Tack
UPE balkbitarna fick jag som skrot.
Gängstången kosta 69kr x 2
24 muttrar 34krx5 + påse brickor
Domkraften 299 på jula
Billigare än ny plus glädjen att bygga som är obetalbar
Tack
UPE balkbitarna fick jag som skrot.
Gängstången kosta 69kr x 2
24 muttrar 34krx5 + påse brickor
Domkraften 299 på jula
Billigare än ny plus glädjen att bygga som är obetalbar
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Nu har jag börjat riva vänster fram för att byta bussningar och måla lite. Byter även drivaxel tätning för att jag har hört att det är vanligt att den läcker.
Kom fram till att hjulet fram på en billig Biltema domkraft är exakt rätt dimension samt fördjupning för att lätt kunna knacka dit den nya tätningen
Senast redigerat av Kudashi den 2018-11-30 klockan 00:00.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Smart!
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Nu har jag börjat byta termostat, enkelt tänkte jag, gjort det på många andra bilar förut. bara att riva.
Första problemet får inte loss oljestickan, hur sitter den fast, vikar och drar, letar efter något som håller den fast.
EPC visar bara en o -ring WIS säger det är bara att lossa.
Andra problemet hur får jag isär rört mellan termostat och slang, det går att snurra röret och det vickar men lossnar det? icke sa Nicke
Goda råd och tips mottages tacksamt
Senast redigerat av Kudashi den 2018-12-10 klockan 08:00.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Värme och lite våld är lösningen på alla problem.
Vågade inte riktigt ta i så hårt i går, men bestämmer man sig för att går det sönder så får man fixa nytt så lossnar allt.
Nu sitter ny termostaten på plats
Senast redigerat av Kudashi den 2018-12-11 klockan 00:48.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Termostat byte på V6an är inte kul! Jag fick själv göra det på min 9-5a utrustat med V6an B308. Kul och intressant tråd speciellt med en NG900 V6a! De är ju inte alltför vanliga
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nej den sitter verkligen djup in i insuget .
Allt började med att jag vill snygga till och att jag tyckte att den inte lambada reglerade bra.
Såg att LMM inte hängde med och byte den och allt var frid och fröjd ett tag till den började gå orent för att inte vilja starta.
Då ställde jag av den för året.
Misstänk dåligt bränsletryck men nej, Det visade sig att det var en spricka på ändan av slangen till tomgångsmotorn samt sprucken slang till vevhusventilationen.
När jag ändå har isär så byter jag alla packning samt o-ringar, tvättar ur allt. Förvånade så fanns det nästan ingen sot i insuget och ventilerna är blanka utan någon beläggning på skaften.
Tar det riktigt långsamt, rensar alla gäng hål och njuter av att skruva dit saker som är rena och är lättmonterade för att bultarna kan skruvas i för hand.
Senast redigerat av Kudashi den 2018-12-13 klockan 08:36.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Länge försökt få tag på verkstadshandbok cabriolet 8:5 . Kollat runt var med och bjöd på en på tradera men den gick för över 700kr.
Hitta en som såg lite annorlunda ut på tradera som jag fick för 290kr (dålig beskrivning på annosen)
Det visa sig vara en uppdaterad version med alla förändringar.
Originalet från -94 är på 270 sidor men den uppdaterade tryck -98 är på över 400 sidor.
Ett par dagar senare såg jag en bunt verkstadshand böcker till salu på blocket för 600 med allt vad jag ville ha,
grundmotor 2:1 B258 + massa böcker med elscheman, ICE SID automatlåda och en cabriolet 8:5 ( har nu två stycken)
Detta blev en julklapp pga att när de kom hem kidnappade min fru dem och sa att dessa får du på julafton (elak kvinna)
Helt annan känsla att läsa böcker i soffan än att sitta vid datorn och titta i WIS
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Grattis, De där böckerna är bra och det är läskänsla med, köp A4 fickor hos biltema o stoppa in de sidor du vill ha i garaget så håller de för evigt, gjorde så med 9000 handboken funkar topp
Bra ide man kan kopiera och plasta in också.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
PM Med vänlig hälsning Johan
// Johan
Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10, ng9-3 Cab -10
Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)
Jag läste om att det är relativt vanligt med läcka mellan automaten och kylarvattnen så jag bestämde mig för att kolla upp kylare.
Plockade loss den och efter att sett hur den ser ut efter 24 år så beställde jag en ny och väntar på att den ska komma.
Min vita ttid4 fick sig en liten ompyssling också
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Min plan är att få ihop bilen så att jag kan använda den som semester bil i sommar. Jag vill kunna lita på bilen så gott det går.
Eftersom jag ska dra husvagn med den så ville jag att kylsystemet är pålitligt.
Så sammantaget har jag nu byt vattenpump samtidigt som jag bytte kamrem, ny termostat , ny kylare och temperatur givare, kollat alla slangar och monterat ihop den.
Senast redigerat av Kudashi den 2019-01-11 klockan 14:47.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Nu har jag provstartar bilen och det är skönt att man när den går igång nästan direkt. Generatorn som jag renoverade laddar 14,24 volt
Inga läckor eller konstigheter. Jag har ändå varit och rivit på de flesta ställena så lite krångel förväntar man sig och det fick jag.
Bilen fick stå på tomgång så att luften i kylsystem så skulle försvinna och sedan hörde jag ett poff (säkringen gick) och kylfläkten startade inte.
Började leta fel och kablarna mellan kylfläkt och kontakt pulvriserades mellan mina fingrar kortis med andra ord
Så nu får jag dra nya kablar eller åka till skroten och fixa en ny stam. Jag har en två stegs fläkt.
Är det någon som modifierat med andra fläktar eller kopplingar och har tips när jag ändå måste dit och riva igen
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Fick igång kylfläkten och körde bilen tills kylfläkten hade starta tre gånger.
Den gick rent och fint och tyst inget skrammel eller ljud från ventilerna.
Nästa dag när jag provstartar så startar den och börjar bluddra för att dö.
Jag provtrycker inga läckor eller trycket försvinner mycket sakta, när jag drar sladden till LMM så går den bra när jag sätter dit den så börjar den bluddra och dö.
Är det bara att beställa en ny LMM eller finns det fler saker jag ska kolla upp innan
tillägg
Jag har kollat att jag har 12 volt in och jorden är ok på kontakten till LMM
Senast redigerat av Kudashi den 2019-01-15 klockan 19:14.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Luftläckage lurar LMM på B2x5, gissar att samma sak gäller här.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Misstänkte det men hittar inget luftläckage. Provtryckte och det pyser inte någonstans.
Jag får väl köpa en LMM och prova . Jag har en tech2 och skulle kunna kolla LMM mätvärden mer får inte bilen att gå tillräckligt länge för att kunna se.
Och kopplar jag ur den så går bilen bra
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Nu har jag satt dit en ny LMM .
Motorn går rent och fint, Efter en stund så adapterar den in på siffrorna (bild) är siffrorna något att fundera över.
En annan sak jag funderar på är att enligt WIS ska bränsletrycksregulatorns vakuumslang kopplas in före spjället, inte efter som jag tänker är rätt.
Varför har man valt att göra så, är det för att det inte är en turbo. eller finns den någon annan logisk förklaring
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995