Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Stulen nyckel! Saab 9-5 2003 2,3t

  1. #21
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    878
    Är det inte enklast att strunta i och köpa nycklar från ebay, slipa ner nycklar , åka till verkstad , koda om osv.

    Är det inte enklast att åka till en skrot och få
    2 kompletta nycklar, med transponder.
    En twice enhet.
    Låscylinder.

    ?

    I min hemtrakt så skulle det gå på ca 500-700 kr, att få komplett kitt.
    Behöver man en tech2 ändå?
    Senast redigerat av toorp den 2017-08-31 klockan 17:44.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Hannasaab95 Visa inlägg
    Rolf var väldigt osäker på om det ens skulle fungera med att köpa en bilnyckel från skroten, utan att den måste vara en helt ny. Han ville se bilen och nyckeln innan och bad mig kolla med låssmeden här i Norrköping.
    Han kanske inte fick hela bilden, en nyckel från skroten är endast en temporär livlina om du läser igen.
    En helt ny nyckel är självklart det bästa men många tycker det är för dyrt och eftersom du redan kikat på ebay antar jag att du hör till dem.

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    En Dice enhet.


    ?
    Och varför en DICE?
    TWICE är en enhet som sköter imobiliseringen och måste ha minst en ingift/fungerande transponder och det har hon ju redan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    878
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Han kanske inte fick hela bilden, en nyckel från skroten är endast en temporär livlina om du läser igen.
    En helt ny nyckel är självklart det bästa men många tycker det är för dyrt och eftersom du redan kikat på ebay antar jag att du hör till dem.



    Och varför en DICE?
    TWICE är en enhet som sköter imobiliseringen och måste ha minst en ingift/fungerande transponder och det har hon ju redan.
    Det är ju det jag frågar. Behöver man gifta in nycklarna i bilen om man byter TWIC med tillhörande nycklar med transponder?
    Jag undrar detta i ett annat sammanhang.

    Faktum är att nyckeln passar fortfarande bilen, och nyckeln är stulen. För mig känns det som att lämna dörren olåst hemma, du kan inte flytta hemmet men du kan ta vad du vill ha.
    Senast redigerat av toorp den 2017-08-31 klockan 17:58.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Så du inte missförstår något: en låssmed kan inte fila till en skrotnyckel för att den mekaniskt ska passa dina befintliga lås. Däremot kan skrotnyckelns elektronik (transponder+fjärr) programmeras in till din bil.

    Du behöver ett nytt nyckelämne, alltså själva metallbladet, som slipas till och sedan monteras ihop med skrotnyckelns elektronik, se mitt :alternativ 1 ovan".

    Såhär ser ett nyckelämne ut:
    http://www.ebay.com/itm/1999-2002-Ne...dZiiia&vxp=mtr

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Nu har du väldigt mycket info.

    Kunskap är bra, men det måste göras något oxo! Enklast är väl att ta med bilen till Nordic och tala med dem på plats. Så har du koll.

    Tänker du göra jobbet själv eller lämna bort det?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och visa Rolf vara förslag om något är oklart, olika lösningar kostar olika mycket och den som skall göra jobbet kan ge bästa förslagen

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    22
    Medlem#
    10744
    Ytterligare ett tips kan ju vara att tills vidare ha bilen ståendes hos någon vän eller liknande så att tjuven som har din adress inte kan komma hem till dig och hitta bilen så enkelt...

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Finns det verkligen någon som stjäl en halvgammal saab?

    Förvara inga värdesaker i bilen.

  9. #29
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    878
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Finns det verkligen någon som stjäl en halvgammal saab?

    Förvara inga värdesaker i bilen.
    Stjäla nja, visst händer det.

    Skicka skruvmejseln i tändningslåset, slå sönder inredningen, allmänt sabotera.
    Vissa tar allt de kommer över.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Är det inte enklast att åka till en skrot och få
    2 kompletta nycklar, med transponder.
    En twice enhet.
    Låscylinder.
    Finns ingen som helst anledning att byta twice (eller annan elektronikenhet) i bilen, det ställer bara till det med giftemål med andra saker i bilen, ska man klara sig utan Tech2 så är det flera saker att byta inklusive stereo och motorstyr, samt att man kommer att få fel VIN i bilen.

    Man byter bara nycklar i den existerande twicen om man har en fungerande nyckel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    samt att man kommer att få fel VIN i bilen.
    ? Säker, VIN finns väl i DICE

    Oavsett vilket så känner jag att det är att gå över ån efter vatten med ett TWICE byte.
    Och byte av TWICE kräver ju ändå Tech2 så man vinner inget på att byte mer än nödvändigt mer än att man kan passa på att dammsuga under förarstolen när man plockar ur den!

