Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vettigt pris för byte av kompletta fjäderben fram NG9-3

  1. #1
    Sugmotor Aphexiss avatar
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Vettigt pris för byte av kompletta fjäderben fram NG9-3

    Hej!

    Stötdämparna fram på bilen börjar bli dåliga, Tänkte köpa nya kompletta fjäderben så man slipper tänka på fjädrarna också på ett tag, Vad är ett rimligt pris för byte på detta? Närmaste verkstaden ville ha 4000 vilket jag tycker låter på tok för mycket då det är HELA fjäderben vi pratar om, behöver inte montera på fjädrarna osv.

    Brukar själv serva bilen och håller på med lite småfix, Är detta något jag skulle kunna våga mig på själv och sedan dra till verkstad bara för hjulinställning?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    6k ganska precis gick byte av två fjädrar fram på för mig hos Mechanum (och ungefär samma eller lite mer hos övriga jag kollade på). Så ja, det låter rimligt! Känns som det tar ungefär 2/3 av tiden för att byta även fjädern.

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Är väl en av de enklare operationerna man kan göra som hemma-mek kan jag tycka. En domkraft, två pallbockar (bilen bör lyftas på båda sidor fram eftersom krängningshämmarstagen trilskas annars) och bort med sex skruvar/muttrar (2x fjäderben nedre, 1x krängstagmutter, 3x fjäderben övre) så är det klart. Se till att hålla uppe styrspindelhuset (det som hjulnav osv. sitter i) när det är lossat. Jobbigare om du ska ta isär och bara byta dämpare, brukar sluta med borrmaskin för mig på stötdämparmuttern.

    WD-40 rekommenderas ett tag innan du ska skruva, glöm inte att spruta ner fästet för bromsslangen också så glider den ur lite smidigare.

    Åtdragningsmoment 19 nm för de övre skruvarna (dras växelvis).
    För de undre är det 80 nm +135 grader, och 64 nm för krängningshämmarstagmuttern.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-08-27 klockan 20:10.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ja, ganska enkelt att byta fjäderben på ng9-3. Det enda som kan vara besvärligt är att det kan vara svårt fastrostat. En av skruvarna som håller stödlagret satt fastrostad i den runda muttern i stödlagret som därmed lossnade för mig. Dremel löste det problemet men nya stödlager tog några dagar att få hem. Det kan vara läge att åtgärda rosten bakom innerskärmarna och uppe i fjäderbenstornen när fjäderbenen är borta. Då är man plötsligt uppe i en veckas löptid med alla torktider.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Nya mellanlägg fjäderben fram, behövs det vid byte?
    Av tummen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 14:32
  2. [LÖST] Byte av fjäderben fram, Hur gör man? NG900
    Av Glader92 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 20:32
  3. Byte av Övre lager på fjäderben fram
    Av Casse_linen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •