Tja.
"Råkade" få en 9-5 2.3 2001 som stått ett tag. Var lite småfel som bland annat trasigt tändningslås och annat fix, men efter lite reparationer och service rullade bilen genom besiktningen utan problem.
Har åkt i den ett tag nu, och lagt märke till att den smårycker eller tvekar lite ibland. Det är inte särskilt kraftigt eller ofta men det är märkbart, och verkar hända främst vid jämn gas eller så är det bara så att man inte känner det under acceleration. Tänkte att detta är lätt fixat för en saabnörd som jag som har mer reservdelar än gud, men nu börjar jag bli lite fundersam på om jag är så vass som jag vill tro.
Har bytt stift, tändkasset, vevaxelgivare, bränslefilter, luftmassemätare, luftfilter och rengjort spridare, men ingen skillnad. Har kontrollerat och bytt varenda millimeter vakuum och tryckslang. Har åkt runt med OBD-loggning och letat misständningar, men enligt datan så går bilfan klockrent.
Den startar som en klocka varenda gång, och den drar fint under acceleration och verkar gå precis som den borde, förutom dessa små tvekningar eller ryckningar. Tvekningarna verkar komma främst vid jämn gas och låg belastning och under 2500 varv, man kan ligga på jämn och fin gas och helt plötsligt så bara försvinner all kraft i en sekund, för att sedan vara tillbaks och man bara cruisar vidare. Det är alltså inget brutalt helstopp eller misständning, utan bara ett väldigt diskret tapp av drivkraft. Det bästa sättet jag kan komma på att beskriva det är att man helt enkelt lyft foten från gaspedalen i en halv sekund för att sedan omedelbart sätta tillbaks den i precis samma läge som innan.
Det jag lagt märke till är att precis när bilen tvekar så svajar turbo mätaren till klart märkbart. Svårt att säga om detta är orsaken till tvekningen eller en följd av den, men det ledde till att jag provat med två andra luftmassemätare som jag vet fungerar felfritt i andra bilar. Har dock inte gjort någon skillnad.
Har även provat tre andra tändkassetter och två vevaxelgivare, varav en helt ny. Ingen skillnad.
Några idéer eller förslag? Är inne på att byta bränslepump och kanske spridare, men det känns långsökt och är mest för att jag har slut på andra idéer.