Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: APC felsökning - og900 T16

  1. #1

    APC felsökning - og900 T16

    Hej,
    Teorier, spekulationer och tips mottages gärna kring vidare felsökning för nedan problematik på en og900 T16 - 91:

    Saknar laddtryckstak under 3400 varv så bilen laddar okontrollerat vid fullgas. Över 3400 varv så fungerar laddtrycksregleringen som den ska och den håller stabilt tryck runt 0.8-0.9bar. Allt övrigt med APC systemet fungerar som det ska. Tex fungerar knackdetekteringen (har diod) över hela vartalsregistret. Har testat med 2 olika APC boxar inkopplade och felet kvarstår så det tycks komma från någon annan komponent. GLT ligger bra och magnetventilen fungerar ju bra över 3400 varv samt om jag rycker kontakten ur tryckgivaren på tomgång så smattrar den på. Tryckgivaren tycks ju fungera även den (åtminstone över 3400 varv).

    Felet verkar ju varvtalsberoende så skulle kunna vara något med varvtalssignalen eller tändpulsförstärkaren. Men jag tycker ändå att APC borde reglera trycket även om varvtalssignalen är för svag. Tryckgivaren är ju också misstänkt men som sagt fungerar den ju som den ska över 3400 varv.

    Symptomen är ju annars liknande det man förväntat sig om man hade ställt upp F-poten oändligt högt. Sedan när p-kretsen tar över över 3400 varv så fungerar det bra. Misstänkte först att det var fel på APC boxen men jag har nu testat med 2 olika boxar med ordentligt nerställd F-pot och samma fel kvarstår. Båda boxarna har varit moddade med byglad R42 + 1kOhm F-pot.

    //Viktor
    Senast redigerat av Viktor.G den 2017-08-31 klockan 00:43.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag vill nog tro att du har problem med tryckgivaren. Antingen är givaren kass men mer troligt att det är något knas med slangen så den inte får annat än atmosfärstryck.
    Vid utebliven signal (resistans) från tryckgivaren får du pulserande MV och ett tryck strax över GLT

    Men det intressanta är att MV börjar arbeta antingen vid ett tryck över 0,35bar eller ett varvtal över ca 3600rpm
    Min gissning är att din APC aldrig får signalen "tryck över 0,35bar" utan istället börjar MV arbeta vid ca 3600 rpm och det funkar tillräckligt bra för du ska tycka det är "ok reglering"


    Prova att trycksätta tryckgivaren och mät resistansen i kontaktstycket vid boxen.

    Vid 0,85bar ska resistansen vara 117ohm
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Tryckgivaren är ju som sagt misstänkt. Har hittills kollat slanganslutningen och den är ok så givaren blir matad med verkliga trycket i insuget. Har bara mätt resistansen i atmosfärtryck (10ohm). Har inte testat att trycksätta och mäta resistansen dock så det får bli nästa steg.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Prova att trycksätta tryckgivaren och mät resistansen i kontaktstycket vid boxen.
    +1 på den.
    Du kan även testa att försiktigt trycksätta tryckgivaren med tändningen på, både med motor av och igång för att se att det reagerar på tryck också..

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Tack för bra tips från er båda. Gick lös på tryckgivaren med tryckluft och verkar som att den var igensatt alternativt att membranet fastnat på något sätt. Efter tryckluftbehandlingen testade jag att trycksätta den på tomgång och magnetventilen smattrade som den ska. Fungerade sedan även fint under körning så problemet är nu löst.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning på Og900 T16 m.m.
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 16:54
  2. Felsökning og900
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 02:18
  3. Växellåds ras og900 hjälp angående felsökning.
    Av niklasson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:09
  4. Felsökning elsystem og900
    Av lasson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-28, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •