Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Elektroniskt ljud när AC är igång NG9-3 2,0 -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Elektroniskt ljud när AC är igång NG9-3 2,0 -08

    Köpte en saab 9-3 i helgen. Årsmodell 2008 och 2,0 med 17000mil. Det är min första saab och jag hade aldrig kört en saab innan köpet.

    Har nu märkt att när AC (klimatanläggningen) är igång så hör jag ett eletroniskt ljud från motorrummet medan jag fortfarande sitter i förarstolen. Stänger jag av AC så försvinner ljudet direkt.
    Är det någon som känner till vad som kan tänkas vara för fel. Jag vill gärna försöka lösa problemet själv och inte lämna till verkstad så hjälp uppskattas enormt mycket.

    Tack

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Du har inte möjlighet att spela in ljudet så man kan få lyssna på det?
    Det är svårt att förstå av din beskrivning hur det låter.
    När AC är till kopplas AC-kompressorn in du skulle ju kunna försöka lokalisera mer exakt varifrån ljudet kommer. Ett riktigt bra hjälpmedel är ett stetoskop. Finna att köpa billigt på t.ex Biltema.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag har en exakt likadan bil och jag upplever ett litet malande ljud när ac:n är igång. Kanske inte elektroniskt men ljudet försvinner när ac:n stängs av. Så har det varit sedan jag köpte bilen för 1.5 år sen och jag har kört 3000 mil sedan dess med detta ljud så jag antar att det är normalt!


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    I vårt tilfelle oppstår en slik lyd når det minker på kjølemiddelet, litt sterkere etterhvert før det blir så lite igjen at trykkvakta slår inn og hindrer kompressorstart.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Jag har fått tips om att det kan bero på spännrullen till multiremen. Dvs att de börjar bli slitet och att det blir hård belastning när AC också går.

    Vi ska testa byta spännrullen och multirem om någon vecka eller två.

    På min bil 17600mil har de enbart bytt multiremen vid 12000mil. De bytte inte spännrullen samtidigt.
    Därför hoppas vi att den löser problemet.

    Återkommer när det är gjort om 2-3veckor.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Personligen tror jag inte på spännrulle. Som sagt jag har ett liknande ljud på min bil som definitivt är kopplat till när ac:n är igång. Min bil har gått 12300 nu och jag bytte drivremmen på verkstad förra veckan och enligt verkstaden (AH bilservice Gbg - Saabräv) behöver rullarna inte bytas. Inte heller påpekade han något om någon spännrulle när han bytte remmen.

    I mitt fall så ska jag se till att göra en fyllning till våren då jag mer tror på norrbaggen kommentar om att ljudet uppstår när köldmedlet börjar ta slut. Bilen är trots allt 10 år gammal och det vore ju nästan konstigt om köldmediumet inte behöver fyllas på snart


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Ok. Är detta något man kan göra själv? Vad behöver göras, enbart vätska?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Pratade med en kylmontör som mekar mycket och han lyssnade och kände och konstaterade att den kylde fortfarande bra genom att känna på röret från kompressorn.
    Han menade dock att det borde vara själva kompressorn som börjar ge upp.
    Vi ska börja med att byta gas i ac-kompressorn och se om det tagit slut eftersom det försvinner lite varje år.

    Vad tror ni, byta kompressor låter dyrt.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    När köldmediet läcker ut försvinner också en del av oljan som behövs för att smörja kompressorn. När man har kört för länge med för lite köldmedium och olja så slutar det med att man får byta kompressor förutom att laga ev större läcka och byta torkfilter, vakuumsuga och fylla köldmedium. Jag tvivlar på att kylmontören kan känna på röret och avgöra att det finns tillräckligt mycket köldmedium kvar i systemet. Kyler gör det även med brist på köldmedium men sämre.

    Åk till en bra kylfirma eller läs på, skaffa vakuumpump och manometerställ. Har man tillgång till Tech2 så kan den presentera trycket på högtryckssidan.

    http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html
    http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds3.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Nej, det var inte röret utan han lyssnade på ljudet som uppstår när AC är igång.
    Han sa att han tror kompressorn är slut och måste bytas. Däremot sa han att vi skulle kunna börja och byta gas och olja för att utesluta.

    Så frågan är ju om det verkligen är kompressorn som kan skapa detta ljud. I sådant fall har han rätt att den måste bytas eller är jag tillbaka till noll och undrar då vad det kan vara som skapar detta ljud när AC är igång.

    Jag som är dålig på att återberätta vad han sa då jag själv har noll koll och måste lita på dem som vet mer än en själv.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Börja med att göra en fyllning av systemet och se om det gör skillnad. Jag tror det kommer lösa dina problem. Min uppfattning är att det är ganska ovanligt med kompressorhaveri



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det är rätt första åtgärd som han förslår, tömma, vakuumsuga och återfylla med rätt mängd köldmedium och olja, eventuellt bra att byta torkfiltret före vakuumsugningen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Vi fyllde på mer kylvätska idag och det blev inte bättre. Det som han anmärkte var att trycket mätaren fladdrade och gick inte jämnt.
    Han visst inte varför det var så men menade att den ska inte rycka som den gjorde.

    Däremot tittade han på kondensator och såg att den var helt igentäppt längst ned där det är vidöppet för all möjlig skit att täppa igen.
    Han föreslog att vi skulle byta kondensator och menade att det förmodligen inte hjälper missljud utan mer att den såg ut att vara i stort behov att bytas ut. Tex han den får för dålig kylning eller att det skulle kunna finnas något läckage.

    Behöver nog byta ut kompressorn för att bli av med missljudet.
    Han tömde dock inte systemet eller fyllde på olja så noggrant som ni beskrivit.

    Men byter man kondensator kanske man behöver göra i rätt ordning efteråt?

    Så även om han inte gjorde rätt ordning tror vi trycket beror på kanske trasig eller igentäppt kondensator.

    Vad tror ni?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Om ac:n kyler som den ska hade jag inte bytt kondensatorn (dyrt!).

    Ska du byta både kompressor och kondensor blir det väldigt dyrt! Kan du spela in ljudet?

    Mitt ljud från AC:n låter tydligt inifrån kupén men ej om man lyssnar från motorn. Men jag anser att det är normalt med ett litet ljud när AC är igång.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Mitt ljud hörs från både kupé och motor. Jag har börjat fundera på att skruva isär kompressorn för att se om det är hjullager I kompressorn som är dåligt.
    Eftersom den kyler bra och missljudet kommer när AC går igång och försvinner när jag stänger av börjar jag misstänka att det kanske kan vara så enkelt att lagret blivit dåligt och skapar missljudet.

    Angående kondensatorn byter jag helst inte om det inte är fel på den.
    Men den är väldigt tät längst ned och det faktum att motornrummet alltid blir mycket varmt trots att jag bara kört en kortsväng, får mig att tro att pga av den täta kondensatorn klarar den inte och kyla ned kylmedlet tillräckligt.

    Ser gärna kommentar på dessa teorier.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    1. AC-kylet heter kondensor. Inte kondensator.
    2. Är lagret i magnetkopplingen dåligt så låter det hela tiden, och inte bara när kompressorn är aktiverad.
    3. Det är hyfsat vanligt att kompressorn blir dålig på 9-3 med B207 motor och det brukar bli oljud och tveksam kylning som följd. Lösningen är att byta kompressor. Ser kondensorn tråkig ut så kan man byta den samtidigt för att spara in ett tömma-fylla jobb. Att kondensorn inte skulle kunna kyla tillräckligt är en långsökt teori. Visst kan den se ut som kriget längst ner men så länge den är tät så gör den sitt jobb. Är det fullt med skit i cellpaketet så kan man ju tvätta rent.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Tack för svar.

    Vi tycker AC kompressorn börjat låta mer. Och vi är inställda på att byta kompressorn men vi tänker ta det till våren eller om något kritiskt sker innan.

    Kan någon rekommendera ett bra märke eller kompressor som inte kostar för mycket.

    Och behöver man nytt torkfilter I samband med byte av kompressor?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag har monterat kompressor från Speedparts utan problem:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9..._12758381.html

    Nytt torkfilter behövs samtidigt eftersom systemet öppnas vid bytet. Överväg verkligen kondensorn också om den inte ser väldigt fin ut.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Hyvens för tips av den kompressorn. Den var verkligen till bra pris mot vad jag tittat på. Är det original eller det eftermarknads, bara frågar(behöver verkligen inte original men bara nyfiken då det står GM på den)

    Då blir det väl och byta kondensorn också för den såg illa ut längs nere där det är helt öppet för insekter och skit att komma in. Tips på bra och billig kondensor och torkfilter ?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Speedparts kompressor tror jag kommer från Airstal. Kondensor och torkfilter finns för rätt bra pris på Speedparts också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Pysande ljud i kupén när ACn är igång?
    Av MartinP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 20:30
  2. [LÖST] Få igång WAP på NG9-3
    Av henrikg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 22:24
  3. Tjutande ljud när ac-kompressorn går igång
    Av Rudan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •