Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Trög och hackig styrning NG9-3 -05

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Trög och hackig styrning NG9-3 -05

    Har haft problem med packningen två gånger och därför fått in motorolja. Detta är fixat och verkar stabilt nu men servot är inte riktigt vad det en gång varit, går rätt trögt och det blir en hackig gång vid stora vridningar.

    Någon som har erfarenhet av detta och kan säga vilken del det förmodligen är som tagit stryk?
    Senast redigerat av djac93 den 2019-06-29 klockan 13:04.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det är garanterat inget fel på hydrauliken utan nedre rattaxeln. Kan se jättefin ut men när man får bort den så är nedre knuten nästan solid. Ganska dyr ny och även på skrotarna men du kan köpa en så ny du kan hitta. Alla de äldre är ersatta av den senaste . Du kan söka på 12827002 på bildelsbasen tex.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Tack, så då tror du inte att det finns någon koppling till problemen med packningen och att oljorna har blandats med andra ord?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-30 klockan 17:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nä jag har bytt olja på massor med såna där och oftast har de kört med motorolja länge i servon och ingen av dessa har haft nå följdproblem. Jag har däremot lagat en bil själv med samma symptom och där var det nedre knuten. Syntes ingenting när den satt på plats men när man hade den lös så var den i det närmaste stum. Verkar vara vanligast på de tidiga 9-3. Rattaxeln är nummer ändrad fyra fem gånger och det verkar bara vara det första utförandet i aluminium som påverkas mest.
    Inget jättejobb att ta bort den heller så jag skulle nog börja där. Klämskruvarna vid knutarna och sen bort med allt inkl gummituta.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Pratade med min mekaniker och han sa att detta inte är helt ovanligt, oavsett märke, han föreslog att först försöka smörja upp den, menar att han oftast brukar kunna lösa det så. Börjar där i veckan så får vi se, återkommer.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-30 klockan 17:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    med tanke på hur tungt knuten gick på den jag bytte så skulle jag inte rekommendera att försöka smörja upp den. Även om det i teorin går så är det enda länken mellan ratten och vägen så händer det nåt otrevligt där så blir det ju som det blir typ.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Fått tillbaks bilen efter service nu och han har smort upp den ganska grundligt, resultatet är att den är till största delen bra, man känner lite av hackigheten i ändlägena. Nu får vi se om det blir ngt bättre efter hand som man använder bilen, det hoppas och tror jag, eller att det går tillbaks och då får man ju byta axeln.

    Detta lär ju dock dra med sig en framvagnsinställning, så lite extra kostnad där?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det påverkar ingen inställning att byta denna. Du rör ingenting annat än klämskruvarna på rattaxeln.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Lyfter denna gamla tråd.

    Har nu äntligen bytt nedre rattaxeln men ingen skillnad, den gamla visade sig inte gå trögt. Upplever detta som väldigt konstigt eftersom jag "behandlat" problemet genom att spruta smörjmedel på den yttre knuten, och fått en tillfällig förbättring.

    Frågan är vad det nu kan vara, mig veterligen finns det inte mycket kvar, servopump, styrväxel och slangar. Har ju haft läckande packbox och tänker att problemen kommer från att oljor blandats i samband med detta och att det är detta som är problemet.

    Hört att tex slangar kan svälla på insidan men allt är ju en gissning och ingen aning om hur man ska gå vidare och diagnostisera, kan ju rimligen inte byta del efter del på måfå..?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Trög styrning NG9-3

    Har haft problem ett längre tag med att styrningen är trög och ansträngd, 9-3NG -05. Har haft problem med packboxen och fått motorolja i servobehållaren tidigare, dock spolat igenom med ny servoolja många gånger sedan dess.

    Styrningen är trög och låter ansträngd, om man hissar upp bilen och styr framhjulen för hand är de normalt lättsvängda.

    Tänkte ta ta i detta men vet inte var jag ska börja, känns som om det handlar om två komponenter, servopumpen eller styrväxeln, alternativt slangarna. Någon som varit med om detta?

    Tack
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Har bytt några styrservopumpar. Det har löst problemet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Tack, det är ju också den enklaste delen att byta så det vore bra. Vågar man köpa en på skroten?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-30 klockan 17:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Den ledade knuten på rattstången ute vid styrväxeln kan också kärva, det BORDE dock kännas även vid upphissad bil tycker jag fast kanske inte lika mycket då den ev hamnar i spänn när det är mer vikt över framvagnen?

    Det brukar gå komma åt och spraya nån krypolja på den ovanifrån har jag för mig (eller om de tvar underifrån, kommer inte ihåg), det har hjälpt en en bil för mig iaf. Långsiktig lösning är (antagligen) byte av knut men bilen hamnade på skroten innan det va ett problem i detta fall

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Du har inte coilover på bilen?


  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Jag fick googla för att klura ut vad det är , sänkning förstår jag, -nej, det är helt original!
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Den ledade knuten på rattstången ute vid styrväxeln kan också kärva, det BORDE dock kännas även vid upphissad bil tycker jag fast kanske inte lika mycket då den ev hamnar i spänn när det är mer vikt över framvagnen?

    Det brukar gå komma åt och spraya nån krypolja på den ovanifrån har jag för mig (eller om de tvar underifrån, kommer inte ihåg), det har hjälpt en en bil för mig iaf. Långsiktig lösning är (antagligen) byte av knut men bilen hamnade på skroten innan det va ett problem i detta fall

    Jag trodde den var trög och bytte men gav ingen skillnad
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Jag tar risken att framstå som förvirrad men måste testa en tes.

    Ovanpå detta med trög och morrande styrning har jag haft svårt med det jag trott var hjulinställningen, bilen drar åt höger vid körning rakt fram. Fått gjort om hjulinställningen flera gånger och enligt verkstan bör inte de små avvikelser de hittat märkas vid körning.

    Fick en ide om att detta kanske hänger samman och att det kanske är något fel på ventilerna som gör att servon hela tiden ligger och smådrar åt ena hållet och att dessa fel kanske också gör att det går trögt. Är detta ett möjligt scenario?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vägbanan lutar från mitten ner mot kanterna för att vatten ska rinna bort från vägen. Det gör att bilen drar lite åt höger när man kör på höger sida av vägen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Ja men detta är tyvärr mer än så och även när underlaget inte lutar.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-30 klockan 17:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Jag tar risken att framstå som förvirrad men måste testa en tes.

    Ovanpå detta med trög och morrande styrning har jag haft svårt med det jag trott var hjulinställningen, bilen drar åt höger vid körning rakt fram. Fått gjort om hjulinställningen flera gånger och enligt verkstan bör inte de små avvikelser de hittat märkas vid körning.

    Fick en ide om att detta kanske hänger samman och att det kanske är något fel på ventilerna som gör att servon hela tiden ligger och smådrar åt ena hållet och att dessa fel kanske också gör att det går trögt. Är detta ett möjligt scenario?
    Klart att styrväxeln kan vara dålig , men att den skulle ligga och "dra" bilen åt ena hållet har jag aldrig hört talas om

    Jag tror att din tröga servo beror på dålig servopump och att bilen drar på något annat , kan vara en dålig bussning någonstans , dåliga däck osv
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Hackig styrning NG9-3 -04
    Av supereldare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-06-11, 22:02
  2. [LÖST] Trög och hackigt styrning ng9-3
    Av tact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-28, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •