Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bredbandslambdamontering... B207

  1. #1
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Bredbandslambdamontering... B207

    HJÄLP!
    Ska montera bredbandslambda på min saab 9-3 biopower 2008, då ser min downpipe utsåhär som på bilderna, det är en 3"downpipe från maptun med racecat, enligt innovative (tillverkaren av bredbandslambdan/mätaren) så ska lamdan sitta 60cm från turbon och innan katalysatorn men det är ju omöjligt, har 15cm ca från turbo tills där katalysatorn börjar...
    Hur löser man detta? Nån nisse som har expert råd?

    - - - Uppdaterad - - -

    http://imgur.com/a/POMLP
    - - - Uppdaterad - - -
    https://www.maptunparts.se/avgassyst...talysator.html
    den downpipen gäller det
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-14 klockan 19:54.

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Sätt den där det funkar. I böjen hade jag satt den eftersom lambdan inte skall vara horisontell eftersom den då blir känslig för att samla kondens, men skall vara vinkelrät mot flödet. Använd en djup lambdamutter. Innovate skickar med en som är 25mm djup.

    Så då blir det nog enklast att sätta den ungefär brevid smalbandslambdan.

    Innovate har även kylflänsar som man kan montera mellan lambdasensorn och muttern om det skulle bli för varmt. Ser ut på detta vis:


    Jag tror nog du klarar dig utan den dock Om inte bilen är väldigt extrem och skall gå med väldigt hög avgastemp. luftflödet är ju faktiskt riktigt bra runt sensorn när den sitter placerad där

  3. #3
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tackar så mycket för du tog dig tid o svara såpass utförligt, så den kan sitta jämte den övrelambdasonden även om det är så nära turbon, det kan inte bli knasigt värde då?
    Bilen är inte extrem, men den har en 20t turbo med billethjul, och kommer landa på ca 325-340hk ca beroende på hur det går med mappningen/bänkningen osv
    vanlig 2.0t från grunden med en hel del bytt hehe

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Anledningen att de vill ha den en bit från turbon är för värmen. Det är fortfarande samma avgaser man mäter även om den sitter närmare.

    Sonden har ju en egen värmare, och den vill alltid ligga på en konstant temp, så blir det varmare än vad den eftersträvar så kan den inte sänka värmen på något sätt. då ger den en felkod och slutar ge mätvärden alls.

    Så lambdan kommer alltså inte att ge dåliga värden. om något händer så kommer den lägga av helt. lambdorna har ganska mycket diagnostik som håller koll på grejerna

    Men det är ju alltid en kompromiss. Kör du med en djup lambdamutter och faktum att sonden sitter i riktigt bra luftflöde så hade jag inte varit orolig

    Vill du vara extra försiktig så köp en sån där kylfläns

    En annan grej att tänka på är att du måste plocka ur sonden och kalibrera den med jämna mellanrum, så sätt den inte där den är svår att komma åt, det kommer du att ångra.

    På min bil sitter sonden lite senare, men inte mycket. Jag plockar ur den underifrån. Enda bilden jag hittade på min downpipe var från när jag köpt den och tyckt det var lite kul att ägaren innan satt båda smalbandslambdorna före katten ^^ men där lambda 2 sitter i denna bild sitter det nu en bredbandslambda istället


    Jag kör inte med någon extra kylning, och jag kör inte heller med en tillräckligt djup mutter egentligen utan använder den som satt där, är nog bara hälften så djup som innovates.

    Jag kör innovate mtx-l med en bosch 4.2 sensor. Haft den i 4-5 år nånting. bytt en sensor då jag sköt en topplockspackning och sonden gillar inte att få avgaser med glykol på sig ^^

  5. #5
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Såhär tänkte jag sätta den
    http://imgur.com/a/I3uNQ

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    tycker jag ser bra ut se till att det finns plats i motorrummet bara

    Vissa gör även såna här saker:


    För att hålla nere tempen på sensorn, det är ju inte så svårt att hitta en kopparplåt så det kanske kan vara en idé?

  7. #7
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Det var ju smart! har väldigt begränsat med plats dock men kan gå ändå, ska lambdamuttern ligga jämns med röret eller sticka in en bit?
    tycker det ser skumt ut men ska väl vara så heh
    http://imgur.com/a/ml3oX

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    kan sticka in lite så det blir lättare att svetsa, men ju längre ut den är ju bättre kylning får du ju på lambdan, och ju mindre stör den flödet.

    Men är inte jättekritiskt

  9. #9
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej, tackar så extremt mycket för din hjälp!
    Har bestämt att lambdan hamnar här:
    http://imgur.com/a/Hlh5w
    finns ingen annan plats för den

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Då hade jag hellre monterat den efter katalysatorn för att inte riskera att bränna sönder den. Jag tror inte riktigt på det där med att de måste sitta framför katalysatorn för att ge exakt mätvärde, närmare turbon borde dock ge något snabbare respons mot för om den satt i slutet av systemet. Besiktningen mäter i slutet av hela avgassystemet och de får ändå ut rätt mätvärde.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-06 klockan 22:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  11. #11
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Avgastempen är högre efter katten än innan, reaktionen i katten är exotermisk.

    Ett vanligt sätt att testa katten är att mäta tempen före och efter den. Tempen skall vara högre efter katalysatorn än den är innan.

    Så skall den sitta efter så skall den sitta långt efter. Att sätta den precis efter katten för att den då hamnade 60cm från turbon är alltså en varmare placering och ökar risken för att man bränner sönder den.

    Sen blir mätvärdet även annorlunda efter katten.

    Här kan vara en kul video att kolla på kanske:
    https://youtu.be/vyVnhCIMDnw

    Är ju bara smalbandslambdor i detta fallet, så visar inte hur mycket värdet ändras utan visar bara att det ändras. Men faktum är att man vill att när den främre lambdan reglerar, alltså när lambda är =1 så skall den bakre lambdan visa fett, alltså mindre än 1 om katten fungerar. Det handlar dock såklart inte om en stor förändring, är kanske en decimal på mätaren om jag får gissa, för det är ungefär vad man kan se på en bredbandslambda när bilen reglerar runt lambda 1. Som du säger det är ju vanligt att mäta ända bak i slutröret och det fungerar.

    Man vill också att värdet skall vara fördröjt när katten fungerar. I videon pratar han om "oxygen storage delay" det han mäter i videon är 0,64 sekunder, men han säger att denna är påväg att ge upp, det han förväntade sig var 2-4 sekunder fördröjning. även om att vissa bilar med nya katalysatorer kan ha upp till 10 sekunder fördröjning.

    Så det som händer när mäter bakom är att man får en fördröjning. Att snabba förändringar har en tendens att filtreras ut och inte synas, men det fungerar. ger också lite flera felkällor för läckor om man måste passera fler skarvar, en läcka kommer ge ett mätfel.

  12. #12
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Intressant, visste inte att det var varmare precis efter katalysatorn. Känns inte som att det finns något riktigt optimalt ställe att montera den på det där avgassystemet då katalysatorn sitter så pass nära turbon. Verkar få välja lite mellan pest eller kolera och leva med eventuella problem som följer med placeringsvalet.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  13. #13
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Sådärja bredbandslambdan monterad och funkar som den ska.
    Jag ska optimera bilen för nya turbon på onsdag, och undrar om det är ok att köra dit när bilen beter sig som den gör:
    https://youtu.be/eNLjc5Kn4hQ
    video precis efter bilen startats dock endast på tomgång.
    Ska köra ca 15 mil, har bytt turbo från 11t till 20T och eftersom den ej är korrekt optimerad än så laddar turbon typ smått på tomgång och drar iväg lite mer vid 2000 varv..
    Har kört kortare sträckor utan problem vad tror ni om att köra bilen ca 15 mil försiktigt utan gaspådrag?
    Kan något gå åt skogen?
    Mvh Doffe

  14. #14
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Tycker inte det där är något att vara orolig för.

    Den verkar ju hålla sig rätt bra. lite orolig tomgång men annars var det inget fel.

    14,7:1 är ju det den reglerar efter.

    Beter den sig skapligt även då du kör så hade jag inte varit orolig.

    Hade undvikit att tryckt fullgas och försökt köra lungt bara. Det värsta man kan råka ut för med en turbo som inte matchar mjukvaran är överslängar. håll koll på laddtryck eller ännu hällre luftmassa om du har möjlighet till det. och håll koll så den inte går tunnt vid gaspådrag.

    Säker på att den oroliga tomgången beror på turbobytet? jag är tyvärr inte superinsatt i just T8, har ingen erfarenhet hur de reagerar på "fel turbo". men turbon laddar ju inte på tomgång. Säker på att du inte råkat skapa en luftläcka någonstans eller liknande?

  15. #15
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej, den har sotat ganska mycket pga att den gått "orent".
    Finns ingen luftläcka vad jag kan konstantera, gått igenom hela motorn, Har kört komptest,
    Bytt alla tryckslangar, insugsslangar, rör osv.
    Kollat alla vakumslangar, och backventiler.
    Bytt spridare till större/rengjort fuelrail.
    Bytt spjällhuspackning,
    Bytt evapventil,
    Bytt bränslepump, till högflödes performance pump.
    Bytt BTR (Bränsletrycksregulator)
    Satt dit 3" downpipe
    Monterat 2.5" Rostfritt sportavgassystem
    Det var efter bytet av spridare som bilen, efter någon månad eller två började krångla men var väldigt noga vid bytet och rengjorde allt och gjorde så allt var tätt och fint.
    Bilen optimerades efter spridarna, (Siemens deka 630cc från maptun) bilen gick fint lättstartad osv, dock ett tag/en månad eller två där efter så började bilen bli ostabil på tomgång tillslut startade den inte och visade sig att turbon rasat så antog den var boven i bilens beteénde.
    Får se hur det går vid mappningen och hoppas på att man inte fått defekta spridare från maptun.

  16. #16
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    bilen startade inte för att turbon rasat?

    hur kommer det sig? Turbon har ingen kritisk funktion som skulle få bilen att inte starta. eller drog den ur sig så mycket olja att den dränkte motorn?

  17. #17
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Var lite lat vid mitt inlägg och drog inte hela historien av vad som skett,
    efter spridarbytet när bilen började bete sig knäppt, så bytte jag btr och bränslepump då BTRn var kass och spridarna vart kassa/igenkleggade innan så hade katalysatorn brunnit/sotat igen/blivit tät så bilen kunde inte "andas"...
    Vid byte av downpipe/katalysator så märkte jag ett grovt glapp i turbon och metallskav runtom turbinen hittade en bra mängd olja i intercoolerslangarna så blev då ett turbobyte..
    Sen dess har inte bilen optimerats efter nya turbon än med sker nu på onsdag.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Sätt den där det funkar. I böjen hade jag satt den eftersom lambdan inte skall vara horisontell eftersom den då blir känslig för att samla kondens, men skall vara vinkelrät mot flödet. Använd en djup lambdamutter. Innovate skickar med en som är 25mm djup.

    Så då blir det nog enklast att sätta den ungefär brevid smalbandslambdan.

    Innovate har även kylflänsar som man kan montera mellan lambdasensorn och muttern om det skulle bli för varmt. Ser ut på detta vis:


    Jag tror nog du klarar dig utan den dock Om inte bilen är väldigt extrem och skall gå med väldigt hög avgastemp. luftflödet är ju faktiskt riktigt bra runt sensorn när den sitter placerad där
    Jag körde med den på min 9000 på originalplats, funkade med lite lite varv på motorn men på tomgång var gasflödet inte tillfyllest att för att trycka igenom avgaser till sonden tillräckligt bra för att justera tomgångsbränslemappen. Jag skulle ha kört utan den där kylkroppen för att fixa tomgången.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Hur fungerar vevhusventilation B207
    Av gnodan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-01-27, 12:39
  2. b207 renovering
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-29, 11:21
  3. Hängande gas B207
    Av Pontus88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-01-11, 12:55
  4. Oljemängd i B207
    Av supereldare i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 23:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •