Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Plocka bort kedjan till balansaxel? B2x5

  1. #1

    Plocka bort kedjan till balansaxel? B2x5

    Hej,

    jag har en polare som har jobbat många år som reparatör på Saab, och det är till honom jag oftast ringer när jag behöver hjälp.

    Fråga: min polare påstår att man kan plocka bort kedjan mellan balansaxel och kamaxlarna.
    Han menar på att den inte gör mer nytta än att skramla,samt stjäla effekt och drivmedel.
    Hans tips var :klipp av och kasta bort!

    Har någon erfarenhet av detta, är det något man kan göra?

    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Man kan göra det. Du kan få lite mer vibrationer i bilen, men det är oftast marginellt.
    Å andra sidan tjänar du väldigt lite på det så om det inte är en extrem bil är det oftast inte värt besväret.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Vilken motor gäller det?

    Oavsett så är det personer som han som gör att jag m.fl generellt har ungefär noll och inget förtroende alls för bilverkstäder.

    2 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Ofta vid renovering av motor väljs denna bort och pluggas igen. Inte direkt för nån effektökning utan för 1 mindre sak som kan fela. Men den finns där ju av en anledning. Tar man bort den får man mer vibrationer. Hur mycket är väl lite från fall till fall & hur känslig man är.
    Jag har en renoverad motor utan som jag kör med dagligen. Man märker absolut mer vibrationer & skak! Men främst på tomgång och vissa varvtal, och inget som är så pass så det grämer mig.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Men det beror väl som sagt på vad vi pratar om för motor, i vilken bil den sitter samt användningsområdet.
    Jag funderade på samma sak tidigare och valde att köra vidare med dem. Ett komplett kit med friska kedjor är ju tämligen billigt och Saabs ingenjörer satte inte dit dem för att spendera pengar i onödan.

    Just påståenden "min polare" är jag lite skeptiskt till om det inte sakligt motiveras. Därmed inte sagt att alla polare har fel, vissa är mycket kunniga och erfarna.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Ska det göras på nyare 9-3 får man komma på något sätt att driva vattenpumpen eftersom den går på den kedjan. Har läst här på forumet att någon funderade på elpump eller rent av hade fixat det, minns inte riktigt. Känns lättare att bara byta kedjan...
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Den enda nackdelen på B2X5 motorn är vibrationer när man klipper kedjan. Det finns egentligen ingen annan nackdel.

    Fördelar.
    Motorn känns rappare.
    Balansaxlar som inte nyper.
    Mindre rassel.
    Balansdrev som inte nyper eller krånglar, och för oväsen.
    Skidor som inte behövs, kan spricka och då är det bye bye. (I detta fall med klippt kedja, händer inget)
    Dricker mindre bränsle (Balansaxlarna roterar inte)
    En kedja som inte kan gå av, för den är ju ändå borta.

    Om balanskedjan går av och slungas till kamkedjan så är det motorhaveri.
    Jag klarade av vibrationerna på tomgång, det var därför jag tog bort skiten.

    Hade bilen varit ny och jag ville ha den där premium känslan så hade den fått vara kvar.
    Jag säger inte att allt ovan skulle drabba mig, eller nån här. Men det kan hända.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av toorp den 2017-08-28 klockan 13:02.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Jag tänkte mer på tipset "klipp och kasta bort"... Att bara ta ner tråget, klippa kedjan och dra ut är ungefär lika seriöst som att laga en grinig växellåda genom att hälla i lite fint sågspån.

    Att däremot bygga bort balansaxelkretsen på en B2x4/B2x5 är ju ganska enkelt, men det innefattar även bortplockning av kedjespännare, plugga oljekanalen och kapa lite i en glidskena. Optimalt är ju även att plugga balansaxlarnas kanaler, men inte lika nödvändigt.

    Att bara chansa med att klippa kedjan och slita bort är långt ifrån seriöst och smart.

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Man kan när man knackat in lagren att även plugga ena kanalen till balansaxel, den inre kanalen.
    Man kan göra det via kanalen vid ramlagret. (Avgasidans balansaxel), den andra inre kanalen går inte plugga utan där måste man knacka exakt rätt.


    Precis, helt korrekt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  10. #10
    Tack för era svar!

    Echonator: på vilket sätt kan kedjespännare och glidskena/or vara dumt att lämna kvar?
    Är det så att glidskenan hamnar i en position där den är i vägen för något annat?

    Funderar väl på att strunta i att genomföra detta, jag har automatlåda och jag skulle nog inte uppskatta vibrationerna så mycket.
    Men det vore intressant att veta ändå.

    Mvh Magnus

  11. #11
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av markenklo Visa inlägg
    Tack för era svar!

    Echonator: på vilket sätt kan kedjespännare och glidskena/or vara dumt att lämna kvar?
    Är det så att glidskenan hamnar i en position där den är i vägen för något annat?

    Funderar väl på att strunta i att genomföra detta, jag har automatlåda och jag skulle nog inte uppskatta vibrationerna så mycket.
    Men det vore intressant att veta ändå.

    Mvh Magnus
    kedjespännaren har både fjädertryck och oljetryck. Men när man tar bort kedjan så trycks den ut helt och tydligen kan den haverera och då får man oljetrycksfall.
    Skidan skär man av så man har den där "distansen" kvar som vilar mot bröskåpan så skidan till kamkedjan är kvar och inte vandrar ut. Att man skär bort en del av den är för att inte skidan ska vandra mot dreven som sitter på vevaxeln.. Det blir som en liten distans.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  12. #12
    Tack för bra svar Toorp!

    Detta medför att jag garanterat kommer att hoppa detta tydligen ganska idiotiska infall med att bara klippa av och kasta bort!!

    Undrar just hur det har gått för dom vars bilar som min "polare" har utfört detta på??

    Ha de, Magnus

  13. #13
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jag har gjort detta, men det var akut nödlösning! Bytte hela paketet innan men något hände. Drog rätt moment och allt.
    Efter 5 mil börjar det rassla så folk runt omkring tittade bakåt när jag kom körandes! Jag fick dra slutsatsen att det var balanskedjan efter lite kontroll. Jag hade hyrt garage och allt och så hände detta, så nej.

    Då fick jag hugga balanskedjan. Och då vart det tyst!

    Valet var att lyfta motorn i minusgrader i en halv meter snö för att kontrollera mer djupgående och byta det som gått snett. Skulle ta 2 dagar och stå ute mitt i skogen i stugan
    Eller skotta lite snö och dra bort oljetråget och klippa kedjan den vägen och chansa som tar 1-2 timmar.

    Jag valde det sistnämnda. Fungerade i ett bra tag. Sen kom oljetrycksfallet och det blinka härligt med oljetrycket.
    Men nu var det varmt ute, så jag kunde lyfta alltihop och göra allt korrekt.

    Felet var att dreven lirkats ut. Och jag tror lagren inte orkade smörjas långsiktigt och något gav oljetrycksfall efter en tid. Kan ha varit lager, spännare etc.
    Senast redigerat av toorp den 2017-08-28 klockan 14:24.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Vilken motor gäller det?
    Eftersom den frågan aldrig besvarades får vi anta att det är en B2x5/OG9-5 baserat på frågor av TS i denna tråd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Balansaxel, kedjan hoppat, hur montera rätt?
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 14:28
  2. Kapa balansaxel kedjan 9-5.
    Av qlunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 17:52
  3. Balansaxel, plocka bort eller inte? B234L (långmotorn)
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 07:54
  4. Bort med balansaxel kedjan...
    Av Najjklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 00:58
  5. Plocka bort luftmassemätare B2x5 T7
    Av linus_grabo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 12:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •