Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Justera handbroms OG9-3

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Justera handbroms OG9-3

    Handbroms-kabeln för vänster sida vid bakaxeln är väldigt spänd och hjulet är trögt att vrida på. Vad bör jag kolla på eller göra?
    Tacksam för svar. Martin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vajern rostar av längst bak mellan höljet och hävarmen som påverkar bromsbackarna. Min första gissning är att rost och/eller smuts har trängt in mellan vajer och hölje där bak och gör att det kärvar. Hissa bak, bort med hjulet och inspektera. Haka loss handbromsvajern från hävarmen och känn efter vad som kärvar. Troligen dags att byta vajern?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Byt vajern. Kostar inte många hundralappar. Kommer att göra stor skillnad. Bytet tar ca 1-2 timmar om allt flyter på.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Om returfjädrar saknas eller är dåliga så har säkert hävarmen rostat ihop, då kan det bli samma fenomen men såklart är det även risk för att vajern är orsaken.

  5. #5
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Tack för alla tips. Jag köpte bilen för några månader sen och priset var extra bra särskilt som bilen hade nya sommardäck nästan nytt avgas-halvsats vilket sammanlagt var ungefär vad jag betalade för bilen. Tidigare ägare är 20 år och den nya halvsatsen är JT 3" tror jag. Det är snett monterat ser jag nu och har legat emot bensintanken vilken är lite smält och dessutom ligger den så att handbromsvajern är spänd över röret. Så jag har kanske ett lite större problem än jag först trodde. Det gör ju lite ont i en att nån har lagt 4000 på ett onödigt grovt avgassystem som knappt får plats och monterat det dåligt.

    Det kan trots detta ändå vara så att jag bör kolla hur handbromsmekanismen vid hjulet funkar och för att utesluta att navet går trögt för att mekanismen är rostig. Hur gör jag för att haka av handbromsvajern vid hjulet? Behöver jag först släppa på en skruv vid handbromsspaken eller?

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Svar ja- du behöver släppa på skruven som är lokaliserad under mittkonsollen. Alternativt ta ner hela avgasröret från mellandämparen och bak för att kunna demontera vajern helt. Och i samma veva montera tillbaka avgasröret ordentligt. En del arbete men du löser två flugor i en smäll.

    Sedan är det bara att haka av vajern från hävarmarna när den är tillräckligt slak.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Goddagens gott folk.
    Jag undrar ang handbromsen på OG9-3 -03.
    Går det spänna inifrån? Ingen bult synlig.

    Mvh//Kenta.

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Vajern spänns under bilen i lådan där vajern är fäst i gaffeln från spaken, och backarna spänns genom hålet i trumman. På og9-3 måste man jobba med bägge dessa justeringar för att få det att fungera bra. Börja alltid med att justera backarna så de ligger an något lite och justera sen vajern så den låser handbromsen vid omkring 5 hack.

    3 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Och det kan vara jävligt rostigt vid justerskruven framme vid spaken i och med att den ligger under bilen. Man vill inte dra av denna, då är det nog byte av komplett spak som gäller eller flytta över "pinnbulten" från beg spak.

    Sist jag skulle byta vajer så gjorde jag det lätt för mig och spräckte muttern så den gick lätt att skruva loss och drog sedan ett varv med gängsnitt och monterade ny mutter (och rostskydd) för att inte riskera att den skall gå av.

Liknande ämnen

  1. Justera handbroms og9-3
    Av olof102 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 13:44
  2. Justera handbroms 9-5
    Av Robban_GBG20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •