Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Pendla 9-3 SS eller 9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Pendla 9-3 SS eller 9-5?

    Hej

    Jag kommer inom kort behöva pendla mellan Lund och Sundsvall 2 ggr per månad.
    Har kikat på dessa två modeller.

    Några frågor jag hoppas kunna få svar på:

    - Några kända del på respektive modell jag bör hålla ögonen öppna på?
    - Vilken av dessa är mer bränslesnål och komfort?
    - Jag har en relativt stram budget när det kommer till inköpet (Kring 20,000kr)
    - Är det dumt att köpa en bil som gått 25-30,000 mil om den har varit väl skött och servad regelbundet?

    Något annat jag bör tänka på? Rent allmänt gillar jag 9-3 SS både exteriört och interiör men priset skiftar rätt mycket mellan samma årsmodell och hur långt dom gått. Så båda modellerna är relevanta för mig.

    Det är sedan utförandet som är aktuellt.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS

    Frågorna om kända fel är beskrivna ganska ofta i denna gren Verkstäder, försäkringar och köpråd
    och även i FAQ

    Men spontant så skulle jag säga att 20kkr så får du en tidig NG9-3 med de risker som finns i alla elsystem, en OG9-5 Vector med sportstolar för samma pengar är kanske dyrare i bränsle men har nog mindre risk till oförutsedda kostnader om du som du själv nämner väljer en bil som är välskött/servad och du åker bekvämt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    I den lägre prisklassen tror jag att det är bättre att gå på skicket i första hand än att fokusera på en viss modell. Köp en lågmilad, oskruvad, otrimmad och välservad bil av en mogen (äldre) första ägare. Sedan är en fördel då dessa är mindre attraktiva än kombi och därmed billigare. Bilar med lite extrautrustning är mindre attraktiva och därmed billigare. Alla typfel hos alla modeller finns väl beskrivna här, läs på noga. Min gissning är att det är lättare att hitta fin 9-5 och mindre risk för problem än en ng9-3. Man får inte ha bråttom om man ska hitta ett bra exemplar. Mer prisvärd bil än Saab finns nog inte. Lycka till!
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab att pendla 2,400mil/år
    Av Memiz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 12:06
  2. Pendla så ekonomiskt som möjligt vilken bil ska jag ha ?
    Av M frändberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •