Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Risker med T7 tändkasett från en skuren motor?

  1. #1

    Risker med T7 tändkasett från en skuren motor?

    Hej, jag har en 9-5 2004 185hk, och har köpt en resrervdelsbil ,en 9-5 2003 Vector

    Dom har samma motor o.s.v. men Vectorn har skurit, gamla ägaren är säker på att det är toppen som har gått.

    Fråga: vågar man använda tändkasett från denna bil, eller kan den har varit en del av anledningen till att den har havererat?

    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Om det är en orginalkassett av vettig årgång så skulle jag inte oroa mig, dessa orsakar inte motorskador bara man byter ut dem när de börjar misstända och/eller ge felkoder.

    Men är det en piratkassett skulle jag lägga den på tippen omgående.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    När en motor skär och som detta fall en B2x5 är det väl oftast (rätta mig om jag har fel) orsakat av otillräckligt smörjning.
    Det som drabbas brukar väl då vara lager och/eller kedjor.
    Kolvhaverier förekommer ju också av flera anledningar.
    Så som jellybear poängterar så kan en original TK gå att återanvända om man är observant och håller extra koll på ev. felkoder och misständningar initialt.

    Vad får ägaren att tro att det är toppen "som gått"?
    Har du motorn är det ju bara att lossa bröstkåpan och tråget och undersöka lite och stilla nyfikenheten, vet man vad som rasat är det lättare att avgöra vad som är skrot.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Ja då känns det som om jag kan spara den i Saab lagret! Det är en orginalkasett så då behöver jag inte vara orolig!

    Ang. toppen som gått så lät hans beskrivning så här: Dunk.Dunk.Dunk.= DÖD!
    Motorn roterar inte.
    Anledningen är nog som du skriver Herman, för bilen har nämligen varit "gubbkörd" i ca 20k mil sedan tog en tonåring över!

    Jag är ingen motormekare så jag plockar bort det jag ev. kommer att ha nytta av själv i framtiden,typ generator m.m.


    Snart går den till skroten.

    Mvh Magnus
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-28 klockan 14:32. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av markenklo Visa inlägg
    Ja då känns det som om jag kan spara den i Saab lagret! Det är en orginalkasett så då behöver jag inte vara orolig!

    Ang. toppen som gått så lät hans beskrivning så här: Dunk.Dunk.Dunk.= DÖD!
    Motorn roterar inte.
    Låter mer som ramlager, det brukar resultera i stum motor.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tändkasett från 185hk OG9-3 till 205hk Aero?
    Av fullodum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 12:53
  2. Risker med att ändra watt?
    Av Pelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •