Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Vad gäller vid byte av AMP1 NG9-3 -05

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Icke fungerande högtalare i dörrarna Saab 9-3 -06

    Hej!

    Införskaffade mig en Saab 9-3 från -06 för en dryg månad sedan. Märkte efter ett tag att högtalarna i dörrarna samt centerhögtalaren på instrumentbrädan inte fungerar. Blinkersljud och övriga ljud funkar som de ska. Efter en snabb googling konstaterade jag att AMP1 bör vara felkälla och det var delvis rätt då AMP1 saknades. En begagnad beställdes och skulle installeras, såg då att den optiska kabel (varken in eller ut) inte finns. Hittade den ingenstans i närheten och vad jag förstod det som är den ganska viktig för funktionen med ljudet. Ska även nämnas att bytet av AMP1 inte hjälpte, antar att det är pga avsaknaden av optiska kabeln? Så till min fråga: är det någon som vet hur en nybörjare kan få ordning på ljudet utan att behöva demontera hela bilen/lägga en årslön på att fixa det?

    Mvh Hannah

  2. #22
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Hej och välkommen hit!

    Fråga 1 - Vet du säkert att det faktiskt sitter högtalare i dörrarna och på centerplacering i brädan?
    Fråga 2 - Satt det en AMP1 under förarstolen som faktiskt var inkopplad fast utan MOST-bussen/O-bussen/optikbussen?

    Jag tänker att det är antingen någon som satt dit en AMP1 med eller utan tillhörande högtalare i tron att det faktiskt var "så lätt" eller så har någon gjort en loop på bussen då AMP1 har gått sönder någon gång i tiden. Om en komponent går sönder betyder det oftast att busslingan bryts och ingenting fungerar.

    Kan du spela musik och blinkersljud m.m finns så är busslingan intakt, och det då uppenbarligen utan AMP1.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej och stort tack för välkomnandet och svaret!

    Det sitter högtalare i både dörrarna fram och i Centern på brädan. Går inte att höja basen i princip då det låter som ljud i en burk. Någon har försökt bryta upp högtalarna fram i brädan då ”gallren” över själva högtalarna inte sitter ordentligt så misstänker att någon tidigare ägare påbörjat ett högtalarbyte men inte lyckats/fortsatt arbetet.
    Det satt ingen AMP1 när jag köpte bilen, den saknades helt därav min tro att det var så enkelt att bara ersätta den innan jag visste mer…

    Ja men precis, den busslingan bör ju vara intakt eftersom det finns ljud som du säger, men är lite rådvill till vad jag kan göra när det känns som man kör runt i en burk

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Hannah Visa inlägg
    - Märkte efter ett tag att högtalarna i dörrarna samt centerhögtalaren på instrumentbrädan inte fungerar. Blinkersljud och övriga ljud funkar som de ska.Mvh Hannah
    Da er det kanskje det minste lydsystemet som er montert originalt i denne bilen; et Premium 70 system: Saab 9-3 Audio, Navigation and Telematics (2003-2006) (saabworld.net)

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Hannah Visa inlägg
    ...men är lite rådvill till vad jag kan göra när det känns som man kör runt i en burk
    Ja, det "minsta" ljudsystemet är VERKLIGEN inte bra, inte ens OK...

    Det finns en hel del information i ämnet här, jag har byggt ut från "minsta" till "största" i min bil, fullt görbart med grundläggande kunskaper.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad gäller vid byte av ratt/Airbag OG9-3 / OG9-5
    Av flaset i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 22:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •