Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ryckig gång OG9-5

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935

Ryckig gång OG9-5

Tja.

"Råkade" få en 9-5 2.3 2001 som stått ett tag. Var lite småfel som bland annat trasigt tändningslås och annat fix, men efter lite reparationer och service rullade bilen genom besiktningen utan problem.

Har åkt i den ett tag nu, och lagt märke till att den smårycker eller tvekar lite ibland. Det är inte särskilt kraftigt eller ofta men det är märkbart, och verkar hända främst vid jämn gas eller så är det bara så att man inte känner det under acceleration. Tänkte att detta är lätt fixat för en saabnörd som jag som har mer reservdelar än gud, men nu börjar jag bli lite fundersam på om jag är så vass som jag vill tro.

Har bytt stift, tändkasset, vevaxelgivare, bränslefilter, luftmassemätare, luftfilter och rengjort spridare, men ingen skillnad. Har kontrollerat och bytt varenda millimeter vakuum och tryckslang. Har åkt runt med OBD-loggning och letat misständningar, men enligt datan så går bilfan klockrent.
    Den startar som en klocka varenda gång, och den drar fint under acceleration och verkar gå precis som den borde, förutom dessa små tvekningar eller ryckningar. Tvekningarna verkar komma främst vid jämn gas och låg belastning och under 2500 varv, man kan ligga på jämn och fin gas och helt plötsligt så bara försvinner all kraft i en sekund, för att sedan vara tillbaks och man bara cruisar vidare. Det är alltså inget brutalt helstopp eller misständning, utan bara ett väldigt diskret tapp av drivkraft. Det bästa sättet jag kan komma på att beskriva det är att man helt enkelt lyft foten från gaspedalen i en halv sekund för att sedan omedelbart sätta tillbaks den i precis samma läge som innan.

Det jag lagt märke till är att precis när bilen tvekar så svajar turbo mätaren till klart märkbart. Svårt att säga om detta är orsaken till tvekningen eller en följd av den, men det ledde till att jag provat med två andra luftmassemätare som jag vet fungerar felfritt i andra bilar. Har dock inte gjort någon skillnad.
    Har även provat tre andra tändkassetter och två vevaxelgivare, varav en helt ny. Ingen skillnad.

Några idéer eller förslag? Är inne på att byta bränslepump och kanske spridare, men det känns långsökt och är mest för att jag har slut på andra idéer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Medlem#
    -
    Hej!
    Lurigt och svårt att hitta. Ett fel jag kommer att tänka på är dumpventilen med uppgift att skydda turbon vid gassläpp, men ändå bibehålla snurret vid t.ex. växling. Föreslår även kontroll av backventilen på vaccumslangen på ventilkåpan. Annars vete tusan då du bytt/kollat det mesta. Jo, förresten, mapsensorns kontakt kan behöva lite kontaktspray..., bästa jag kan komma på när du inte får några felkoder, fast laddtrycket droppar.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Några idéer eller förslag?
    Du verkar ju ha betat av nästan hela listan, Spjällhus?
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inte en AC kompressor som börjar bli kass som gör att det blir motstånd när den ska igång?
    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Inte en AC kompressor som börjar bli kass som gör att det blir motstånd när den ska igång?
    Hmm, där sa du nåt. Har faktiskt reagerat nån gång på att något skriker och gnäller på remsidan vid uppstart, men hittills har det varit så sällan att jag inte orkat bry mig.
    Kan ju faktiskt vara nåt hjul eller pump som håller på att skära.

Bra tips, tack!

Rcy, vad var det som felade på din 9-5?

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Rcy, vad var det som felade på din 9-5?
    Vet ej. Använde sällan bilen så lade inte så stor energi på det, och den är numera såld.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

1. [LÖST] Ryckig gång OG9-5
    Av oliverw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2019-07-01, 17:38
  2. ryckig gång??
    Av _Naset_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 23:28