Hm.. nu en fråga , inte för att jag tycker att SAAB med sin vrid behöver växlas alltförmycket , men , skulle va roligt att se va ni tycker om automatlådor i sin helhet.
Tänk på att det fins olika trafikmiljöer, inte bara landsvägar mao..
Hm.. nu en fråga , inte för att jag tycker att SAAB med sin vrid behöver växlas alltförmycket , men , skulle va roligt att se va ni tycker om automatlådor i sin helhet.
Tänk på att det fins olika trafikmiljöer, inte bara landsvägar mao..
CD65R
Jag är inte handikappad eller gammal så jag väljer manuellt!
utan tvekan en manuell! Kört för mycket handikapväxel tidigare!
LARS H
Manuell är mkt roligare tycker jag.
Automat kan vara smidigt men inte lika roligt. Skulle jag endast köra i stan (lär aldrig ske) så hade jag ev valt en autmatare.
Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar
Jag har valt manuell låda i min 9-5 Aero. Det är ju roligare när man får ut mer prestanda och kan utnyttja kraften optimalt när man vill köra inspirerat.
Men jag tycker att automatlådan har sina fördelar den också. Den är ju mycket smidig att ha när man kör mycket stadstrafik. Faktum är att hade jag haft råd att köpa en -03:a med Sentronic så hade jag gjort det. Det finns ju möjlighet att växla den manuellt.
9-3 Vector SC 2,0T -07
9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld
Jag skulle lätt välja automat, jag kör det idag och nästa bil lär till största säkerhet
bli en till automat.
Visst tycker jag att det kan vara roligt att köra en mauelltväxlad bil imellan åt,
men i det stora hela så väger det inte upp ändå.
Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
http://www.garaget.org/?car=302321
Absolut manuell, man somnar ju om man inte har nåt att göra då man kör
Fast nog är det skönt att då o då köra automat också
Image is nothing - Boost is everything
http://www.garaget.org/show.php?car=61
Jag tycker manuell för det är det man kör jämt o så tycker jag det går att busa mer med en sån låda
Men när man kört lite automat i stan o så vill man inte köra sin manuella sen, så det kan bli en automatare i framtiden
>>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16
Har kört min första automat nu i drygt ett år. Saknar inte alls att växla själv faktiskt...
...men det kanske ändrar på sig.
9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
Spakar numera en Toyota
Är det frågan om transport: Automat.
Är det frågan om bilkörning: Manuell.
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Jag håller med.Ursprungligen postat av cedete
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Jag föredrar enbart manuell. Kör man bara i stan med mycket köer osv tycker jag man skall ha automat, men jag kör i princip aldrig i stan. Tycker det är kul ibland att köra automat, då längtar jag ännu mer efter en manuell låda.
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
En modern automat är kul. En omodern är öken. En kickdown i motorstark bil är imponerande...
Fredrik J
Sentronic är underskattad...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hej
Har tidigare aldrig haft en tanke på att skaffa en bil med automatlåda. Mina föräldrar har alltid varit förespråkare av automatbilar och därför har min uppväxt präglats av trötta automat-Saabar (sugmotorer). När jag själv köpte första bilen så fanns inte automat på kartan.
När vi började fundera på en större bil så var jag och provkörde flera 9-5'or som var manuelltväxlade. Två saker som jag vägde in.. dels så gillade jag inte ljudet på låga växlar med låga varv (larvig vanesak) och dessutom blev det inget riktigt flyt i körningen. Att min sambo dessutom egentligen tyckte att 9-5'an var alldeles förstor gjorde att valet föll på en automatat 9-5'a.
Hade funderingar på en MY03 med priset vs utrustning gjorde att det blev en välutrustad MY02 istället. Sentronic i all ära.. kan ju vara kul när man är på humör. Dessutom tycker jag att växlingarna inte är direkt snabba i det manuella läget. En sak att tänka på är bensinförbrukningen. På landsväg så skiljer det inte mycket, men i stan drar automaten lätt 2 dl mer.
//Jesper #1873
Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
TLX801 du är saknad...
I taxi: Automat
I Aeron: Manuell
I rusningstrafik automat,annars helt klart manuell
Mvh
Min 9000 http://www.garaget.org/show.php?car=4421
Min 900 http://www.garaget.org/?car=119299
Saab 9000 A50
Beror ju helt på bilen :
de flesta saabar är bäst med manuell men 9-5 an ska ju helt klart vara automat, växellänkaget i dom manuella är ju hemskt samt att växelspaken sitter för högt.
/ Mats S.
Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
Saab 9-7x 5,3 -07
Hobby 650 kmfe prestige -11
Jag tycker helt klart att det skall vara automatlåda. Ruskigt bekvämt och man kan säga adjö till alla misslyckade starter och ryck på kopplingen. Dessutom tycker jag att en Turbosaabs motorkaraktär är som klippt och skuren för automatisk låda. Till på köpet när de manuella motsvarigheterna är mer eller mindre dåliga (ej 9-3ss) blir valet ännu enklare. Automat all the way!
Kör man mycket med tunga släp skulle jag dock välja manuell.
Mvh Sebbin
Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls
Ursprungligen postat av rabies
vilket alternativ valde du då?
jag kör automat nu.. det är jätte skönt, men väljer hellre manuell.. blir lite roligare.. fast om jag skulle bo i sthlm el nån annan större stad skulle det bli automat...