    Jag tror nog Rolf vet vad som krävs för att få två fungerande nycklar till bilen, hur den kvarvarande fysiska nyckeln skall hanteras har ju föreslagits så det är väl närmast en prisfråga.
    Mr Beans lösning på lås är billig men kanske opraktisk

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ? Säker, VIN finns väl i DICE

    Oavsett vilket så känner jag att det är att gå över ån efter vatten med ett TWICE byte.
    Och byte av TWICE kräver ju ändå Tech2 så man vinner inget på att byte mer än nödvändigt mer än att man kan passa på att dammsuga under förarstolen när man plockar ur den!
    Vad jag menade var att om man ska byta delar för att klara sig utan Tech2 så behöver man byta alla enheter som har med bilens identitet att göra då alla centrala enheter är sammanlänkade, dvs. i praktiken måste man ta över donatorbilens identitet. Om man ändå använder Tech2 finns ingen som helst anledning att byta någon styrenhet, så då blir hela övningen med att byta en eller flera styboxar poänglös.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Talking Tack för hjälpen

    Tack så mycket för allas tips och förslag, ni har hjälpt mig väldigt mycket! Det lutar åt det billiga alternativet, köpa begagnad nyckel på skroten och nytt nyckelämne på nätet. Sedan ingiftning och borttagning av den stulna nyckeln. Känns mycket bättre nu och vet att det kommer lösa sig.

    MVH en väldigt tacksam själ
    Hanna

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Och hemförsäkring var inte ett alternativ?

    Allt hänger ju egentligen på hur du blev av med nyckeln.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Väskan blev stulen och ringde försäkringsbolaget och de sa att eftersom nyckel är till bilen så går det på bilförsäkringen och där har jag bara trafikförsäkring.

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hannasaab95 Visa inlägg
    Väskan blev stulen och ringde försäkringsbolaget och de sa att eftersom nyckel är till bilen så går det på bilförsäkringen och där har jag bara trafikförsäkring.
    Vilket försäkringsbolag är detta?

    Ärligt talat tycker jag det är rent skitsnack!
    Hade det varit någon annans nyckel hade det ingått. Hade du inte haft bilen försäkrad (vilket man inte har om den är avställd) hade den ingått. Hade det varit din pappas nyckel (som han har när han lånar bilen) hade det ingått.

    De borde ersätta exakt det som blev stulet, dvs en fungerande nyckel. Att eventuellt följd-arbete mm på bilen inte ingår verkar dock logiskt.

    Jag tycker du skall snacka med dem igen. Berätta gärna att vi på forumet vill veta vilket bolag som har så dåliga villkor.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Helt enig med ovan.

    Med det sagt så, GÖR INGET innan du fått hjälp, detta skall förhoppningsvis lösas av ditt försäkringsbolag och under deras ansvar.

    Lite avhängigt hur nyckeln försvann, väskryckning eller oaktsamhet, annat vet vi ju inte.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #38
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Flikar bara in med att det inte nödvändigtvis behöver vara TechII, det funkar bra med Autocom eller liknande också.

    Jag gjorde precis denna manöver ganska nyligen, köpte en 9-5 med trasigt tändningslås.
    Programmerade in en nyckel från en annan bil så att fjärr och transponder fungerade.
    Tog tändningslås och låscylindrar från den andra bilen och flyttade över. Lade in den andra bilens extranyckel. Plockade bort originalnyckeln. Klart.

    Allt gjordes med Autocom via OBD uttaget, tog väl allt som allt en timme och kostade mig ingenting eftersom jag redan hade en reservdelsbil att plocka ifrån.
    Med tanke på att man kan köpa trasiga 9-5'or för typ en tusenlapp på blocket idag så är det ett klart prisvärt alternativ. Även om man tvingas köpa in en Autocom så går dom att få för under tusenlappen på eBay, eller så lånar man en, dom är ju inte ens i närheten lika sällsynta som TechII.

    @Hannasaab95 bor du i närheten av Gävle så kan jag fixa kodningen av nycklar åt dig om du vill, det är några minuters jobb med Autocom. Nycklar och tändningslås får du dock fixa från en skrot eller dylikt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Vad alla strular till det i onödan. Är det en riktigt fin bil så gör som alla andra säger, vill du bara vara säker på att ingen stjäl den så är det väldigt enkelt:

    Koppla in en brytare som bryter t.ex tändströmen/ström till styrboxen som du sedan gömmer på ett BRA ställe. Bör inte kosta mer än 30kr och tar max 30min. Voila stöldsäker bil

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Nya nycklar till Saab 9-5 är faktiskt inte så dyra. En nyckel utan transponder kostar 177 kr, och locket till nyckeln 46 kr. Själva transpondern kan man köpa på skroten om man önskar men när jag kollar på bildelsbasen så verkar de få som finns gå på en femhundring, bättre i så fall att köpa en komplett ny nyckel för 730 kr. Förvisso brukar det finnas annonser på blocket på 9-5'or som säljs i delar så det går säkert att tå tag på en billigare. Själv så hade jag nog lagt ut 730 kr på en ny nyckel bara för att slippa strula.

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

    För övrigt så är det vettigt att ha bilen minst halvförsäkrad.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med fjärrlås/nyckel funktioner NG9-3 -03
    Av Aphexis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-04-05, 10:12
  2. Stulen SAAB 9-5 -06
    Av LG i forum Allmänt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 13:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •