Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dags för ny tändkassett? T7

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Dags för ny tändkassett? T7

    Hej,

    Jag har lånat farsans bil sedan början på maj och vi har väl kört 400 mil eller något sådant under den tiden. Check-Engine kommer och går. Den kan lysa 10 mil för att sen vara släckt i några veckor och sen tänds den igen. Jag har läst ut felkoder och det är de klassiska; P1312 och P1334. Farsan använder en bilmeck som tar alla märken så jag funderade lite på om det kunde vara fel tändstift, men det var det inte. Det var fina NGK stift som monterats i februari (?). Då känns det väl som att nästa steg är att byta tändkassett (och tändstift)?

    Hur panikartat är det? Jag förstår att det är dumt att trycka gasen i botten när lampan lyser etc, men annars verkar bilen gå som den ska. Jag har kört en del med E85, dels för att se om det gör någon skillnad (det gör det inte) och dels för att jag tänker att det kanske är säkrare om nu inte tändkassetten kan läsa av signalerna (jag kanske helt är ute och cyklar här).

    Bilen: Saab 9-5 2.3t biopower, ~21500 mil, originalkassett skulle jag tro (3.7c från 2007)

    Så till den stora frågan. Är det bara nya originalkassetter som gäller? Jag har förstått att många kopior är av tveksam kvalitet. Hellre en från skroten har jag förstått. En ny kostar cirka 3000 kronor och de jag ser på skroten kostar runt 1000-lappen och är jämngamla med den jag har och har gått fler mil. Det känns ju inte så prisvärt?
    Det jag funderar på är om den budgetvariant som Maptun säljer kan vara något att ha? De säljer även original. Jag tänker alltså på denna: https://www.maptunparts.se/motordela...5-ekonomi.html

    Produktbeskrivning:
    Tändkassett i ekonomi-segmentet.
    Denna tändkassett är noga testad av oss för att garantera funktion likt original samt kvalitét.

    Problemet med eftermarknadskassetter har ofta varit att dessa inte reagerar på knackningar eller misständningar, efter våra tester kan vi dock konstatera att denna kassett uppfyller alla tekniska krav såväl som våra kvalitétskrav.
    Maptun känns ju som en lite säkrare leverantör än Biltema och liknande?

    Tankar?

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Maptun säljer original. Det är det du ska ha.

    Felkoden säger att den inte känner av spikningar.
    Skulle vi räkna ihop alla här inne som har den felkoden eller har haft, skulle vi kunna bygga ett 12 våningshus med bara tändkasetter.
    Det går att köra men det är inte optimalt i längden. Inget roligt ifall den misständer/spikar osv och att den inte känner av det för att minska skadorna.


    Ganska konstigt att samtliga "defekta" TK som gett felkoder har i Princip varit P1312.
    Jag tror jag har 3-4 stycken nu. Väntar med spänning tills den jag har i nu ger samma kod.


    Tankar på det?
    Ja om jag vore El-Nisse så hade jag velat se över varför de plötsligt ger dessa felkoder, tror det går att rädda minst 50-100 stycken om det är en lite enklare åtgärd som behövs för att laga den. Inget rolig att slänga dem.

    Men som sagt, det går att köra men bör åtgärdas.
    Senast redigerat av toorp den 2017-08-19 klockan 20:57.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  3. #3
    Kanske en dålig serie från ngk ?
    Jag bytte stift i maj fick felkod en månad senare bytte kasset till en bättre beg o nya stift . En vecka senare ...p1312...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Maptun säljer original. Det är det du ska ha.
    Men den i länken tillhör deras ekonomi segment och är inte original. Dom har original också för 3100kr.
    Kolla på bildelsbasen. Många tidigare årsmodeller har tidigare ägare fått byta. Kolla efter foton på etiketten, där står vilken version & även vilket år & vecka den tillverkats.
    Jag hittade en förra månaden till min för 900 spänn. Det är en v3,7E tillverkat 14/50. Den satt i en skrotat 01a!
    Fixa detta snarast säger jag!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Hur panikartat är det? Jag förstår att det är dumt att trycka gasen i botten när lampan lyser etc, men annars verkar bilen gå som den ska. Jag har kört en del med E85, dels för att se om det gör någon skillnad (det gör det inte) och dels för att jag tänker att det kanske är säkrare om nu inte tändkassetten kan läsa av signalerna (jag kanske helt är ute och cyklar här).
    Här har du vad jag kommit fram till: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1446969

    Den stora skillnaden mellan en begagnad original och en pirat är att signalerna från en begagnad original högst sannolikt är riktiga även om kassetten börjar misstända, med resultat att Trionic varnar för misständningar (då analysen fortfarande stämmer) och man då kan undvika följdskador.

    Min tolkning av vad som har framkommit i tråden ovan är att när Trionic varnar med P1312 och/eller P1334 när det kommer vid omstart (och det inte finns några andra felkoder) sannolikt är att kassetten har problem med kapaciteten så självtesten reagerar. Så länge det är de enda felkoderna (och de bara kommer vid stopp/start) så är nog risken huvudsakligen att det plötsligt inte längre räcker för normal drift. För att vara säker på att det inte kommer under körning så bör koden nollas så fort man ser den. Eftersom jag har flera kassetter som går felfritt när det är lite kallare så är min slutsats att det existerar kassetter där dessa felkoder uppstår pga marginalproblem. Jag är därför inte så orolig för att dessa kassetter ska ge följdfel utan att det märks, men däremot så litar jag inte på att dessa kassetters livslängd, de kan tänkas ge upp när som helst (= ha med reservkassett i skuffen).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Efter några uppstarter som bilen inte känner av något fel så släcks motorlampan tills den känner fel igen.
    Har även fått veta att många får byta sina gamla kassetter på sommaren. Tydligen så blir den mer känslig av värmen när den är lite på upphällning.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Men den i länken tillhör deras ekonomi segment och är inte original. Dom har original också för 3100kr.
    Kolla på bildelsbasen. Många tidigare årsmodeller har tidigare ägare fått byta. Kolla efter foton på etiketten, där står vilken version & även vilket år & vecka den tillverkats.
    Jag hittade en förra månaden till min för 900 spänn. Det är en v3,7E tillverkat 14/50. Den satt i en skrotat 01a!
    Fixa detta snarast säger jag!

    Måste tacka dig för det. Gick in och hitta en TK 3,7 E 12 för 500 kr..

    (Plötsligt händer det)
    Senast redigerat av toorp den 2017-08-20 klockan 10:21.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Ok, då skippar vi ekonomivarianten från Maptun.

    Hittade en begagnad 3.7E för 1000kr på bildelsbasen och en annan begagnad, oklart vilken model för 2500kr(!). den senare känns rätt ointressant när man kan få en ny för några 100-lappar mer.

    Att köra runt med en extra i bagaget för att kunna byta i händelse av problem är inte ett alternativ. Farsan kommer inte byta den om den bryter ihop utan ringa bärgare istället.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Härligt! Alltid kul när man kan dela med sig av bra erfarenheter

    Jag kör inte runt med nån TK i bagaget heller. Men jag har ändå sparat den i källaren. Även om den intermittent ger felkod kan den kanske komma till nytta nån gång när man behöver utesluta nåt fel
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Fjäder i tändkassetten har hoppat ut
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •