Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byta motorstagsbussning på OG95 Aero MY05 automat med Maptups steg-3-downpipe

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -

    Byta motorstagsbussning på OG95 Aero MY05 automat med Maptups steg-3-downpipe

    Jag tänkte att jag "lite snabbt" skulle byta bussningarna i momentstaget - efter ett par timmars skruvande och funderande så fattar jag inte hur det ska gå till utan meka bra mycket mer än vad jag kan hitta att någon annan behövt.

    Problemet är att downpipen är i vägen för skruven till motorstagsbussningen, och att växellådan i sin tur är i vägen så att jag inte kan lyfta av downpipen. Det enda jag kommer på nu är att skruva ur en av bultarna till grenröret, men de sitter såpass hårt så att jag är rädd att skada dem.

    Är det här normalt med Maptuns downpipe? Finns där någon annan väg att gå för att få loss momentstaget? I värsta fall så byter jag bara den stora bussningen, men när den andra ändå är inköpt så skaver det lite att inte få dit den.

    IMG_1169.jpg
    Senast redigerat av snelhest den 2020-12-05 klockan 10:20.
    9-5 Aero SC MY05 steg 3

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Kände igen på bultarna idag, och en lossnade utan större problem. Men det räckte ändå inte - hela downpipen måste bort för att få plats att plocka ur skruven till motorstagsbussningen. Det va lite mer än vad jag orkade med den här helgen, så jag klämde i den stora bussningen och skruvade ihop allt bara.
    9-5 Aero SC MY05 steg 3

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag brukar inte byta annat än den "stora" på växellådssidan. Den som sitter i subframe brukar vara OK.

    Brukar bli en OK kompromiss körbarhet vs vibrationer på en vardagsbil. Man kan också köra den röda kudden som är tänkt för diesel också, det gjorde polare sist och den verkade också funka vettigt (den är lite mjukare).

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Ja den stora var verkligen helt slut, bytte till en gul powerflex. Någon skillnad i vibrationer har jag inte märkt, men bilen rycker inte längre bryskt till när en gasar ut ur rondeller och liknande.
    9-5 Aero SC MY05 steg 3

Liknande ämnen

  1. Val av downpipe till saab 9-5 aero steg 1
    Av swestlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 16:42
  2. MY05 9-5 2,0t automat: snålt ljud
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 00:41
  3. Startproblem 9-5 Aero automat 4-steg -01
    Av RTapper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-01-25, 23:06
  4. BSR steg 1 och 9-5 aero automat.
    Av trifler-6880 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 00:56
  5. Har alla automat MY05 paddlar vid ratten?
    Av ByggareB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •