller så. Vet inte hur längesedan du ägde den, men du vet ju ganska mycket om just den bilen om inte annat.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Det är ju otaktiskt att på ett saabforum ställa frågan "borde jag köpa en saab aero?" och förvänta sig ett opartiskt svar... Men du kanske mer är ute efter ett psykologiskt stöd för att fatta ett beslut du egentligen redan bestämt dig för?

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är ju otaktiskt att på ett saabforum ställa frågan "borde jag köpa en saab aero?" och förvänta sig ett opartiskt svar... Men du kanske mer är ute efter ett psykologiskt stöd för att fatta ett beslut du egentligen redan bestämt dig för?
    Haha jag hade nog inte väntat mig ett opartiskt svar . Men jag tänkte att forumet antagligen är fyllt med bilentusiaster som har lite koll på marknaden. Hur som helst så kommer jag nog att leta vidare efter en fin aero.

    Vilken modell/årsmodell skulle ni rekommendera för mig som saknar möjlighet att mecka själv? Jag vill köpa något färdigt och sedan lämna in den på verkstad för service och sådant.

  6. #6
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det är skicket som avgör. Inte åldern eller miltalet. (Gäller de flesta bilar). Ibland när man slösurfar och kikar på någon prestandabil
    och ser att säljaren inte brytt sig om att vrida ratten rätt eller städa ur/tvätta golvmattorna undrar man.

    Men så dyker det ibland upp exemplar med bilder som visar ett rent motorrum och en välskött inredning utan tecken på rost.
    Är "objektet" dessutom oskruvat kan man börja fundera...

    Men i alla fall när det gäller bilar som rullat 10 år eller mer, så måste man se dom som "projekt". Det ÄR saker som måste fixas.
    Bromsskivor/klossar, avgassystem, bussningar/fjädrar/länkarmar. Luktar tändkasetten OK? Rasslar det om än bara litet från kedjan?

    Tänk priset + 50 papp om Du inte kan meka själv!

    Jag köpte min 9-5 Aero 2002 när den var ett år och hade rullat knappt 2000 mil. I skick som ny. Ventillerade stolar som luktade
    bara så gott. När bilen gått 22.000 mil åkte jag med som passagerare. Den var fortfarande i ett ganska gott skick även om åldern
    hade börjat ta ut sin rätt. Trogen skötsel av mig och näste ägare gjorde att den mådde bra i motor och växellåda.

    Som sagt: Skicket, inte miltalet...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    V6an har haft en del kedjestrul, i synnerhet på bilar från sent -07 och framåt. Det betyder inte att dessa bilar är dåliga, men man kan eventuellt tvingas till kedjebyte som kostar en slant.

    Därför menar vissa att 07 är den bästa årsmodellen: nya inredningen, men före kedjestrulet.

    2008 kom faceliften, om man gillar den.

    Annars är det i princip samma bil genom åren, så viktigast är nog att hitta ett fint ex mer än en specifik årsmodell.

Liknande ämnen

  1. Fråga: Känslan i era bromspedaler (NG 9-3 Aero)
    Av Acadian i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •