Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 9-3ss 2003 Manuell - Startar inte ibland - felkod U2105

  1. #1

    Saab 9-3ss 2003 Manuell - Startar inte ibland - felkod U2105

    Min 9-3a får ibland för sig att inte starta, det klickar bara till och man får igång den genom att koppla bort batteriet en kort stund.

    Jag har bytt CIM gift och klar - Problemet försvann några dagar för att nu komma tillbaka.

    Symptomen är att TCS lyser och bilen är körbar tills man stänger av den, då går den inte igång igen

    Jag får felkod U2105 på TCS - ECM saknas

    Rökt ECM? Går det att gifta in en från skroten utan att skilja den ursprungliga?

    Något annat som kan vara problemet?

    Vilka jordpunkter ska man kolla?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Gissar att det är avbrott på bussen. Kanske runt ABS/TCS-aggregatet.

    Annan motor men typ samma fel:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ontakt-med-ECM
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Jag putsade rent jordpunkterna vid vänster framskärm och sprutade på WD-40. Felet försvann för stunden. Samma kod som dig. Har kört ca 10 mil sedan dess.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Tack för länken

    Jag tänkte på en sak, jag bytte till en CIM (beg) och undrade alltid vad dom menar med "Endast till ESP" så jag tänkte för mig själv men det är klart att alla 2000 bilar har ESP, så jag köpte delen.

    Nu plötsligt slog tanken mig att det som förmodligen menas är antingen ESP eller TCS och jag har TCS, kan det vara orsaken till konflikt/avbrott?

    Men då undrar jag, jag hade startproblem innan, därför bytta jag CIM och tydligen fel CIM men bilen fungerade utan problem och felkoder några dar för att fela direkt på TCS och inte starta. Symptomen med varningar är mer "aggressivare" med nya CIM.

    Varför fungerar det att koppla bort pluskabeln en stund, ibland 10 sek och ibland några minuter och så startar bilen? Kan det vara för att systemet är nollat och TCS funktionen aktiveras efter att bilen rullat en viss hastighet? fast felet kommer inte direkt efter start, utan helt slumpmässigt och kan vara allt från 1 start till efter 10 starter.

    Var hittar jag TCS aggregatet?

    Ska även testa jordpunkterna vid vänster framskärm då hela frontplåten är helt oxiderad kanske det har smittat av sig

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    TCS/ESP/ABS aggregatet sitter vid vänster fjädertorn, nära torpedväggen. Det är graverat TCS eller ESP på det i aluminiumdelen så kikar du noga där så vet du vad du har.

    Att CIM skiljer beror (bland annat?) på att bilar med TCS inte har någon rattaxelgivare och det har bilar med ESP. Denna är inbyggd i CIM.

    Vad har du för motor?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    TCS/ESP/ABS aggregatet sitter vid vänster fjädertorn, nära torpedväggen. Det är graverat TCS eller ESP på det i aluminiumdelen så kikar du noga där så vet du vad du har.

    Att CIM skiljer beror (bland annat?) på att bilar med TCS inte har någon rattaxelgivare och det har bilar med ESP. Denna är inbyggd i CIM.

    Vad har du för motor?
    Är det ABS pumpen som menas? Då vet jag var den ligger.

    Jag har en 1.8t men den rätta motor koden kan jag inte.

  7. #7
    Det var kontakten med ABS modulen som hade glapp, när varningslampan lyste så vicka jag lite på kontakten och varningen försvann. Löste det genom att "strajpa" runt kabel/kontakten och spänna den mot bromsröret så den hålls på plats och än så länge har den fungerat som den ska, tack för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. Startar inte ibland. Saab 9-3 1,8t ss 2003
    Av psjobb1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-24, 14:50
  2. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  3. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •