Då slutar jag och riva efter befintlig kabel som kanske inte ens är monterad från början, jag drar nytt.
Märket att även lyset till växelväljaren ha slocknat så den får fixa samtidigt som jag drar ny kabel
Då slutar jag och riva efter befintlig kabel som kanske inte ens är monterad från början, jag drar nytt.
Märket att även lyset till växelväljaren ha slocknat så den får fixa samtidigt som jag drar ny kabel
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Ang. att det kuggar över när suflettkåpan ska lyftas kan vara att bussningen är slut. Jag har rivit en och den såg verkligen inte vacker ut. Med ny customtillverkad bussning så blev det som nytt. Och nödöppningen är verkligen bra att ha, det kommer du märka nån dag.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Det finns ett förstärkningskit från Saab för sufflettkåpans mekanism, för att förhindra att den kuggar över.
http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=4991
Jag har ett kit hemma som jag tänkte montera om/när jag får problem.
Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)
På min hade hela plattan som motorn sitter på böjt sig och vridit sig. tidigare ägare hade monterat dit förstärkningssatsen från Saab men den räckte inte.
Min nödlösning blev att sätta en bult bak kant på platt som gör att den pressas mot växelhuset.
Om jag hade plockat isär det idag skulle jag tagit loss hela plattan och riktat den.
Det är än av de saker jag ska pyssla med när jag ställer av bilen, nu ville jag bara ha gång allt så att man kan köra och njuta av det svenska sommarvädret.
Hyvens bussningarna var okej och du har rätt det är bra att ha nödfällning med tanke på hur ofta cabben krånglar
Senast redigerat av Kudashi den 2017-08-18 klockan 13:11.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Jag menar bussningen som styr axeln med drevet i botten av motorn. Är den sliten kan axeln flexa i sidled och då bryter det i allt.
Bilen jag åtgärdade hade redan förstärkningskitet monterad.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Då missförstod jag dig, den ska jag kolla, om den är sliten finns den att få tag på eller är det special beställning som gäller.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Finns inte som lös reservdel, utan det är custom som gäller.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Lite enkel fix idag.
Monterat nya blinkers glas gamla matta och ful samt hittade nya på q-parts för 285kr st bättre än att slipa
byt dörröppnar till krom meningslöst men kul.
Lagde även blinkerspaken som satt löst p.g.a plastbitar somsatt längst in hade gått av. Dessa ersattes av distanser som gör att spaken känns som ny.
Morgon hämtar jag ett paket med smått och gott, nya stolar fram, dragkrok + lite andra delar som behöver bytas
En fundering mina emblem bak är svarta SAAB 900SE, ska det vara så eller har någon målat dem, bara en fundering
Senast redigerat av Kudashi den 2017-08-20 klockan 17:57.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Kromet som släppt, de skall ju vara kromade med svart kant så att säga.
Om du vill så har jag en sprak ny spak till vindrutetorkarna liggande. Jag köpte den i tron att det var samma som till min og9-3cab men ack vad jag fel jag hade.
Roat mig med att byta säten fram. Hittade en kille som sålde sätten för 100kr styck 400 två säten med frakt till Stockholm.
Mina gammal säten var mycket fula.
Var tvungen att byta skinnet från de nya till mina gamla stommar pga mina gamla var elmanövrerade.
Jag använde buntband till att fästa de nya påsarna med.
Mina gamla stolar var mer fyrkantiga och mycket hårdare att sitta på än de nya. det enda problemet är färgskillnaden men jag har fixat ny färg så nästa steg blir att färga och renovera de nya stolarna.
Jag kör med budget renovering har satt en gräns på mig själv på ca 10000 totalt, Jag räknar med att jag gav ca 16000 för bilen och den är nog värd ca 26000-30000 när allt är fint och gott skick.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Är det någon som färgat om sina sätten och har tips på hur man gör. Tänker bland annat på vad man använder för att göra rent
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Plötsligt när jag skulle köra i väg lite hårdare så vägrade bilen. Den går bra lite gas, lite mer gas och det är som den storknar.
Går rent och fint på tomgång och gasar man stillastående inga problem. Fick felkod b1381 hjulhastighet vb felaktig samt innan bilen började storkna så tändes tcs och hastighetsmätaren dog.
Fundering vad ska jag ge mig på först för utröna vad som krånglar sensorn bakhjul eller abs enheten
Senast redigerat av Kudashi den 2017-08-26 klockan 21:24.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Börja med hjulsensorn. Den är ju klart billigast, och dessutom vanligast att den strular.
Det kan ju vara ABS-kransen som är kass också.
ABS-enheten ser jag som rätt otroligt.
Nu har den ju iofs TCS, men det systemet strular ju inte vad jag vet, dessutom kräver nog TCS att hastighetssignal finns och det tas nog från vänster bak, så troligen är det som du känner att TCS tappar hastighetssignalen och då stryper den gasen för den tror att bilen spinner som sjutton.
Ska göra som du säger kolla sensor VB. Läste på nätet om att det var ett vanligt fel att lödningar i abs enheten släpper och det gav ofta felet att hastighetsmätaren sluta fungera, tcs lampan tänds.
Var ute och körde med tech2 inkopplad på skapa ögonblicksbild. Under den tiden så fungerar hjulsensorerna bra, inga felmeddelande kunde inte se något helt avvikande. Ändå så storknar den
Provade att stänga av tcs med knappen och köra en sträcka men vid gas över 30% så börjar den tveka/lägger av man man kan nästan höra en dov avgas smäll.
Jag bör nog även kolla upp bränsletrycket så att det inte är det som spökar. Har gått igen insugsidan med startgas inga läckor.
Nya tändstift för ett par veckor sedan, ej tändkablar. ej byt bränslefilter(det ska göras som första åtgärd)
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Jepp då har man varit ute och felsökt lite.
Det verkar som det ät två fel som kom samtidigt men som inte hör ihop.
Byte bränslefilter fast det gamla såg okej ut och enligt papper var byt ca 3000 mil sedan.
Innan jag byte så försökte jag starta bilen men den gick inte igång. Då kom jag tänka på att den har varit svårare och svårare att starta en tid.
Efter bytet startar ej. Kollar ventilen till bränsletrycket och mycket riktigt det bubblar lite bränsle där väldigt långsamt med tändningen på.
Bränslepumps byte nästa. Ser när jag lyfter på baksättet att det redan är uppsågat, bra tänker jag, underlättar för mig.
Kan man fortfarande köpa biltemapump som passar?
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Om pumpen varit bytt nyligen kanske det är slangarna som lossat eller inte tål bränsle på utsidan? Öppna och kika innan köp av pump
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Bra ide, jag har ingen aning när pumpen bytes, finns inte dokumenterat någonstans.
Det kan vara som du säger, det bästa med biltema är att man kan köpa, ha till hands och sedan lämna tillbaka, är det samma pump på ng900 som senare till modeller ex 9-5
tillägg
Hitta svaret det är biltema 52-200 som fortfarande gäller.
Senast redigerat av Kudashi den 2017-08-28 klockan 08:14.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Jaha då var pumpen byt och bilen starar direkt . Känns som den hittade en hel del hästkrafter samtidigt. Nästa steg blir att fortsätta med att färga om stolarna.
att pumpen la av hade jag inte räknat med. Den var byt någon gång tidigare och det var en orginal pump som satt i. Den kan inte varit någon lång hållbarhet på. bilen har gått 17000 och två pumpar har den förbrukat.
Jag satte i biltemas GSS342 kopia så får vi se om den håller. Har på amerikanska forum läst att bilen går mycket bättre med lite högre bränsletryck, om det blir något högre tryck när jag inte byte btr.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995