Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Saabar på film som fortfarande "är i livet"

  1. #1
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368

    Saabar på film som fortfarande "är i livet"

    Lite halv flummig tråd, men satt nyss precis och kollade på första Johan Falk filmen Noll tolerans och där syns en 9-5a 1.30 in i filmen. JWK223, kollade upp den och tyvärr så blev den skrotad juli i år. Någon mer som vet av någon saab i film som kanske är vid livet än?
    Senast redigerat av SaabMyran den 2017-08-20 klockan 22:09.
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Ämnet har nog varit uppe tidigare, men vet inte om frågan om bilar som finns kvar har ställts (varje gång).

    Poliser och flera andra hade god smak och körde Saab i diverse filmer, precis som utanför filmduken. Inte så konstigt då bilarna var mycket vanliga på vägarna. Dessvärre skrotades väl dessa i samma utsträckning som andra bilar. Vi kan nog se lite olika kategorier.

    En film eller tv-serie som är tänkt att utspela sig runt den tidpunkt då den spelas in; då är nog de flesta bilar som förekommer troligtvis bruksfordon och behandlas många gånger därefter. I filmer eller serier som ska utspela sig i en förfluten tid lånas äldre entusiastfordon. Den sistnämnda kategorins bilar har nog långt större potential att finnas kvar även flera år efter att filmen har visats.

    Som exempel på det sistnämnda, om än inte så länge sedan; sex-sju minuter in i Den fjärde mannen, inspelad 2014, som bl.a. utspelar sig 1989, passerar man en parkerad Saab 900 T16 LUX, 1984, som då lånats ut av bloggaren Bilspanaren. Den bilen verkar vara kvar. Dock har den ingen som helst roll annat än att gestalta vad som kanske stod parkerat i en välmående stadsdel (Sätertäppan, Röda bergen, Vasastan) runt 1989.

    Sedan kanske det kan vara så att ett fordon inte har rätt skyltar i en film eller tv-serie.

    Kommissarie Wallander & Co. har kört olika Saabar, en del finns nog inte längre, men de förekom förhållandevis flitigt. I Mannen som log, från 2003, förekommer en 9-5 kombi ganska flitigt, men den verkar vara skrotad. Däremot i t.ex. Villospår, från tiden runt 2001, ser vi en mörkgrön 9-5 SE sedan 1999 köras av Wallander och kollegor; den är på och besiktigad.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    I Svenska filmer och serier dräller det ju av Saabar av naturliga skäl så det är ju de extra sevärda som är värda att nämna.
    Att en Saab skymtar förbi är ju inte så upphetsande om det inte är något väldigt speciellt.

    Minns jag inte helt fel så kapar Bruce Willis en röd Saab 9-5 SC i någon film där han inledningsvis rånar en bank, ingen av hans kända filmer dock. Tror efter lite googlande att det kan vara "Bandits"

    Och inte att förglömma mannen som verkligen är rädd om sin OG900 i "Borta bra men hemma bäst" grannarna med gräsklipparna minns man väl

    Liknade tråd finns på Saabcentral som täcker in filmer och serier se noterat Saabar i SAAB in TV and Movies?

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Seinfeld har väl alltid kört SAABcab?
    Kul detalj är att det brukar finnas SAABar i Family Guy! Konstigt nog så väljer de att teckna just SAABar ibland.
    Som här:

    En 9-5 Aero sedan 00-01 och en Citroën DS Visserligen är de i Paris där, men jag har sett många fler 9-5or i Family Guy faktiskt.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Herman & Bollman,

    Ja, det är ganska lätt att nämna filmer och serier där Saabar har förekommit; säkert även tecknade sådana ... Jag uppfattade dock att frågan hade ytterligare ett villkor, att bilen fortfarande existerar.

    Det är lite lättare att kolla på svenska bilar.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    I Svenska filmer och serier dräller det ju av Saabar av naturliga skäl så det är ju de extra sevärda som är värda att nämna.
    Att en Saab skymtar förbi är ju inte så upphetsande om det inte är något väldigt speciellt.
    Min tolkning av frågan var inte att det den avsåg de mest spektakulära filmscenerna med en Saab.
    Den närmast mikroskopiska förekomsten av en 900 i Den fjärde mannen nämnde jag enbart som exempel på nyare film som utspelar sig i förfluten tid, 25 år tidigare.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Seinfeld har väl alltid kört SAABcab?
    Ja, det är väl väl känt sedan länge (även om mannen även är en Porsche-entusiast). I Comedians in Cars Getting Coffee sågs han bl.a. i en Saab 96 Monte Carlo, -65.

    Här "testkör" Kramer en 900.


