Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp med kopplingsschema

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482

    Hjälp med kopplingsschema



    Det jag vill är att skiljerelät ska slå till både när man vrider om nycken 8bakljuset tänds) samt när bilen står still och man kopplar in laddaren. Dvs jag vill inte ha en massa knappar som man ska komma ihåg.

    Min första tanke var att man sätter en diod (likriktare) på strömkabeln till bakljuset så det inte tänds när man tillför ström från annats håll till skiljerlrelät. Sen så tar man ström ifrån laddaren innan den går in i säkringsblocket samt sätter en diod (likriktare) efter förgreningen men innan strömblocke och då skulle man förhindra att strömmen från batteriet till blocket slår igång relät.

    Men igår när jag kopplade ina allt så ville inget fungera.

    Är det någon som har någon bra ide hur jag kopplar in detta?

    Fråga på om jag missat eller förklarat mig dåligt.


    Mvh jens

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107
    är det jag som ser fel eller driver du reläet med 2 plus kablar ? alltså diff spänningen mellan 12-14 ~2 volt ? eller är det tvärtom att bakljuset driver reläet ? isåfall lär du väl ha en solenoid som kopplar ihop batterierna som klarar rejält med ström


    batteri 1 och 2 är inte dom parallelt kopplade?


    om du har lust så kan jag hjälpa mig. men rita upp komponenterna så man ser hur dom fungerar och vilket håll dom går åt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Citat Ursprungligen postat av mekme
    är det jag som ser fel eller driver du reläet med 2 plus kablar ? alltså diff spänningen mellan 12-14 ~2 volt ? eller är det tvärtom att bakljuset driver reläet ? isåfall lär du väl ha en solenoid som kopplar ihop batterierna som klarar rejält med ström


    batteri 1 och 2 är inte dom parallelt kopplade?


    om du har lust så kan jag hjälpa mig. men rita upp komponenterna så man ser hur dom fungerar och vilket håll dom går åt.
    Skiljerelät separerar batterierna när det inte är någon ström till det och så fort jag matar 12V till det så hoppar det igång och båda batterierna ligger då i samma krets.

    så här tänkte jag göra dvs sätta dioder (likriktare) som ska se till att strömen inte går tillbaka men det ville inte alls fungera:

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107


    Såhär får jag det du vill till.


    som det ser ut nu så bör det fungera och slå på reläet när tändningen (dvs bakljusen) tänds.

    Förutom baklyset där måste du ändra befintliga kablar och slänga på en diod så du inte har positionsljusen fram på när du laddar.

    men som sagt att bakljusen ska lysa när du har laddaren i är inte med där.

    edit. är senil tror jag, var stog det att du ville att bakljusen skulle lysa när du laddar..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Citat Ursprungligen postat av mekme


    Såhär får jag det du vill till.


    som det ser ut nu så bör det fungera och slå på reläet när tändningen (dvs bakljusen) tänds.

    Förutom baklyset där måste du ändra befintliga kablar och slänga på en diod så du inte har positionsljusen fram på när du laddar.

    men som sagt att bakljusen ska lysa när du har laddaren i är inte med där.

    edit. är senil tror jag, var stog det att du ville att bakljusen skulle lysa när du laddar..
    Så som du ritat det hela så ligger plusmatningen över skiljerelät oavsett om laddaren är på eller inte, och drar man laddkabeln till tillslagsstiftet på relät så kommer laddaren inte att ladda utan bara styra relät.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107
    VA?
    Va pratar du om ?

    Så som jag har ritat så slås skiljereläet på av +matning från bakljuset (dvs tändingen på)

    Om laddaren är på matar den ström till skiljereläet och drar det så att den kan ladda både batter1 och batteri2. Men ger inte ström till baklyset

    Om laddaren inte är på så drar den inte reläet
    Och om bakljuset inte är på så drar den inte reläet heller.


    dom här (+, anod) -->|-- (-, katod) är ju dioder, likriktare.

Liknande ämnen

  1. HJÄLP kopplingsschema tändmodul 0 227 100 139
    Av cerveza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:49
  2. Kopplingsschema SID 9-5
    Av pairair i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 20:19
  3. Bra kopplingsschema el
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 14:08
  4. kopplingsschema
    Av Alekto i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •