Gissa om jag tänk de tanken många gånger, såg att att saab parts har komplett motorblock till salu https://webshop.saabparts.com/utfors...ytesmotor-b308
Vill ha men den motorn jag har fungerar just nu mycket bra. den har gått 17400 mil
Gissa om jag tänk de tanken många gånger, såg att att saab parts har komplett motorblock till salu https://webshop.saabparts.com/utfors...ytesmotor-b308
Vill ha men den motorn jag har fungerar just nu mycket bra. den har gått 17400 mil
Senast redigerat av Kudashi den 2018-09-01 klockan 13:18.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Fast en Griffin kan man ju som sagt få tag på för kaffepengar. Var ju någon på blocket nu där utgångspris var 5000...
Börjat snygga upp i motorrummet det ska målas lite och rengöras samt att alla sladdar ska snyggas till.
Började med att måla ventilkåpor fast är inte riktig nöjd med den nyansen, får se om jag orkar göra om.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Tog bort generator för att byta kol i den.
Det var lite krångligt drivaxeln måste bort för att kunna få ut generatorn på v6 och bultarna som håller generatorn satt som berget förstås.
En liten fundering de gamla kolen var inslipade mot släp ringarna med de nya var nästa raka. Ska jag slipa dem så att det ser ut som de gamla eller kommer det fixa sig själv.
Senast redigerat av Kudashi den 2018-10-12 klockan 06:56. Anledning: rättstavning
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
De borde varit anpassad form, men det kommer att lösa sig med tiden.
Det går bara ström till magnetiseringen via kolen, och vad den gör är magnetiserar järnrotorn, och magnetiseringen ställs in för att generera lagom stor spänning och ström. Det är kanske så att att generatorn inte når full kapacitet innan kolen är inslitna (vilket lär ta ett tag),beror lit e på hur rotorn är dimensionerad, men min gissning är att du inte kommer att märka något - men jag kan ha fel.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det fick mig att fundera över om släpnringarna var slitna, Det var inte helt släta utan hade ett spår i sig, De var dock fina i färgen utan några svarta infärgningar
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Vid närmare granskning så såg jag att spåren på släpringarna var för djup så jag bestämde mig för att renovera generatorn.
Så jag plocka isär den, fick loss de gamla lagerna och den gamla släpringen.
Gjorde rent allt för att kunna montera ihop den igen. Reservdelarna kommer hem förhoppningsvis till helgen. Lager ny släpring och nya kol kostade 20£ med frakt från England
Gamla saker sitter ihop, fast med lugn envishet så går allt
Senast redigerat av Kudashi den 2018-10-16 klockan 09:09.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
De nya delarna kom och jag satte i nya lager och ny släpring efter jag målat och snyggat till den.
En stycken generator som ny
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Snyggt!
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Såg du det här?
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1496778
Kanske värt att ha i garaget för de pengarna
Jag såg och ville ha.
Min bil har gått 17000 mil räknar med att köra ca 300 mil (kanske lite mer) på sommaren.
Den skulle få ligga ganska många år innan jag skulle behöva byta.
Vad tror du den går för jag gissar att den hamnar på ca 5000kr
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Det skulle förvåna mig. V6an var aldrig speciellt populär så få såldes. Av de som såldes är få värda att ha kvar, en ng900 kostar absolut ingenting så att ens fundera på att skaffa utbytesmotor är nog inte något som någon gjort. Återstår då de som vill ha den till något "kul". Skall man bara slänga ner den i en folkracebil, tja, hur mycket pengar vill man egentligen lägga då?
Jag skulle också gissa att motorn antingen kommer från Södertälje, eller från en testbil som någon strippat.
Enligt historier jag hört så hade SAAB en stor parkering full med testbilar. Kände man rätt folk kunde man få åka dit och hämta vad man ville ha... Typiskt att man skall få rätt kontakter när de lagt ner...
När jag ändå hade loss allt för att komma åt generator så var det dum att inte byta andra slit delar,
Borrade och grävde ur alla bussningar för att kunna pressa i nya (har ingen press så man får hitta på egna lösningar)
Lade på lite färg så att det matchar färgen jag la på bakvagnen svart och rött.
Passa även på att byta drivknut.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Såg på nätet folk som har tillverkat små pressar så jag samlade ihop lite delar och körde igång.
Gängstaven är m 20 och varje stång ska ha en hållfasthet på 7,5 ton.
Kraften fördelar sig mellan de olika stängerna så att de klara min 10 tons domkraft
Jag kommer att vända på domkraften så att den pumpar neråt, fast då måste jag öppna den och montera en slang så att den inte suger luft.
Jag har provat den och pumpat upp så mycket tryck jag kan och den ger sig ingenstans.
Nu är det bara att ta loss andra sidan och byta bussningar.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Härlig bygganda
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Tack
Har alltid varit en person som sitter med sönder plockade saker framför mig och undrat vad jag har gjort.
Men på något konstigt sätt så löser det sig.
En gång hade jag en automatlåda som inte fungerade bra och tänket det är väl bara att bygga om till manuell.
Som sagt ut med motorn ( hade aldrig lyft en motor innan) fram med manualen och hepp det fungerade.
Gjorde ett antal fel. Upptäckte innan jag startade motorn att den var stum pga att jag använde samma bultar som höll medbringare fast till att fästa svänghjulet.
Motorn åkte ur igen och jag såg när jag tittade in underifrån mot svänghjulet att insidan på bulten stack ut och låste hela motorn, de var för långa.
Det är kul att lösa problem och lära sig ny saker.
Senast redigerat av Kudashi den 2018-11-15 klockan 22:53.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Det bästa sättet att lära sig är skruva isär sakerna. Hur ska man annars lära sig liksom Learn by doing (Y)
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bara en så enkel sak som att borra 20mm hål i en UPE balk.
Att komma på att med en hålsåg måste man ha högt tryck, smörja med olja och relativt låg varv.
Första hålet tog evigheter innan jag kom på detta. De andra sju hålen gick på ett kick utan att borren blev varm,
Det handlar så ofta om att ha rätt teknik när man gör saker
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Snitsigt!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!