Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Saab 900 cab 2,0T -95 (Scabben)

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9699
    Då är det själva cabben som ska få lite uppmärksamhet. Den behöver förmodligen en injustering eller så har jag ett styrenhetsproblem. Det enda som händer när brytaren till cabben rörs är att rutorna går ner några cm. Så långt rätt men sen är det stopp. Har kollat med Tech2 och det verkar som det finns rörelse i alla motorer men de vill inte samverka till att fälla cabben. Jag har tre olika styrenheter som jag ska prova med så får jag utifrån det provandet gå vidare.
    Ingen som har några bra idéer?

    Någon som kan tipsa på vem som kan kolla upp styrenheterna till cabben? Alltså funktionskontroll av den.

    Ett annat problem som kvarstår är att jag inte kan fälla baksätet. Vänster lås går upp med nyckellåset men höger vägrar. Någon som har en bra idé om hur man kan öppna högerlåset? Just nu ligger tigersåg bra till och helt enkelt kapa pinnen och därefter laga låsningen igen.

    I övrigt är det klart för besiktning så får jag väl en arbetsorder kanske...
    Med vänlig hälsning Johan

    96TT -64, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    629
    Medlem#
    11022
    kollat att alla micro brytare fungerar som de ska. Gå in i tech2 och kolla felkoder samt ta bor dem. Du kan behöver göra en programmering.
    Det kan hända att siffrorna som finns i styrenheten inte stämmer med de gränsvärden som dina pottar har.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9699
    Tack för info. Det är väl det jag får försöka lösa. Har Tech 2 men inte kunskapen om vad som är rätt och fel i värdena.
    Med vänlig hälsning Johan

    96TT -64, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 597
    Medlem#
    6973
    Man kan lätt justera bort sig med Tech2. Dokumentera alla värden innan du ändrar någonting. Helst från det ursprungliga styrdonet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    629
    Medlem#
    11022
    http://www.saabservices.com/cvtop%20...rogramming.pdf

    Den här länken är bra att använda vid programmering av cabben.
    Har programmerat SID så att den förstår att du har en cab och ger felmeddelande, det kan vara till hjälp i felsökning
    Senast redigerat av Kudashi den 2019-06-01 klockan 16:20.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9699
    Tack för info och länken. Bara att jaga erfarenheter.

    Idag har jag monterat en ny instrumentpanel, vanlig svart, istället för den anskrämliga träpanelen son var ditklistrad och riktigt ful. Håller på att förbereda byte till Aero stötfångare också. Saknar ett dimljus men det är på väg. Med dem kommer också kablage så kontakterna blir rätt. Får se om den eventuellt kan bli klar till nästa lördag.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Med vänlig hälsning Johan

    96TT -64, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9699
    Hej igen

    Framsteg! Nu är den besiktigad och gick igenom med blankt papper. Nu är det "bara" resten kvar.
    Fortsätta montera Aero kittet.
    Få igång cabben. Får felvärden med Tech2 och har fortfarande inte lyckats få höger lås i ryggstödet att släppa.
    En allmän uppsnyggning av inredningen.
    Fixa tomgången som är väldigt orolig. Skulle kunna vara spjällhuset så näst på tur är rengöring av det.
    Den drar kylarvätska... Inget synligt läckage, ingen vit rök, inget vatten i oljan eller oljesticka/ventilkåpa. Funderar på om turbon småläcker men inte så mycket att det blidas rök. Eller kan kylvattnet läcka in i spjällhuset? Några idéer??

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Med vänlig hälsning Johan

    96TT -64, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

  8. #28
    Efterdra toppen, de behövs på t5

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9699
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Efterdra toppen, de behövs på t5
    Toppen är nyligen monterad efter planing och dragen efter instruktionen, men du menar att jag ska efterdra igen bara för att vara säker?
    Med vänlig hälsning Johan

    96TT -64, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Tegaturbo Visa inlägg
    Toppen är nyligen monterad efter planing och dragen efter instruktionen, men du menar att jag ska efterdra igen bara för att vara säker?
    Kan vara bra! Sedan ska T5 toppar efterdras efter 20K mil, dock så läste jag inte igenom tråden att toppen har varit av

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9699
    Uppdatering.
    Bilen går nu som den ska. En felmonterad avgaskam, låg en kugg "efter", orsakade den ojämna gången. Fixat och klart!
    Kylvätskeläckaget var vid spjällhuset. När vätskan trycktes ut så hamnade dropparna på avgassystemet och därför ingen pöl under bilen. Fixat också.
    Nu ska jag gå på cabben. Att försöka få den att fungera som tänkt. Måste dock ha loss baksätets ryggstöd som fortfarande inte vill lossna på höger sida. Nu blir det våld. Försöka kapa låspinnen och sedan reparera den för återmontage och även låsningen av ryggstödet.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Med vänlig hälsning Johan

    96TT -64, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •