Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem efter byte av soppapump OG9-3 T5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Problem efter byte av soppapump OG9-3 T5

    Hej!

    Skaffade nyss en 9-3 T5

    http://forum.saabturboclub.com/showt...en-Saab-9-3-T5!

    Vid köptillfället så startade inte bilen först. Startade sedan direkt efter en stabil spark mot tanken. Var ute och provkörde en liten sväng och bilen gick bra, märkte inga problem. Dock körde jag ganska lugnt och stilla. Inga felkoder, ingen check engine.

    Tog för givet att det var soppapumpen och beställde en ny från maptun. Bytte den idag. Har inte gjort detta innan men jag var ganska noggrann. Efter pumpbytet startade bilen efter några extra varv på startmotorn. Gick fint direkt, inga tendenser på fel. Dock körde jag bara tomgång en liten stund, gasade till lite.

    Jag bytte sedan bränslefiltret. Efter detta så var bilen VÄLDIGT svårstartad. Den fick tugga på startmotorn LÄNGE sedan så hostade den igång. Dock gick den OK när den gick igång, i alla fall på tomgång. Bytte sedan olja, luftfilter och tändstift.

    Bestämde mig ut för att köra runt kvarteret. Gick fint på låga varv sedan tryckte jag lite hårdare på gasen och då kände jag gensast misständningar. Jag bestämde mig för att vända mot garaget. Dock så bick bilen sämre och sämre och misständningarna höll i sig även på tomgång. Motorlampan blinkade och när jag stängde av motorn och kollade felkoder fick jag fram 1640 oh P0300. Fick halta mig hem på tomgång på ettans växel. På tomgång går bilen bra men misständer så fort jag gasar lite.

    Finns det någonting i momentet byta bränslepump som man kan göra fel som gör att pumpen inte pumpar tillräckligt med soppa? Antar att bränslefiltret knappast kan ha med saken att göra då det går väl inte att sätta fel.

    När jag började byta pumpen så stod bränslemätaren lite under 1/4. Nu lyser reservlampan efter bytet, men inte kan väl så mycket soppa försvunnit på dessa momenten? Måste man tanka upp till en viss mängd efter pumpbytet för att dränka armaturen...? Ska hälla i några liter imorgon för att testa men antar att problemet inte är så enkelt

    All hjälp uppskattas!
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Luft i systemet?
    Bränslenivån kan ju vara armaturen som inte fungerar/flyter ordentligt efter bytet.
    Kolla flödet vid motorn/returslangen och kontrollera att det flödar rätt mängd L/min.
    Annars byt filter igen var ju då den fungerade sist.

    Säkerställ att batteri jord och laddning är bra innan du kollar vidare på felkoderna är ett tips annars.
    Senast redigerat av TijY den 2017-08-19 klockan 09:18.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Vet inte om det är samma för dig, men när jag bytte soppapump på en gammal 9-5a jag hade så hade jag startproblem på morgonen när bilen stått över natten. Den fick stå och tugga på bra innan den gick igång. Detta var då att jag tydligen lyckats förstöra nippeln till armaturen (tryckdelen), så den tappade allt tryck när bilen stod stilla och var tvungen att bygga upp nytt bränsletryck hela tiden. Var enkelt fixat, fick tag i en ny nippel och lite bränsleslang samt två klämmor

    Har även varit med om att mätaren visar helt fel efter byte utav bränslepump, det som kan hjälpa då är att du lossar på ringen och vrider pumparmaturen fram och tillbaka några gånger samt är noga med att markeringen stämmer med markeringen på tanken.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack för tips! Jag tog bort nipplarna som ansluter vid armaturen, det kom nästan ingen bensin, tolkar set som dåligt tryck i systemet eller inget tryck alla? Bilen går fint på tomgång men misstänker så fort jag gasar, måste ju vara nåt med soppan då.

    Ska lossa på filtret o kolla så jag inte klämt slangen baktill, prova byta tillbaka till det gamla filtret igen om slangarna ser bra ut.

    Kan det vara något inuti armaturen som gör att den inte får upp tillräckligt tryck?

    Jag vet inte hur armaturen fungerar så om någon har en enkel förklaring så är jag tacksam,

    Jag slängde i 5 liter nu i morse men bilen beter sig likadant.

    Jag tror dock mätaren fungerar som den ska då den gick upp till knappt 1/4 när jag slängt i soppan. Det är annars ett sekundärt problem


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Det är inte så att det sitter nåt skydd i botten på pumpen som ska tas bort?
    Saab 9-5 2005

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Byte du hela armaturen eller bara pumpen,
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Gällande skydd på pumpens botten är det en bra fråga! jag tog bort skydd på nippeln där man monterar bränsleslangen, men tänkte aldrig på botten!

    Köpte denna pumpen: https://www.maptunparts.se/branslesy...pump-saab.html

    Någon som vet på rak arm om det sitter något skydd på botten som ska tas bort?

    Jag bytte enbart pumpen, inte hela armaturen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Om du bara byte pump så skulle jag ta upp pumpen och kolla att inget har lossnat.
    pumpen driver också en injektorpump eller vad det heter som fyller burken runt pumpen med bränsle.
    Bara för att vara på säkra sidan, slangar har lossnat förr
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Gör som Kudashi säger ta ur armaturen och kolla så att slangarna sitter som dom ska, har man fel kvalite på dom så sväller dom och trycket på slangklämman blir sämre, och då kan slangen lossna el så kan det läcka där så du inte får upp bränsletrycket ordentligt.
    Saab 9-5 2005

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack aran!!

    Jag tog ut armaturen o visst fasiken satt skyddet i pumpens botten kvar!

    Bilen startade direkt och inga felkoder! Blev ett rejält sörpel i tanken denna gången

    Problemet löst! Tack ännu en gång


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Byte av Soppapump Saab 9-3 Aero
    Av timpa. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 12:40
  2. [LÖST] Problem vid byte av soppapump/bränsleledning OG9-5
    Av Yggdrasill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 18:32
  3. Motor något segstartad efter byte av soppapump+filter
    Av (SiC) i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 17:36
  4. Byte av soppapump Steg5+?
    Av _JB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •