Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Saab 900 cab 2,0T -95 (Scabben)

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699

    Saab 900 cab 2,0T -95 (Scabben)

    Hej.

    Så har man då fått tag i en cab. Äntligen skulle man kunna säga men det är inte riktigt rätt ord. Köptes med vetskapen om att den gick ojämnt på tomgång och att cabben är död i uppfällt läge.
    Glad i hågen så trodde jag att det kunde vara en vacuumslang eller något enkelt som gjorde att den gick ojämnt. Men icke. En trasig topplockspackning verkar vara boven för det har inte bara varit olja som har sköljts runt i motorn... Såg med ut som varm choklad när jag tappade av "oljan".
    Nu är toppen av och ska i väg och planas och kollas upp. Förhoppningsvis så är det vändpunkten för att få bilen att gå snyggt igen.

    Ett annat problem som jag visste om var att frambromsarna, både belägg och skivor var helt slut. Nu gjorde det inget eftersom förre ägaren snällt hade skickat med nya belägg och nästa nya skivor. Så långt allt bra. Vänster sida plockades ner och byttes. Lite slipning och smörjning och allt var på plats snyggt och prydligt. Sen kom jag till höger sida... Plockade bort allt gammalt som skrotades och så dit med den nästan nya skivan, men.. VA FAN?? Den passar inte på navet. Hur kan detta vara möjligt?? SUCK!!! Jag mätte upp skivorna och helt riktigt, (flera av er som läser detta vet nog redan), det var olika navdiametrar på vänster och höger sida. Hem till datorn och börja läsa på. Jodå, 94-95 års modeller har 145mm nav medan 96-98 samt 9-3og har 139mm nav. Alltså har någon bytt ut vänster sidas hjulupphängning eller del av i alla fall. Då blev det en tur till Biltema som hade skiva på hyllan och nu verkar det som att det ska kunna fungera. Det jag funderade över var om detta kunde påverka bromsningen men eftersom beläggen har samma anliggningsyta och sitter på samma avstånd från navet så ska det ju inte kunna påverka bromskraften. Jag är medveten om att det skiljer i ytterdiameter också men även där spelar det ingen roll eftersom beläggen ligger "innanför" slitytan på skivan.

    Nu avvaktar jag med själva cabben tills motorn är igång riktigt och jag förhoppningsvis ska kunna besiktiga bilen innan vintern.

    När det gäller cabben så har jag ett problem, förutom att den inte går, jag kan inte fälla baksätets ryggstöd. Låset på vänster sida låser upp när jag vrider på nyckel i ryggstödet men höger sida vägrar öppna sig.
    Förslag på hur jag kan tvinga upp höger lås?

    Framtida planer är att byta baklucka till en från en 9-3og cab med bridgespoiler på. Finns i garaget och ska lackas. Även ett Aero-kit ska på efter att det lackats. Till detta kommer också Aero-fälgar 17". Behöver samla på mig lite mer kunskap och delar för att göra bytet till Aero-look klart.

    Det var allt för nu. Kanske kan komma lite bilder senare.

    4 användare gillar detta inlägg


    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •