Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Blank nyckel och installera fjärrstyrt lås i og9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Blank nyckel och installera fjärrstyrt lås i og9-3

    Hej! Är nybliven ägare av en 9-3 se från 99 och fick enbart med en nyckel utan fjärrstyrning och där nyckeln inte går att vrida i förardörren utan det är passagerardören som gäller fram tills att jag har tid att öppna upp att kolla (erfarenheter och tips om detta tas gärna emot också!). Första tanken är ju naturligtvis att jag vill ha en reservnyckel, men sedan kom tanken om att det kanske inte är så svårt att fixa fjärrstyrning samtidigt om man hittar rätt saker på skroten? Ska ju ändå dit och leta efter ett fläktmotstånd!

    Sökte naturligtvis här på forumet och hittade den här tråden som bekräftar att det ska vara möjligt.
    http://forum.saabturboclub.com/newth...newthread&f=15

    Det jag undrar över är om man istället för att betala för nya dyra nycklar kan köpa en blank nyckel någonstans som en låssmed slipar till för att sedan flytta över inehåll från en skrotad bils nyckel till den? Som man sedan gifter ihop tillsammans med en begagnad mottagarenhet och tech 2 förstås. Förstår att de separata fjärrarna utan nyckel finns också och borde fungera att bara gifta in, men det är ju en spårad nyckel som behövs som reserv ifall min nuvarande tappas bort och jag tänkte att lösningen med blank nyckel + skrotnyckel är billigare än en helt ny från Björkmans bil här i Västerås.

    Tackar på förhand för erfarenheter och kunskap kring detta!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du kollat pris på färdig nyckel hos orio?
    De har varit väldigt prisvärda?

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    en vanlig nyckel med fjärr kostar 750kr

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    750 kr är ju förvisso inte en förmögenhet, men eftersom jag hade tänkt fixa två reserver skulle det bli 1500. Två nycklar på skroten skulle kosta 200, att få de slipade max lika mycket och om det då finns billiga blanka nycklar hade det ju ändå blivit en bra skillnad i pris. Så kan man lägga den där tusingen som blir kvar på lite annat som gör bilen gott!

    Vet att man inte kan lita på allt på sidan och har ju ingen aning om denna är av god nog kvalitet för att fungera, men det var ju precis det här jag söker och undrade om någon hade testat:

    http://s.aliexpress.com/nMrQnQz2

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Frågan är dock om normala låssmeder kan fixa dessa nycklar? De slipas ju inte som vanligt utan fräses och utrustning för detta kanske inte var och varannan klackbar har direkt.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jo, det borde de klara om de bara har en någorlunda modern maskin.
    Det är ju bara att fråga och chansen är ju störst hos låssmeden. Saabnycklarna är inte speciellt avancerade.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Ska kika med lite låskillar och om de kan göra jobbet så kommer jag att beställa en blank, slipa, föra över innhehållet från en skrotad och utlovar en faq till forumet!

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av 82jachar Visa inlägg
    750 kr är ju förvisso inte en förmögenhet, men eftersom jag hade tänkt fixa två reserver skulle det bli 1500. Två nycklar på skroten skulle kosta 200, att få de slipade max lika mycket och om det då finns billiga blanka nycklar hade det ju ändå blivit en bra skillnad i pris. Så kan man lägga den där tusingen som blir kvar på lite annat som gör bilen gott!

    Vet att man inte kan lita på allt på sidan och har ju ingen aning om denna är av god nog kvalitet för att fungera, men det var ju precis det här jag söker och undrade om någon hade testat:

    http://s.aliexpress.com/nMrQnQz2
    Det är väl en sån jävel som ligger på en hylla här... PM:a om den om du vill ha den.

    Vill minnas att till den bilen som jag skulle ha dn till så sålde jag den vidare utan att göra något.

    Men till min 9-3 -09 så beställde jag en slipad och klar + inkodad av MapTun för 12-1500kr.
    Senast redigerat av RZ den 2017-08-20 klockan 19:30.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12
  2. Hur får man så blank bil som möjligt?
    Av MysCarl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 09:47
  3. Lacka intrumentpanelen, blank svart eller silveR?
    Av lennis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 19:42
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •