Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spolning av automatväxellåda

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Veddige
    Inlägg
    8
    Medlem#
    10670

    Spolning av automatväxellåda

    Hej på er.

    Detta gäller tyvärr inte just Saab.

    Någon som har koll på vart man kan spola sin automat låda i Trollhättan/Uddevalla/Lidköpings området.
    Har ett antal bilar inom jobbet som är i behov av att spola lådan och jag har googlat runt en stund och hittar inget.
    Kom då på att många i klubben verkar komma från just dessa trakter

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Vbg_jonny Visa inlägg
    Hej på er.

    Detta gäller tyvärr inte just Saab.

    Någon som har koll på vart man kan spola sin automat låda i Trollhättan/Uddevalla/Lidköpings området.
    Har ett antal bilar inom jobbet som är i behov av att spola lådan och jag har googlat runt en stund och hittar inget.
    Kom då på att många i klubben verkar komma från just dessa trakter
    Göra de själv eller företag ? J bilstrup e grymma!

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Beror lite på. Bilar är olika, men vissa har faktiskt samma lådor.
    Skall man följa WIS och spola efter alla konstens regler på en Saab är det lite mer jobb. Men detta är ingen "rocket science".

    Att bara tömma och fylla nytt 2-3 gånger med några 10-tals mil emellan gör jobbet. Det kan väl "vem som helst" göra. Både själv och företag. Jag skulle snacka med den som gör den vanliga servicen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Veddige
    Inlägg
    8
    Medlem#
    10670
    Det jag är ute efter är företag med spolmaskin i området.
    Visst att spola rent en låda kan man göra själv utan maskin men går åt en massa olja och du kommer inte åt lika mycket skit i lådan som med en maskin.
    De fordon jag skall spola är tidningsbilar. Dessa blir det riktigt mycket skit i lådorna på mycket start och stopp och chaufförer som inte alltid vet hur man bäst kör en automatlåda.
    9-5 2009 1,9 tid Hirsch

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Koppla loss returen ifrån oljekylaren och fyll på olja vartefter den pumpar ur.

    Jag har inte sett sådan spolmaskin med kvävgas som vi hade i Flygvapnet till konstanthastighetsväxellådan till generatorn på Viggen. Man spolade en minut i en riktning, blåste i en kvävgasbubbla och bytte spolriktning. En halvtimme tog den spolningen men det gjorde rent. Spolmaskiner på verkstäder verkar bara ha en pump och ett finfilter.

    J.K Nilsson

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Det kan vara värt att kolla upp om det går att byta oljefilter till växellådan ifråga, och i så fall hur man gör (måste ex. oljetråget tas ned?). Annars så är det i regel inga konstigheter, töm ur oljan och fyll på lika mycket; växellådan pumpar ur resten av den gamla oljan själv när man kopplat bort slangen till oljekylaren och kör motorn på tomgång. Man låter några liter pumpas ut och sedan fyller man på några liter och kör igen tills oljan som kommer ut ur växellådan är klarröd. Vilket brukar innebära 7-8 liter för en Saab.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kraftlös automatväxellåda på OG9-5
    Av urban.s.nordin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-03, 14:43
  2. Läckage automatväxellåda MY05 9-5
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 22:20
  3. Ny automatväxellåda till en 9-3 1,9 TiD?
    Av saabentusiast i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •