Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motor stänger av sig efter en liten stund vid stopp OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Question Motor stänger av sig efter en liten stund vid stopp OG9-3

    Hej!

    har ett litet problem med min Saab 9-3 2,0 år 1999 då den stänger av sig efter ca 10-20 sec stopp på tomgång, händer inte alltid men ofta, den går då ner lite i varv sen varvar upp och dör

    men den startar direkt igen utan problem och kan stå på tomgång utan problem, den blödrar lite om man varvar upp den och sen släpper gasen. samt att den blir väldigt konstig om man tankar helt fullt

    fast bara i början, är typ som att den får för mycket bränsle så den dör men efter en liten stund så rättar den till sig och går som vanligt. Kan de vara bränslepumpen som spökar eller bensinfiltret?

    har ej kunnat hitta någon annan med liknande fel så tacksam för alla svar

    Mvh Emil

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758
    Har du läst ut några felkoder, lyser CE-lampan?

    Har bilen trim och dubbla lambdasonder, tänker på detta: http://forum.saabturboclub.com/showt...r-vid-halvtank

    Om det är nej på båda ovan, om du vid problem med tomgången provar att koppla ur MAP-sensorn elektriskt, går den bättre då är luftläckage högst sannolikt - med urkopplad MAP-sensor så används reservrutiner som är okänsliga för luftläckage.

    Sedan är det alltid en fördel att i ett tidigt skede provbyta med en känt fungerande tändkassett, detta trots att den inte är huvudmisstänkt i det här fallet, detta eftersom tändkassettsfel kan yttra sig lite hur som helst och ett provbyte är ett oerhört enkelt sätt för att i stora drag utesluta hela tändsystemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har ej verktyg att läsa felkoder, den går alltså fint på tomgång är endast när ja kört en bit och stannar den hoppar till lite i varv och sedan dör men inte varje gång.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Låter som det absolut har med tankurluftningen att göra.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Hej Hyvens.
    Kan du utveckla din teori om tankurluftningen? Hur den kan påverka tomgången. Jag har ett liknande fel på min bil och den strular på tomgång men går rent när jag kommer över 1500 varv.
    Jag har inte läst ut den ännu men den har inte satt några koder så att motorlampan tänds heller. Har bytt tändkassett...
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Okej tankurluftningen ? hur kollar fixar ja de eller kollar om de är det ? bilen är lite seg vid start nu får gå några extra varv innan den startar sen ja köpte den men inte mycke annars går den ju hur fint som helst förutom

    då att den stänger av sig ibland vid stopp som sagt och att den blir typ sur en liten stund efter man tankat fullt men de försvinner fort.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758
    Det tankutluftningsproblem jag tog upp är ett resultat av felaktigt trim-program, och ett inte helt ovanligt fel när billigt trim installeras i 9-3 med T5-motor med dubbla lambdasonder av någon med begränsade kunskaper. Felet i fråga sitter i programvaran och inte i hårdvaran, som då inte öppnar rätt ventiler vid rätt tidpunkter.

    Men först lyser din CE-lampa? Gör den det är det poänglöst att försöka felsöka utan att läsa ut dessa, eftersom motorstyret kan ha anpassat gången till felaktiga givare.

    Även om den inte lyser bör man försöka läsa utan om det finns några felkoder.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-08-28 klockan 22:24.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    nej ingen lampa lyser eller nåt, men jag och en kompis körde och stannade till och så när ja gick runt hörde jag nåt konstigt och de var vid tanklocket, va precis som de va ett jätte vakuum där så jag släppte på locket och de försvann "typ" de slurpplar lite va ja kan höra där ifrån med bilen gick mycket bättre med inte fullt åtskruvat tanklock? så kan de va att den tätar förmycket ? samt att den då inte dog när jag stannade eller nåt när jag stanna till efter körning. men tycker detta är väldigt konstigt....

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758
    Tankurluftningen ska fungera så att den bygger lite vakuum för att inte bensinångor ska läcka ut, men motorstyrningen ska reglera detta så att det hålls på lagom nivå, ungefär. Jag vet inte hur man löst det på 9-3 T5 med den här funktionen, men på T7 har även programvaran olika faser där undertrycket är olika, detta för självtest och för att rensa kolkanistern.

    Om man bytt till ett trimprogram i motorstyret som saknar denna funktionalitet så händer precis det du skriver, så därför bör programvaran kollas upp. Men naturligtvis kan det vara något annat fel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. ACC slutar fungera efter en stund NG9-3 -08
    Av Scharek i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-06-29, 13:56
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 15:21
  3. og 900s som dör efter en stund och har hög tomgång.
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •