Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trög och hackig styrning NG9-3 -05

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008

Trög och hackig styrning NG9-3 -05

Har haft problem med packningen två gånger och därför fått in motorolja. Detta är fixat och verkar stabilt nu men servot är inte riktigt vad det en gång varit, går rätt trögt och det blir en hackig gång vid stora vridningar.

Någon som har erfarenhet av detta och kan säga vilken del det förmodligen är som tagit stryk?
    Senast redigerat av djac93 den 2019-06-29 klockan 12:04.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    det är garanterat inget fel på hydrauliken utan nedre rattaxeln. Kan se jättefin ut men när man får bort den så är nedre knuten nästan solid. Ganska dyr ny och även på skrotarna men du kan köpa en så ny du kan hitta. Alla de äldre är ersatta av den senaste . Du kan söka på 12827002 på bildelsbasen tex.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det är garanterat inget fel på hydrauliken utan nedre rattaxeln. Kan se jättefin ut men när man får bort den så är nedre knuten nästan solid. Ganska dyr ny och även på skrotarna men du kan köpa en så ny du kan hitta. Alla de äldre är ersatta av den senaste . Du kan söka på 12827002 på bildelsbasen tex.
    Tack, så då tror du inte att det finns någon koppling till problemen med packningen och att oljorna har blandats med andra ord?

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Nä jag har bytt olja på massor med såna där och oftast har de kört med motorolja länge i servon och ingen av dessa har haft nå följdproblem. Jag har däremot lagat en bil själv med samma symptom och där var det nedre knuten. Syntes ingenting när den satt på plats men när man hade den lös så var den i det närmaste stum. Verkar vara vanligast på de tidiga 9-3. Rattaxeln är nummer ändrad fyra fem gånger och det verkar bara vara det första utförandet i aluminium som påverkas mest.
    Inget jättejobb att ta bort den heller så jag skulle nog börja där. Klämskruvarna vid knutarna och sen bort med allt inkl gummituta.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nä jag har bytt olja på massor med såna där och oftast har de kört med motorolja länge i servon och ingen av dessa har haft nå följdproblem. Jag har däremot lagat en bil själv med samma symptom och där var det nedre knuten. Syntes ingenting när den satt på plats men när man hade den lös så var den i det närmaste stum. Verkar vara vanligast på de tidiga 9-3. Rattaxeln är nummer ändrad fyra fem gånger och det verkar bara vara det första utförandet i aluminium som påverkas mest.
    Inget jättejobb att ta bort den heller så jag skulle nog börja där. Klämskruvarna vid knutarna och sen bort med allt inkl gummituta.
    Pratade med min mekaniker och han sa att detta inte är helt ovanligt, oavsett märke, han föreslog att först försöka smörja upp den, menar att han oftast brukar kunna lösa det så. Börjar där i veckan så får vi se, återkommer.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    med tanke på hur tungt knuten gick på den jag bytte så skulle jag inte rekommendera att försöka smörja upp den. Även om det i teorin går så är det enda länken mellan ratten och vägen så händer det nåt otrevligt där så blir det ju som det blir typ.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Fått tillbaks bilen efter service nu och han har smort upp den ganska grundligt, resultatet är att den är till största delen bra, man känner lite av hackigheten i ändlägena. Nu får vi se om det blir ngt bättre efter hand som man använder bilen, det hoppas och tror jag, eller att det går tillbaks och då får man ju byta axeln.

Detta lär ju dock dra med sig en framvagnsinställning, så lite extra kostnad där?

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    det påverkar ingen inställning att byta denna. Du rör ingenting annat än klämskruvarna på rattaxeln.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Lyfter denna gamla tråd.

Har nu äntligen bytt nedre rattaxeln men ingen skillnad, den gamla visade sig inte gå trögt. Upplever detta som väldigt konstigt eftersom jag "behandlat" problemet genom att spruta smörjmedel på den yttre knuten, och fått en tillfällig förbättring.

Frågan är vad det nu kan vara, mig veterligen finns det inte mycket kvar, servopump, styrväxel och slangar. Har ju haft läckande packbox och tänker att problemen kommer från att oljor blandats i samband med detta och att det är detta som är problemet.

Hört att tex slangar kan svälla på insidan men allt är ju en gissning och ingen aning om hur man ska gå vidare och diagnostisera, kan ju rimligen inte byta del efter del på måfå..?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

Liknande ämnen

1. Hackig styrning NG9-3 -04
    Av supereldare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-04, 20:44
  2. Hackig gång, 9-5 -00
    Av ROD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 15:35
  3. Hackig acceleration?
    Av aero_per i forum Motor och motorstyrning