    Direkt när jag såg tråden slog det mig att det t.ex. förekommer en 900 i The Fly, för sisådär 30 år sedan. Men det är liksom inte poängen om någon frågar efter bilar som är kvar.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Då justerar jag topic till något mer precist

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hm, den där filmsnutten från Seinfeld, de har alltså gjort någon digital grej och ändrat på soppamätaren. Det ser ut att vara rätt mätare, men den är ju åt "fel håll" och det skall ju inte stå E när den är tom. Den skall ju vara till höger och gå uppåt-nedåt inte vänster-höger. Tempmätaren är rätt dock. Tittar man noga så ser man att det ser svartare ut i ett område med den original gråa bakgrunden bakom. Dessutom ser mätaren skarpare och större ut än tempmätaren så troligen har de alltså överlagrat en bild på en soppamätare de påtat ihop av turbomätaren och soppamätaren. Tittar man på brädan ser det helt klart ut som en original träpanel, men soppamätaren är för stor och för prominent.
    Så här ser det ju ut utan turbomätare:
    Saab-900-91ae7aa1e919cca9-large.jpg
    Det står ju R i vitt när det närmar sig slut, inte E i rött.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    saab-or-volvo-a-man-called-ove.jpg

    Bara för att hålla tråden på rätt köl, NBP376 "En man som heter Ove". Bilen lever än.

    En parentes, ser en Saab som heter Owe lite då och då. En 9-5 med regnummer OWE ---.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Ja, det var en god man, Ove.

    Den parkerade Saaben, jag nämnde ovan, som förekom som allra flyktigast i Den fjärde mannen (finns f.n. på SVT), beskrevs några gånger av ägaren på dennes blogg.

    Vad kan vi säga om interiören, om vi ska göra en utvikning från ämnet, som inte syns särskilt mycket, på den 9-5 sedan som nämndes ovan, GFX528, i Villospår?

    Wallander Villospår 2_51.jpg

    Någon överdragsklädsel? (Särskild klädsel i polisbilar?)

    Har inte så mycket till övers för dessa Wallander-filmer, men nu var det Saabar som var ämnet.
    Vidare på samma tema, svenska kriminalromaner som blivit film, vill jag minnas att Kollberg (Kjell Berqvist) och Gunvald (Rolf Lassgård) i det tidiga 90-talets Martin Beck-filmer, körde Saab vid något tillfälle, 9000? Kan dock inte kolla dessa nu. (Svedelids Roland Hassel körde väl möjligtvis allt annat, Volvo, Fiat whatever.)

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hm, den där filmsnutten från Seinfeld, de har alltså gjort någon digital grej och ändrat på soppamätaren. Det ser ut att vara rätt mätare, men den är ju åt "fel håll" och det skall ju inte stå E när den är tom. Den skall ju vara till höger och gå uppåt-nedåt inte vänster-höger. [...]
    Ja, reagerade också på att det såg märkligt ut.

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Just ja, den listan finns med. (Trodde inslaget av svenskreg. fordon var lågt.) Krister Henriksson som Wallander körde lite nyare. En 9-3 sedan -09 råkar illa ut, men tycks fungera utmärkt; nyligen besiktigad.

    Att dessa fordon, i relativt nyinspelade filmer, finns kvar förvånar kanske inte. Samma sak som jag nämnde ovan, relativt nyinspelade som ska utspela sig i förfluten tid, Den fjärde mannen, En man som heter Ove etc.

    Databasen ovan kan vara intresse; hade för mig att en Saab 900 förekom som hastigast i början av Göta kanal (1981), och jodå. Vet dock inget reg.nummer.

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En 9-5 Aero sedan 00-01 och en Citroën DS Visserligen är de i Paris där, men jag har sett många fler 9-5or i Family Guy faktiskt.
    Just familyguy verkar ju vara väldigt "högt till tak", jag har intrycket att om nån av dom som tecknar tycker att det vore kul med nåt så kan det lätt bli så, troligen kör väl nån av tecknarna just en 9-5 sedan..

    Jag älskar family guy för övrigt, min sambo HATAR serien innerligt..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Just familyguy verkar ju vara väldigt "högt till tak", jag har intrycket att om nån av dom som tecknar tycker att det vore kul med nåt så kan det lätt bli så, troligen kör väl nån av tecknarna just en 9-5 sedan..

    Jag älskar family guy för övrigt, min sambo HATAR serien innerligt..
    Dags att byta sambo låter de som

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Min sambo hatar också Family Guy, man undrar ju hur detta kan komma sig...

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Det räcker väl med dig live där hemma? Varför ska hon se dig på tv också? *ASG!*

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Saabar på film som fortfarande "är i livet"

    FG är ju kungligt bra! Sorry för OT.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Man har sett Saab i både brittiska och amerikanska serier även om det kanske var några år sedan. Ofta hos akademikerpar eller hos folk som är lite personligt sära .

    Bland det roligaste tycker jag är upplösningen i "Dum, dummare". Det kryllar av vita (?) 9000 CS polisbilar. Polisen i Aspen körde tydligen sådana
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    När det gäller Saabar på film och om de är i livet än så brukar det knappas rätt friskt på telefonerna under klubbens årsmöten när det visas gammal reklamfilm vill jag minnas. Speciellt när det är og900:or i filmerna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    I Beck - Hämndens Pris kör Gunvald Larsson en väldigt tidig scarabegrön 9-5 Aero. Färgen försvann väl efter 2000? Har även noterat att bilen har orangea sidoblinkers. Hade själv en 01:a och den hade vitgråa sidoblinkers.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Liknande ämnen

  1. Saab i film
    Av SirMacke i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 17:03
  2. Film: Hermans Saab 900 8V
    Av dannej i forum Allmänt
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 12:28
  3. Saab DVD Film?
    Av Jimmysd i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 12:58
  4. Saab hus bil *film *
    Av GARION.001 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •