Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Köpa bil med körförbud. Hur få hem?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja

    Köpa bil med körförbud. Hur få hem?

    Går i tankarna att köpa en till bil så man har något o greja med, Och det finns ju en del billiga bilar som då inte gått igenom bess och står med körförbud. Hur får man då hem dessa bilar utan bilstransport?

    Har läst att man kan boka en besiktning till den och köra hem och avboka, Fungerar detta? Vill ju helst undvika att åka på onödiga böter, för antar att kortet inte åker men känns ju dumt att chansa när man har provotid. Även om man inte blir av med kortet enklare men man vet ju aldrig..

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Läs GlennB frågor, han hade liknande frågor

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Läs GlennB frågor, han hade liknande frågor

    /via Tapatalk
    Där verkar det som alla säger att det är biltransport som gäller. Och då behöver jag fixa en sådan och antaligen någon som får dra det också.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Kortare sträckor så finns alternativet dolly.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kortare sträckor så finns alternativet dolly.
    Den bilen jag funderar på finns drygt 8 mil bort. Så en dolly känns inte riktigt som det bästa alternativet tyvärr.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Om bilen fortfarande går att köra så är det bara att ställa på bilen, köra hem och sedan ställa av den.
    Blir du stoppad så säg bara att du nyss har köpt bilen och ska besikta den så fort du lagat den.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    När kardanaxeln på min BMW 3.0S -72 gick av 17 mil hemifrån på 90-talet funderade jag också på hur jag skulle få hem den. Att stå och byta kardanaxel 17 mil hemifrån efter vägen kändes ...sådär.
    Valet blev att hyra en biltransportkärra och dra hem den med min BMW 630 CS -76.
    För alla poliser borde detta blinka rött lång väg både vad gäller gällande körkort och max dragvikt (att dra en "likadan" bil på en biltransportkärra som dragbilen). Det blev ju ett släp på över 2 ton med en dragbil som fick dra max 1,2 ton.

    Jag valde därför att starta färden 02:30 då jag räknade med att det skulle vara lite bilar ute och åka samt att alla poliser skulle ligga hemma och sussa.

    Tänk vad fel jag hade. Det var massor av bilar ute på vägarna då (E20). Fast ingen polisbil....förrän efter 16,8 mil på en av de mindre vägarna i sammhället där jag bor. Dom hade dock stannat en annan bil så det fanns inte tid med mig. Men snacka om att svälja ett hjärta som snabbt hoppat upp i halsgropen.
    Så jag kom hem med min trasiga bil......utan problem!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2017-09-18 klockan 07:37.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Om bilen fortfarande går att köra så är det bara att ställa på bilen, köra hem och sedan ställa av den.
    Blir du stoppad så säg bara att du nyss har köpt bilen och ska besikta den så fort du lagat den.
    Eftersom det numera finns ANPR-system i polisbilarna så är det en dålig idé.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    Där verkar det som alla säger att det är biltransport som gäller. Och då behöver jag fixa en sådan och antagligen någon som får dra det också.
    Det är ju ett av flera alternativ i tråden

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag har bara A B på körkortet och får alltså inte dra bilsläp. Känner ingen med typ solstatransporter heller.

    Bilen startar (tydligen) och man SKULLE ju kunna använda "fusket" att beställa en besiktningstid hemma hos mej, ställa på,
    försäkra och sen köra hela vägen hem till mej och antingen besiktiga, eller avboka tiden
    Och köper du en bil som fått körförbud nyligen borde det inte vara några problem att boka tid hemma och köra såvida det inte är körförbud på något som gör bilen olämplig på vagarna.
    Jag har dock sett flera som har körförbud av den enkla anledningen att de inte besiktigats i tid.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du hyr en biltrailer på 1500kg och hänger den på en 9000, samt lättar den en aning genom att lyfta ute lite saker (batteri, säten och andra enkla saker - glöm inte reg-skylten för att markera att den inte är komplett för att undvika överlastdiskussioner) så bör du vara inom regelbokens toleranser.

    Edit: Överlast på ett släp är böter men inte särskilt farligt för körkortet inom rimliga gränser, medan överskridande av släpvagnsvikten på B-kort är olovlig körning.
    Nu vet vi vi ju inte vad du avser för bilar/vikter eftersom det påverkar

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Kan hända att jag någon gång rakt av kört hem en bil med körförbud som varit trafikduglig
    Är man lite extra nojjig kan polaren åka 15min före och reka färdvägen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Om bilen fortfarande går att köra så är det bara att ställa på bilen, köra hem och sedan ställa av den.
    Blir du stoppad så säg bara att du nyss har köpt bilen och ska besikta den så fort du lagat den.

    Nackdelen är att dels gäller inte försäkringen, dels så är det faktiskt olagligt om polisen som stoppar dej följer regelboken.

    Bokar man en besikningstid ÄR det lagligt att köra dit, vissa väljer ju då att avboka tiden när man kommer hem igen och vet att ingen olycka hände och att polisen inte stoppade.

    Personligen så lär jag nog (om jag gör så) faktiskt besiktiga på den bokade tiden, mycket för att bilen faktiskt behöver besiktigas oavsett.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Jag har också vid något tillfälle pratat med försäkringsbolaget och förklarat läget.
    Lösningen har varit att ställa på bilen för hemfärden och sedan ställa av direkt och FB har låtit den lilla turen ingå i övriga försäkringar, dvs det har inte kommit någon faktura på försäkringen.

    Ett problem kan vara om bilen varit avställd länge och man vill ha den helförsäkrad på hemresan. Vissa FB som t.ex. Trygg Hansa helförsäkrar inte en bil som varit avställd länge. Däremot godkänns helförs när den är besiktad. Blir lite moment 22 där så man väljer lämpligen ett annat bolag.
    Värt å tänka på ifall man kör på släp så täcker inte släpets försäkring lasten på släpet, dvs det kan vara fiffigt att ha bilen på släpet försäkrad ifall det händer något.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Bilen gick inte igenom bess pga avgasvärden och har sedan dess blivit ståendes. Har haft körförbud i drygt 2 månader och blev avställd för 2-3 veckor sedan. Så den är ju kördugligt, Skulle bromsarna eller så vara totalt körda skulle jag ju självklart inte tänkt på att köra bilen men nu gäller det ju bara avgasvärden..

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Regga på, beställ en tid på stationen närmast dig och glöm inte minst trafikförsäkring.
    Kör hem och fixa felet och besikta på den bokade tiden. Syftet med köpet är väl ändå att få den körduglig.
    Det borde vara helt lagligt, eller vad säger panelen?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Du får bara köra till stationen. Så välj en station som ligger på andra sidan där du bor i så fall... Eftersom bilen flaggas som körförbud av polisbilarnas APNR-mjukvara är risken att bli stoppad markant.

    Annars kan man ju genomföra besiktningen och förhoppningsvis kunna köra lagligt hem sedan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har inte läst reglerna på mycket länge, förr fick man ju köra till och från Bilprovningen samt kortare provtur i samband med reparation men reglerna kan ju ha ändrats sedan dess.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Ja, reglerna har ändrats, så man kommer inte undan med provtur längre.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Spänningen och adrenalinet kan ge ett rus

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Om bilen är körduglig kan du väl boka i en besiktning samma dag som du köper den och åka dit? Då är det ju lagligt att köra den från säljaren och även om du får ombesiktning på bilen så får du ju då köra vidare lagligt i 1 månad (eller kortare om den redan fallerat besiktning en gång).

    Känns ju som att 400:- för en besiktning, även om det blir ombesiktning, är den billigaste metoden att förflytta en bil med körförbud.

    Men det antar ju att bilen inte har något fel som är så allvarligt att du får omedelbart körförbud på stationen (typ obefintlig bromsverkan på något hjul, trasig upphängning, genomrostade bärande delar, allvarliga skador på bromsrör, ... ). Som mekkunnig lär du kunna bedöma själv på plats.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om bilen är körduglig kan du väl boka i en besiktning samma dag som du köper den och åka dit? Då är det ju lagligt att köra den från säljaren och även om du får ombesiktning på bilen så får du ju då köra vidare lagligt i 1 månad (eller kortare om den redan fallerat besiktning en gång).

    Känns ju som att 400:- för en besiktning, även om det blir ombesiktning, är den billigaste metoden att förflytta en bil med körförbud.

    Men det antar ju att bilen inte har något fel som är så allvarligt att du får omedelbart körförbud på stationen (typ obefintlig bromsverkan på något hjul, trasig upphängning, genomrostade bärande delar, allvarliga skador på bromsrör, ... ). Som mekkunnig lär du kunna bedöma själv på plats.
    Så om jag ställer på den o det. Och bokar besiktning är det bara att tuta o köra?

    Såpass kunskap att jag kan kolla igenom om bilen är körduglig är inga problem.

Liknande ämnen

  1. Besiktiga släp som har körförbud?
    Av Mr Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 01:12
  2. Körförbud
    Av Fireball i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 08:31
  3. Nya 9-5 polisbilen fick körförbud
    Av T16_AeRo i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 06:37
  4. 9-3 SS Körförbud på 1:a besiktningen
    Av _Totte_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •