Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ny skruv momentstag OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -

    Ny skruv momentstag OG9-5

    Jag bytte äntligen momentstaget (främre motorfästet) igår. Dum som jag är läste/tänkte jag fel och försökte dra den nedre bulten alldeles för hårt den som fäster i godset. Den gick av ... Tur att den sticker ut på andra sidan så att allt gick att få ut!
    Jag gick till Sifverts skruv och köpte en "vanlig" bult, CW 8.8U, något sämre hållfasthet.

    Kan jag dra i den tror ni, med lite lägre moment, och köra vidare. Eller bör jag beställa en "Saab-bult"?

    Jag har läst olika uppgifter gällande åtdragningsmomenten på båda bultarna till momentstaget. Haynes har något helt annat än WIS t.ex. Hur hårt ska jag dra den här gången..?

    Muppin
    Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Till vilken bil?

    Den skruven har väl ingen belastning att tala om så 8.8 borde väl funka och en halv droppe gänglåsning håller den kvar så du slipper dra så hårt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Trodde jag hade min bil i signaturen, men det funkar kanske inte på Tapatalk..?
    9-5 Aero -04 automat
    Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jo, det syns i Tapatalk om man vet hur den fungerar men det syns inte direkt som det gör på forumet.
    Nästa sak är ju att man som i detta fall frågar om en bil som är en annan än den i signaturen men wibbens skriver tydligt vilken bil det gäller.
    Den största poängen med att skriva det det jag länkade till men som du kanske inte läste

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att man har en bil i signaturen betyder nödvändigtvis inte att man frågar för just den bilen och vissa har många olika bilar i signaturen.

    De senaste dagarna har jag sett flera frågor utan denna info samt en signatur som inte stämmer alls mot frågorna för signaturen inte varit uppdaterad.
    Ännu viktigare är att om du byter signatur och någon läser ditt inlägg om några år blir frågorna obegripliga om informationen inte matchar din signatur längre.
    Nästa sak som är bra att känna till är att inga signaturer syns direkt om du läser via TapaTalk samt att det kostar inget att skriva det för tydlighetens skull.
    Vad hade du ställt in för moment när du drog av skruven?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Du har så rätt: jag läste inte ordentligt och att signaturen i gamla inlägg ändras när den uppdateras visste jag inte ens :-/ Jag är inte så bra på det här med forum ännu. (Jag såg att jag av misstag brutit mot någon paragraf i ett annat inlägg där jag erbjöd ett begagnat bromsservo på fel plats och där du rättat mig. Ber om ursäkt för det ...)

    Eftersom jag läste fel i Haynes (svär jag i kyrkan nu?) försökte jag dra nedre bulten till 121 Nm, vilket angavs för övre bulten. Klart att stackarn gick av. Den nya bulten drog jag till ca 70 Nm. Den övre kommer jag inte åt med momentnyckeln; saknar lång hylsa dessutom. Den drog jag med blocknyckel så hårt jag orkade istället.

    Tack för svar!
    Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ingen fara, ang moment så kommer man långt på att ha en bra känsla för vad som är lämpligt. Jag har bytt flera momentstagsbussningar och dragit allt för hand utan problem.

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Momentstag 9-5
    Av Grumf_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 10:32
  2. Byta momentstag 9-5 -99?
    Av robber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 09:18
  3. Momentstag 9-5
    Av Magnus72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 22:54
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •