Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Knaster från motor/turbo efter trim

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Knaster från motor/turbo efter trim

    Hej allesammans,

    Drog in steg 1 mjukvara från BSR igår. Bilen är en 9-3OG 2.0T (2002, 150hk original). Redan från första provkörningen upptäckte jag ett knastrande ljud som endast uppstår när turbon laddar max. Inte när kopplingen trycks ned eller i tomgång. Med neddragna rutor så låter det som under ratten ungefär, med rutorna uppe så låter det som fram i motorn.

    Min första tanke var att det kanske beror på att jag just nu kör 95 oktan i tanken och ej 98 som är rekommenderat från BSR. Men efter lite googlande så blir jag fundersam på om det kanske är tändstiften? Jag installerade nya BCPR6ES-11 stift för en vecka sedan, alltså ej BCPR7ES-11 som jag sett att många rekommenderar. Detta eftersom att 7:orna ej är för min motor och årsmodell enligt Maptun.

    Vad skulle ni tro?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    1. Kolla vakuumslangarna
    2. kör på BCPR7ES-11 då den är trimmad
    3. det är en GT17 så livslängden är inte lång på dessa...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 18:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    1. Inga vakuumläckor.
    2. Får dra iväg en beställning och se om den löser problemet.
    3. Jo, så är det ju. Men så länge den ej ryker bör det väl vara OK? En turbin med spel bör väl ej "knastra"?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 18:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Om man nu handlar trim av BSR bör man kontakta dem först och inte titta på vad Maptun visar på sin sida.
    Har du inte rätt att ångra köpet? Jag är ju tveksam till om den bilen bör trimmas

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om man nu handlar trim av BSR bör man kontakta dem först och inte titta på vad Maptun visar på sin sida.
    Har du inte rätt att ångra köpet? Jag är ju tveksam till om den bilen bör trimmas
    Hjälp till eller klicka dig vidare.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973
    Det är ganska normalt förfarande att man kontaktar trimleverantören om man upplever problem.

    Annars får du väl försöka spela in ljudet så folk kan uppleva det själva och komma med kvalificerade gissningar. Att vara dryg har aldrig hjälpt nån på/i något forum.

    6 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Flygman Visa inlägg
    Hjälp till eller klicka dig vidare.
    Herman är en av dom allra mest hjälpsamma på hela forumet, så klanka inte ner på honom. Det var ett helt seriöst råd.

    7 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag tror inte att oljud beror på något i mjukvaran snarare något i hårdvaran.
    När effekten ökar så hoppar dom dolda felen fram.
    Har du opensid så du kan kolla att begärd luftmassa stämmer med vad turbon levererar?
    Kan det vara ett avgasläckage som är orsaken till vad du upplever som knaster?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Nu vet jag inte hur intercoolern är på 9-3,men om det finns nåt litet läckage som märks med högre tryck kanske?
    På 9-5 är det inte helt ovanligt att original ic börjar läcka.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är ganska normalt förfarande att man kontaktar trimleverantören om man upplever problem.

    Annars får du väl försöka spela in ljudet så folk kan uppleva det själva och komma med kvalificerade gissningar. Att vara dryg har aldrig hjälpt nån på/i något forum.
    Yes, väntar på svar från BSR.

    Ska försöka ordna en inspelning, tack! Däremot lägger jag ej tid på att försöka vara trevlig mot folk som hetsar (självklart förstår Herman att man ej kan "ångra" mjukvara. Att ifrågasätta mitt omdöme huruvida det var lämpligt att trimma bilen eller ej har ingenting att göra med att felsöka mitt problem.)

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Herman är en av dom allra mest hjälpsamma på hela forumet, så klanka inte ner på honom. Det var ett helt seriöst råd.
    Jag vet att Herman skriver en del. Men ibland bör man fundera lite på vad ens inlägg faktiskt har för mening i tråden man skriver i innan man svarar. Det hade vart en annan femma om han hade försökt hjälpa mig - annat än att ge mig råd om att kontakta BSR (självklart har jag redan gjort detta?). Hade han istället t.ex föreslagit att det skulle kunna vara en avgasläcka så hade jag varit väldigt tacksam.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag tror inte att oljud beror på något i mjukvaran snarare något i hårdvaran.
    När effekten ökar så hoppar dom dolda felen fram.
    Har du opensid så du kan kolla att begärd luftmassa stämmer med vad turbon levererar?
    Kan det vara ett avgasläckage som är orsaken till vad du upplever som knaster?
    Ja, precis. Det högre laddtrycket har ju någon effekt på någonting runt turbon, tänkte bara höra på forumet om folk visste om något vanligt fel, t.ex någon packning. Tror faktiskt att det skulle kunna vara avgasrelaterat. OpenSID har jag ej tyvärr..

    Jag ska försöka komma åt & skruva åt på bultar runt downpipe osv, löser det sig ej så tar jag säkert ned röret och kollar på packningarna. Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur intercoolern är på 9-3,men om det finns nåt litet läckage som märks med högre tryck kanske?
    På 9-5 är det inte helt ovanligt att original ic börjar läcka.
    Så skulle det också kunna vara! Vet du hur man felsöker detta? Knastret kommer tyvärr ej när jag varvar i neutral, så är svårt att höra exakt vartifrån det kommer.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    38
    Sätt i 7:or och kör på 98

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det händer oftare än du anar att folk hellre ställer frågor på nätet än kontaktar sin leverantör när den nytrimmade bilen inte levererar.
    Inte ett ord i första inlägget om att BSR kontaktas.
    Att KK redan för ett decennium sedan skrev att felsökningsinlägg ofta saknar väsentlig information verkar gälla än idag.

    Och man kan självklart häva köpet av ett trim. Första steget är en dialog med leverantören så snart problemet upptäcks.
    Och jag frågade om du inte har möjligheten, dvs det är lämpligt att kolla upp.

    Att det inte 'knastrar' i neutral är kanske inte så konstigt då motorn inte belastas och överladdar.
    Avgasläckage pga. av brustna pinnskruvar eller annat läckage ger kvittrande ljud är inte ovanligt och ökar man från 0,4-0,5 Bar till över 1,0 Bars överladd så blir det klart mycket tydligare även om det hela tiden funnits ett läckage.
    Och många motorer är ofta i sådant skick att at inte bör trimmas. Ägaren tycker ofta att bilen är i toppskick och vill inte lyssna.
    Den mest lämpliga motor att trimma är den som är nästan ny/nyrenoverad och den mest olämpliga är den som är sliten och läcker lite varstans, trimma är då ett bra satt att förkorta livet på de slitna komponenterna!
    Och jag hävdar fortfarande att alla bilar inte är lämpliga att trimma, service och uppdatering av slitdelar brukar vara en bättre investering och i lämpligare ordning.
    Har trimmat mer än en bil...

    Och slutligen, sätt i de stift BSR rekommenderar eftersom du valt att lita på BSR som din trimleverantör.

    Edit: I din tråd om "Trasig dumpventil" skriver du inget om att du löst det problemet och hade du planer på att trimma rekommenderas absolut original avlastningsventil.
    Du nämner att bilen gått väldigt långt och misshandlats av tidigare ägare vilket understryker det faktumet att vissa bilar behöver omvårdnad istället för att trimmas. Att det är din första bil upplyser oss om att erfarenheten är på tillväxt.

    Har du bytt ventilen är det lämpligt att lämna återkoppling i den tråden om resultatet så kanske det hjälper någon annan i framtiden som läser din tråd.
    Citat Ursprungligen postat av Flygman Visa inlägg
    Fan vad ni kan era grejer! Helt otroligt bra forum detta. Har ej bytt ut den ännu (fick en läcka i en bränsleslang häromdagen så har ej hunnit tänka på mycket annat ännu..)

    Borde det spela någon roll om jag kör eftermarknads dumpventil eller SAAB original? https://www.maptunparts.se/turbosyst...ntil-saab.html vs https://www.maptunparts.se/turbosyst...l-em-saab.html

    Min 9-3'a har gått 24k med en del misshandel av förra ägare, så tillverkare på dumpventil är nog dess minsta problem. Undrar bara om den håller samma standard och specs som original?

    Edit2: Du har ju ytterligare en tråd som ger sken av att allt är bra?! Lätt förvirrande och än en gång säger det mig att du bör se över den för att den skall leverera och överleva.
    Citat Ursprungligen postat av Flygman Visa inlägg
    Glömde skriva att nya stift löste det.

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-02 klockan 19:59.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    1. Och slutligen, sätt i de stift BSR rekommenderar eftersom du valt att lita på BSR som din trimleverantör.

    2. Edit: I din tråd om "Trasig dumpventil" skriver du inget om att du löst det problemet och hade du planer på att trimma rekommenderas absolut original avlastningsventil.

    3. Edit2: Du har ju ytterligare en tråd som ger sken av att allt är bra?! Lätt förvirrande och än en gång säger det mig att du bör se över den för att den skall leverera och överleva.
    1. BSR rekommenderar original. Original sitter i.
    2. Problemet visade sig vara en lös vakuumslang.
    3. Stiften hade gått för långt. Konstigare än så var det inte.

    Ja det är min första bil, och iom. att jag ej har någon praktiskt erfarenhet och ej mycket teoretisk erfarenhet och ingen vän eller familjemedlem som kan hjälpa mig så vänder jag mig ofta till forumet när jag har problem som jag ej kan lista ut själv. Det finns helt otroligt mycket att lära sig om bilar och felsökning, och man måste väl ändå börja någonstans? Att lära sig av en billig förstabil är väl ändå det näst bästa alternativet om man ej har utbildning som mekaniker? En Saab jag köpt för 6k och fixat upp skiter jag i om motorn raserar på om ett år - det är en billig bil som är till att ge mig erfarenhet och ha roligt med. När jag köpte den så förväntade jag bara att ha den högst tills nästa besiktning (9 månader). Jag är och har alltid varit OK med att den inte är i toppskick.

    Så. Är vi nöjda med denna diskussionen? Kan vi gå tillbaka till ämnet i fokus?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Sätt i 7:or och kör på 98
    Det är planen. Fick 7-stiften i posten igår, ska byta imorgon. Tankade om med 98 och brände igenom lite så nu går den enbart på 98 (fortfarande samma problem ännu dock).

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Är ljudet kvar trots att din andra tråd är LÖST?

    Eller skall trådarna ihop till EN tråd?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Trådarna är ej relaterade. Det förra problemet var hostningar/hackning som berodde på dåliga tändstift. Detta problemet är bara ett missljud.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 19:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Trots en lös slang?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Vad snackar du om?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 19:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag har en 9-3OG -01 Aero som jag är ganska säker på inte är trimmad. Den ger ifrån sig ett knastrande, lite som ett pyttelitet o kort nyårsfyrverkeri när turbon laddar för fullt. Jag tror det är bara när motorn har gått hårt ett tag eller åtminstone har körts riktigt varm. Knattret kommer nånstans framifrån där man har fötterna låter det som. Knattret är dovt och man tänker att man bara inbillar sig tills man vevar ner rutan och då hörs det tydligt utifrån.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Precis så jag upplever det. Däremot så har jag endast märkt det nu när laddtrycket har ökat. Jag är hur som helst hyfsat säker på att det är en avgasläcka runt flexröret i mitt fall.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-11 klockan 19:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Felet gick idag över till tickande vid tomgång. Jag sprutade lite tvålvatten på grenröret och som jag trodde så bubblar det ut vid grenrörets fäste. Någon som sitter på en smidig lösning till att laga små sprickor?

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-11-07, 21:49
  2. [LÖST] Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1
    Av mattiaswinbladh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2015-06-16, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •