Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Märkligt läckage av kylarvätska OG9-3

  1. #1

    Märkligt läckage av kylarvätska OG9-3

    Hej. Jag har en 9-3 -00. Jag har upptäckt att det läcker kylarvätska ifrån den lilla gummisnabeln som sitter en bit ned på torpedväggen. Jag misstänker att den är till för att det ska rinna ut kondensvatten ifrån värmepaketet där men jag har konstaterat att det är kylarvatten då jag ser att det är glykol i. Vet någon vad detta kan bero på? Det läcker inte mycket men det droppar väldigt långsamt. Har inte kunnat se någon skillnad på nivån i expansionskärlet och det blir inte blött på golvet men tittar man under bilen så hänger det oftast en liten droppe på subframen. Hoppas nån förstår sig på det här och har en idé om vad det beror på.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian Wahlqvist Visa inlägg
    Hej. Jag har en 9-3 -00. Jag har upptäckt att det läcker kylarvätska ifrån den lilla gummisnabeln som sitter en bit ned på torpedväggen. Jag misstänker att den är till för att det ska rinna ut kondensvatten ifrån värmepaketet där men jag har konstaterat att det är kylarvatten då jag ser att det är glykol i. Vet någon vad detta kan bero på? Det läcker inte mycket men det droppar väldigt långsamt. Har inte kunnat se någon skillnad på nivån i expansionskärlet och det blir inte blött på golvet men tittar man under bilen så hänger det oftast en liten droppe på subframen. Hoppas nån förstår sig på det här och har en idé om vad det beror på.
    Låter lite som övertryck! min gjorde samma innan toppen gick

  3. #3
    Hur menar du med toppen gick? Topplockspackningen? Vet du vad övertrycket berodde på? Kan det vara som så att om man har i för mycket kylarvätska så trycker den ur sig det där? Eller är det helt enkelt att det blir för varmt? Tack

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian Wahlqvist Visa inlägg
    Hur menar du med toppen gick? Topplockspackningen? Vet du vad övertrycket berodde på? Kan det vara som så att om man har i för mycket kylarvätska så trycker den ur sig det där? Eller är det helt enkelt att det blir för varmt? Tack
    Topplocket gick , Lukta på glykolen och se om de luktar avgas

  5. #5
    Jag har luktat på glykolen bara för att konstatera att det är just glykol. La inte märke till att det luktade något särskilt då förutom glykol. Motorn är nyrenoverad och precis uppstartad. Då planades både topp och block av. Jag har satt i en 74graders termostat. Kan det ha med saken att göra? Eller kan jag möjligtvis ha satt den fel? Dock förstår jag inte hur detta skulle leda till att vattnet läcker där?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och det är inte värmepaketet som läcker då? Tänker på om kylvätskan kommer just där.
    Det kanske går att tillfälligt koppla bort värmepaketet för att se om det slutar.

    Jag råkade ut för just det på en OG9-5 fast den har sin dränering under bilen.

    Locket på expansionskärlet skall väl öppna vid 140psi har jag för mig så det borde inte bli övertryck. De få felaktiga lock jag sett har haft svårt att hålla tätt överhuvud taget.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Värmepaketet var väll min första tanke också. Men borde det in bli blött i bilen då? Jag har känt på golvmattan runt omkring och det är torrt. Kan det funka att stänga av värmen helt och hållet för att kontrollera? När jag startade bilen första gången var ACC enheten urkopplad, kan det ha gjort så det blivit något konstigt? Kan man se något om man tar bort gummipipen och tittar in i hålet? Locket på expansionskärlet har jag bytt till ett i alu ifrån genuine-saab och flyttat över ventilen ifrån original locket, kanske ska kontrollera så det inte blivit något tokigt där?

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Du borde få problem med imma och en fet hinna på framförallt vindrutan om värmepaketet börjar småläcka.
    /Johan

  9. #9
    Okej. Men om man vänder lite på frågan då. Ska det Kunna komma kylarvätska därifrån utan att något är trasigt?

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Nej.
    Det är/skall vara ett slutet system, så det skall inte komma någon kylarvätska någonstans. Sedan behöver det inte vara särskilt trasigt för att en droppe då och då skall tränga igenom...
    /Johan

  11. #11
    Okej. Jag ska hålla det under uppsikt och se hur det utvecklar sig i slutänden. Prova lite hur det ser ut när värme är på kontra avstängd. Även prova att byta locket på expansionskärlet. Ska även efter dra toppen trots att den bara har vart igång kanske sammanlagt en timme. Bilen har precis blivit uppstartad och det är lite pyssel kvar innan den blir körduglig.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Känn under termostaten om det inte fuktar där, på min rann det därifrån via slangarna ner till värmepaketet.
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vanligt med spruckna slangar från motor till värmepaketet också, men det brukar blir ett stort och tydligt läckage då.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207
    Av lucifer579 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 16:52
  2. Märkligt spolarvätske-läckage 9000CSE-97
    Av jontebus i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 16:02
  3. märkligt olje läckage
    Av Felldin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •