Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Byta lambdasond från 4-tråd till 3-tråd 9000 2.3t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Byta lambdasond från 4-tråd till 3-tråd 9000 2.3t

    När jag kollade bilen med diagnostikutrustning via OBD-uttaget så hittade jag att lambdasonden var paj.
    Det kan ju kanske förklara varför bilen har gått så illa den senaste tiden med hög och oregelbunden tomgång.

    Jag köpte en billig begagnad lambdasond från en kompis, både den bilen som den kom ifrån och min är 1997:or så det borde ju funka men...?
    Nu när jag kopplade in den "nya" så upptäckte jag att denna bara är 3-trådig. Den gråa kabeln saknas alltså till skillnad från på den gamla lambdasonden.

    Kan detta göra någon skillnad?

    Bilen i fråga är en 9000 CSE 2,3t 1997.
    Kom på att polarens bil som har donerat lambdasonden är en 2,0t men det är också enda skillnaden.
    Senast redigerat av EPG den 2017-08-16 klockan 16:08.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    värt att poängtera är ju att en felkod på en sond inte nödvändigtvis måste betyda att sonden är trasig utan det betyder bara att det är i den änden man ska börja felsöka.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Kan säga att det fungerade sämre med 3-trådssonden än med 4-trådaren plus att jag fick en felkod till om att förvärmningen till lambdasonden inte fungerade.
    Så det blir att hitta en 4-tråds lambdasond nu.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    värt att poängtera är ju att en felkod på en sond inte nödvändigtvis måste betyda att sonden är trasig utan det betyder bara att det är i den änden man ska börja felsöka.
    I mitt fall så var det nog lambdasonden det var fel på. Jag hade nämligen klippt kabeln och satt dit en kontakt framme vid givaren för att slippa backa den långa kabeln men detta var nog mindre lyckat. Kan gissa att det började glappa ganska bra när det började bli varmt.

    Nu får det bli en ny (eller bättre begagnad) 4-trådare med lång kabel precis som det ska vara.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Kan säga att det fungerade sämre med 3-trådssonden än med 4-trådaren plus att jag fick en felkod till om att förvärmningen till lambdasonden inte fungerade.
    Så det blir att hitta en 4-tråds lambdasond nu.

    - - - Uppdaterad - - -



    I mitt fall så var det nog lambdasonden det var fel på. Jag hade nämligen klippt kabeln och satt dit en kontakt framme vid givaren för att slippa backa den långa kabeln men detta var nog mindre lyckat. Kan gissa att det började glappa ganska bra när det började bli varmt.

    Nu får det bli en ny (eller bättre begagnad) 4-trådare med lång kabel precis som det ska vara.
    De flesta lambda-sonder tar referenssyre via kabelanslutningen, så dem är lite kinkiga när det gäller kablage och kontakt. Räcker med lite olja i kontaktstycket så kan sonden sluta att fungera.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det är bara en myt att "de flesta" sonder tar referensluft från kabelanslutningen................det där är det massor som pratar om men tittar man på en normal sond så är det liksom omöjligt eftersom kablarna syns vid sonden och skyddshöljet ligger löst på. De som tar referensluft den vägen har ett skyddshölje som är mycket mer robust och dessutom är crimpat vid sondens fot. Och det är långt ifrån alla som har det så.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Referenssyret tas via kardelerna i kablaget så strumpan/värmeskyddet påverkar inte detta alls.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Du menar alltså att den tar syre inne i kabeln? Innanför isoleringen? Har du säkra fakta på det? Det ingår också i myten som sådan. Hur menar du då att det fungerar med officiella kontaktlösa sonder från tex bosch där man har skarvar?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Du menar alltså att den tar syre inne i kabeln? Innanför isoleringen? Har du säkra fakta på det? Det ingår också i myten som sådan. Hur menar du då att det fungerar med officiella kontaktlösa sonder från tex bosch där man har skarvar?
    Att sonden tar referenssyre via kabeln står i WIS tillsammans med instruktioner om att kontaktspray/fett inte får användas på anslutningen. Framgår även i Boschs informationsblad om lambdasonder, även där med samma instruktioner.

    Finns för övrigt också biltillverkare som tvingats byta typ av kontaktstycke efter problem med lambdasonderna.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Jo jag vet hur det sägs men jag begriper då inte hur det ska gå till? Och sen att bosch själva säljer universal sonder till de flesta av sina sonder med instruktioner om hur man skarvar. Hur tar sig syret igenom en skarv?
    Det känns ju liksom mer som det är nån missuppfattning nånstans eftersom det finns sonder med ett speciellt skyddshölje som är krimpat nere vid sonden. Där kan man ju tänka sig att den tar referensluft i skyddshöljet. Sen att instruktionerna rent generellt blir just generella.
    Ja jag vet då inte.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Referens syre tas genom sonden och ingen kabel. De har florerat massor av påstående om kabel längd , skarvning, extra slang som sonden andas osv… På bilden ser man vart referensen AIR finns.
    http://www.omnitekcorp.com/images/heatedo2sensor.gif
    Har själv en Bosch sond skarv och sondens kabel är 3m och inte 1m som org. funkar 100.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Referens syre tas genom sonden och ingen kabel. De har florerat massor av påstående om kabel längd , skarvning, extra slang som sonden andas osv… På bilden ser man vart referensen AIR finns.
    http://www.omnitekcorp.com/images/heatedo2sensor.gif
    Har själv en Bosch sond skarv och sondens kabel är 3m och inte 1m som org. funkar 100.
    Gamla lambdasonder tog referenssyre direkt i sonden genom ett litet hål. Senare sonder, som de Bosch LSF som sitter i de flesta senare Saabar tar istället referenssyre via kabeln, precis som Bosch och Saab uppger.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det verkar finnas alla slags varianter. Det är nog därför råden är generella. Skummar man lite på nätet så finns det sonder där signalkabeln har luftkanaler i isoleringen, vissa har direkt i sonden, vissa har i ytterslangen som är crimpad i sonden som jag beskrev och ja det skiljer nog från tillverkare till tillverkare. Det påstås att referensluften via kabeln fungerar om man skarvar på rätt sätt men jag tror personligen att det är långt ifrån alla sonder som tar referensluft den vägen. Rimligen inte alla iallafall.
    Med tanke på hur det oftast ser ut när folk har hållit på och skarvat och det "fungerar" så tror jag nog varningarna är överdrivna även om såklart felmöjligheterna ökar om man skarvar på fel sätt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag tyckte också att det lät mysko att lambdasonden skulle ta referensluft via kabeln så jag undersökte min gamla lambdasond lite närmare och kan konstatera att det förmodligen bara är en modern myt.

    Den här bilden föreställer en avklippt signalkabel till en Endress & Hauser waterpilot FMX167:

    Givaren i fråga är en tryckgivare som ska sitta nedsänkt i ett långt stödrör i en tank som ska fungera som magasin för totalavsaltat vatten.
    10 meter under ytan så är trycket mot givarens membran ungefär ett bar (atmosfärstryck). Gravitationen på den geografiska platsen och vattnets densitet (beroende på dess temperatur) påverkar ju även det till viss del mätningen men mellan tummen och pekfingret så är det cirka ett bar.
    I mitten av kabeln på bilden finns det ett transparent plaströr, genom detta får tryckgivaren åtkomst till atmosfär alltså referenstrycket.

    Nu är det ju inte frågan om tryckmätning utan att mäta procent syre i en gas men skulle det behövas någon typ av referensmätning så borde en sådan kanal vara utformad på ett likvärdigt sätt.

    Tryckgivaren jag skriver om används som sagt i en tank med vatten, i mitt arbete så utför jag underhåll på bland annat denna mätpunkt genom att den kalibreras en gång per år. När man kollar historiska kalibreringar på denna så märker man att den driver några procent varje år tills dess att den ligger så pass långt utanför tolerans att den måste bytas ut (den är alltså inte justerbar för att kunna kompensera för avvikelsen).
    Varför driver givaren då?
    Temperaturen på vattnet som givaren mäter varierar mellan ungefär 5 och 25°C under året samtidigt som luftfuktigheten varierar mellan 15 och 70% relativ luftfuktighet. Dessutom ligger delar av signalkabeln dels inomhus, dels i en kulvert under mark och dels på en kabelstege utomhus blottad för både solljus och väder och vind vintertid.
    Det är med andra ord som gjort för att det ska komma in fukt i referensröret i kabeln som sedan kondenserar till vatten. Och är det vätska där i så kommer givaren att visa fel nivå (tryck).

    Skulle en liknande lösning finnas i signalkabeln till en lambdasond där det kan bli >600°C varmt samtidigt som kontaktstycket sitter där temperaturen kan vara nedåt -40°C (i extremfall) så kan jag garantera att man kommer få problem med kondens i referensledningen och av den anledningen så finns det heller ingen sådan.

    På mitt jobb så har vi även två utrustningar för att kunna mäta syrehalt respektive vätgashalt i ett utrymme som under drift skall vara kvävgasfyllt. Dessa utrustningar kalibrerar vi med hjälp av kalibreringsgas ungefär varannan månad. Det går till som så att man öppnar och stänger ett antal ventiler för att koppla bort processen och istället koppla in referensgasen.
    Ledningarna som provtagningsslingan består av är 6mm i diameter, alltså 4-5 mm invändigt. När jag kopplar in mig med kalibreringsgasen och öppnar ventilen för att få ett gasflöde så brukar det ta ett par minuter innan värdet på gasanalysatorns display har ändrat sig och åter visar ett stabilt mätvärde (förhoppningsvis rätt mätvärde som volymprocent av kalibreringsgasen).

    Av denna anledning så har jag svårt att tro att man skulle kunna få något vettigt mätresultat genom att försöka få gasflöde mellan kardelerna inne i kabeln!?
    Speciellt om denna är uppåt 80cm lång!.

    Enda sättet att få en referensmätning att fungera är alltså om det skulle finnas ett hål i lambdasondens ytterhölje och där värmen gör att eventuell fukt försvinner med en gång. Men något sådant hål kan jag inte hitta.

    Anledningen till detta tror jag är för att det finns tillfällen när utomhusluften inte duger som referensluft, t.ex när man kör i en tunnel och syrenivån kan vara nedåt 17 - 18 volymprocent jämfört med 20,9% som är normalt utomhus.

    Med andra ord så finns det ingen referensmätning.

    Jag tror snarare att motorstyrningen kontrollerar vilken spänningsnivå lambdasondens utsignal har så fort man sätter på tändningen och sedan ligger detta mätvärde sparat som referensvärde i motorstyrningens minne som den sen använder och jämför med när motorn väl har startat.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Jag tyckte också att det lät mysko att lambdasonden skulle ta referensluft via kabeln så jag undersökte min gamla lambdasond lite närmare och kan konstatera att det förmodligen bara är en modern myt.
    Varför är detta så svårt att acceptera? Det framgår tydligt i såväl Boschs som Saabs tekniska dokumentation att det fungerar på detta sätt.

    En lambdasond är en Nernst cell, en galvanisk cell som producerar en spänning baserat på skillnaden i syreinnehåll hos de två gaser som är i kontakt med cellens respektive sida. På den ena sidan har cellen kontakt med avgaserna och på andra sidan en gas med känt syreinnehåll - luft från atmosfären. Om skillnaden i syre är hög så produceras en hög spänning, vilket normalt sett är då syrehalten i avgaserna är låg, och om skillnaden i syre är låg så produceras en låg spänning, vilket normalt är då syrehalten i avgaserna är hög. Hos äldre lambdasonder så tas referensluft vanligtvis genom ett litet hål i givaren men problem med kontaminering gjorde att man senare valde att ändra detta så att referensluften passerar mellan kardelerna genom kabelanslutningen från kontaktstycket. Av denna anledning så får inte kabelanslutningarna lödas, samt att man inte får använda någon form av kontaktspray, olja eller fett på kontakterna då detta riskerar att blockera sondens intag av referensluft med följden att sonden ger kontinuerligt låg utspänning.

    Notera att detta på inget sätt och vis kan jämföras med en differentialtrycksgivare.

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Mina lambdor får inte Air genom kabel, har bra ekonomi, ärlig utsläpp och förbrukning, men hittat på nätet dom som gör.
    https://www.youtube.com/watch?v=Fl3aD1qJrEg
    Frågan är om dom är bättre än mina eller är detta försäljnings argument.
    Vi alla vet om manipulerat mjuk vara i ECU och lambda bl. spelar huvud roll med sin nya moderna konstruktion "air genom kabel"!!. Katten är flyttad mer framme mot grenröret och de kanske är den enda rätta i de här sammanhanget.
    Senast redigerat av George den 2017-08-20 klockan 09:03.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Varför är detta så svårt att acceptera? Det framgår tydligt i såväl Boschs som Saabs tekniska dokumentation att det fungerar på detta sätt.

    En lambdasond är en Nernst cell, en galvanisk cell som producerar en spänning baserat på skillnaden i syreinnehåll hos de två gaser som är i kontakt med cellens respektive sida. På den ena sidan har cellen kontakt med avgaserna och på andra sidan en gas med känt syreinnehåll - luft från atmosfären. Om skillnaden i syre är hög så produceras en hög spänning, vilket normalt sett är då syrehalten i avgaserna är låg, och om skillnaden i syre är låg så produceras en låg spänning, vilket normalt är då syrehalten i avgaserna är hög. Hos äldre lambdasonder så tas referensluft vanligtvis genom ett litet hål i givaren men problem med kontaminering gjorde att man senare valde att ändra detta så att referensluften passerar mellan kardelerna genom kabelanslutningen från kontaktstycket. Av denna anledning så får inte kabelanslutningarna lödas, samt att man inte får använda någon form av kontaktspray, olja eller fett på kontakterna då detta riskerar att blockera sondens intag av referensluft med följden att sonden ger kontinuerligt låg utspänning.

    Notera att detta på inget sätt och vis kan jämföras med en differentialtrycksgivare.
    Hur många delstater finns det i USA?

    När jag gick i lågstadiet fick jag och hela min klass lära oss att det fanns totalt 52 delstater med Hawaii och Alaska inräknat, det var den fakta vi fick och ingen ifrågasatte det.
    Flera år senare hade vi frågesport på engelskan i högstadiet, en av frågorna var hur många delstater USA har. Nästan hela klassen hade svarat 52 och då var det ändå så att vår klass hade engelska ihop med en annan klass plus att det hade börjat en hel del nya elever i klassen.

    Läraren sa då att det var fel för rätt antal delstater är 50 med Alaska och Hawaii.
    Självklart trodde de flesta att läraren hade fel inklusive mig själv så vi kollade upp saken på nätet efter lektionen var slut (detta var innan "smartfånarnas" tid och innan ens alla visste vad Google var så på den tiden hette sökmotorn Altavista eller Evreka).

    Det visade sig alltså att läraren hade rätt och typ 25 av kanske 30 elever hade fel.
    Bara ett litet exempel om att något som inte stämmer plötsligt kan bli en allmänt vedertagen sanning...

    I vilket fall som helst...

    Jag kollade på en lambdasond från Innovate (bredbandslambda) den ser ut att kunna fungera genom att den får referensluft via en av kablarna. Det är nämligen så att en av dessa är en oisolerad kabel med en slang runt om. Dessutom verkar det sitta någon typ av fuktmätare i kontaktstycket.

    Jag kan mycket väl tänka mig att en lambdasond kan fungera med hjälp av referensluft men i så fall så lär det nog snarare röra sig om en innesluten luftmängd i en egen atmosfär inuti själva givaren. Eller att det finns andra lambdasonder än den jag har tittat på som är konstruerade annorlunda.
    Vi har gastäta kabelgenomföringar på jobbet och så vitt jag vet har aldrig någon ens funderat över att gas kan läcka ut mellan kardelerna inuti själva kablarna. Däremot är det ju allmänt känt att vatten med hjälp av kapillärkraften kan sugas in inanför kabelisoleringar med följden att kopparn drabbas av "svarta döden", speciellt i den miljön som kablar på fordon utsätts för.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    När jag kollade bilen med diagnostikutrustning via OBD-uttaget så hittade jag att lambdasonden var paj.
    Det kan ju kanske förklara varför bilen har gått så illa den senaste tiden med hög och oregelbunden tomgång.

    Jag köpte en billig begagnad lambdasond från en kompis, både den bilen som den kom ifrån och min är 1997:or så det borde ju funka men...?
    Nu när jag kopplade in den "nya" så upptäckte jag att denna bara är 3-trådig. Den gråa kabeln saknas alltså till skillnad från på den gamla lambdasonden.

    Kan detta göra någon skillnad?

    Bilen i fråga är en 9000 CSE 2,3t 1997.
    Kom på att polarens bil som har donerat lambdasonden är en 2,0t men det är också enda skillnaden.
    sätt i en extra tråd i den tomma platsen på kontaktstycket till tretrådarssonden och dra upp den till skruven för signaljord på insuget. Ta en kabel och stifta ur ifrån den trasiga fyrtrådars. Jag har gjort den operationen och det fungerar.

    J.K Nilsson

    1 användare gillar detta inlägg


    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Hur många delstater finns det i USA?

    När jag gick i lågstadiet fick jag och hela min klass lära oss att det fanns totalt 52 delstater med Hawaii och Alaska inräknat, det var den fakta vi fick och ingen ifrågasatte det.
    Flera år senare hade vi frågesport på engelskan i högstadiet, en av frågorna var hur många delstater USA har. Nästan hela klassen hade svarat 52 och då var det ändå så att vår klass hade engelska ihop med en annan klass plus att det hade börjat en hel del nya elever i klassen.

    Läraren sa då att det var fel för rätt antal delstater är 50 med Alaska och Hawaii.
    Självklart trodde de flesta att läraren hade fel inklusive mig själv så vi kollade upp saken på nätet efter lektionen var slut (detta var innan "smartfånarnas" tid och innan ens alla visste vad Google var så på den tiden hette sökmotorn Altavista eller Evreka).

    Det visade sig alltså att läraren hade rätt och typ 25 av kanske 30 elever hade fel.
    Bara ett litet exempel om att något som inte stämmer plötsligt kan bli en allmänt vedertagen sanning...

    I vilket fall som helst...

    Jag kollade på en lambdasond från Innovate (bredbandslambda) den ser ut att kunna fungera genom att den får referensluft via en av kablarna. Det är nämligen så att en av dessa är en oisolerad kabel med en slang runt om. Dessutom verkar det sitta någon typ av fuktmätare i kontaktstycket.

    Jag kan mycket väl tänka mig att en lambdasond kan fungera med hjälp av referensluft men i så fall så lär det nog snarare röra sig om en innesluten luftmängd i en egen atmosfär inuti själva givaren. Eller att det finns andra lambdasonder än den jag har tittat på som är konstruerade annorlunda.
    Vi har gastäta kabelgenomföringar på jobbet och så vitt jag vet har aldrig någon ens funderat över att gas kan läcka ut mellan kardelerna inuti själva kablarna. Däremot är det ju allmänt känt att vatten med hjälp av kapillärkraften kan sugas in inanför kabelisoleringar med följden att kopparn drabbas av "svarta döden", speciellt i den miljön som kablar på fordon utsätts för.
    Om ni hade kontaktat amerikanska ambassaden och frågat hur många delstater USA har, och dem svarat 50. Vad hade du gjort då, påstått att dem har fel?

    Uppfinnaren av lambdasonden och världens största tillverkare av lambdasonder, samt original leverantören till Saab, dvs. Bosch uppger, liksom Saab själva att den sond som används, för övrigt en av marknadens allra vanligaste lambdasonder sedan slutet av 90-talet tar referenssyre via kablaget. Utan att du har det minsta bevis om motsatsen så vägrar du tro på detta, varför då om jag får fråga? För övrigt så kan jag själv intyga att dessa givare dör och ger 0V i utspänning när motorn är igång om man råkar ha kontaktspray på kontakten.

    Nej, det är heller ingen "innesluten luftmängd" i givaren, utan den kräver tillgång till en extern syrekälla för att fungera. Dvs hål i givaren eller intag via kablage, som ex. Bosch LSF. Gaser kan för övrigt gå rakt igenom många plastmaterial, om något så är det ännu trängre än mellan kardelerna i en kabel.

    En bredbandslambda fungerar annorlunda, de använder en syrepump och mäter strömstyrkan som åtgår för att driva denna syrepump för att erhålla en konstant spänning från Nernst cellen. Innovate kör för övrigt med Bosch LSU givare.

    http://www.bosch-motorsport.de/conte...sensors_en.pdf

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Fast läser man lite på nätet så är det inte i kardelerna luften går utan de sonder som har referensluft via kabeln har ett plasthölje med slitsar på insidan som luftkanaler.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Följer detta med intresse då jag också försökt få koll på hur detta egentligen funkar.
    Få inte heller riktigt ihop hur det funkar utifrån hur en kabelskarv till en Bosch sond ser ut. Om jag minns rätt är det I princip vanliga krimphylsor och en vattenskyddande låda. Skarven blir ju inte på något vis lufttät.

    Funderar också hur detta funkar på de lite äldre sonderna, säg tidigt 90-tal där signalkabeln har en rejäl plasthylsa och ett flatstift och motsvarande hona har en gummitätning som passer over plasthylsan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Lambdasond med en tråd ?
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 23:26
  2. Bromsningar etc. - urklippt från tråd om B234-block
    Av Glenn.j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 14:26
  3. SAAB VS BMW (tråd från annat forum)
    Av ESP i forum Allmänt
    Svar: 131
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •