Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: OG95 2.3t BP -06 tjuvdrar ur batteriet

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om vi går till ruta 1 en stund.
    När den inte startar har jag fått uppfattningen att startmotorn inte orkar runt som vanligt, rätt eller fel?
    Eftersom som du behöver startkablar och du misstänker tjuvström.

    När den inte startar så så låter det som att startmotorn inte orkar " klickar när jag vrider om"


    Är tomgången normal när den väl startat?
    Det är inte ovanligt att backventilen vid ventilkåpan är trasig och t.o.m. går av vilket kan ge usla tomgångsegenskaper och ger man inte gas kanske den inte startar.
    Bifogad fil 7821
    Bytte backventil för 2 år sen då den va glapp och tomgången gick lite upp och ner. Kollade på den och den sitter som det ska inga glapp eller läckage..
    Problemet eller om det är något problem är att nä bilen väl startar precis i startögonblicket så hugger/hoppar bilen till där fram så att säga

    - - - Uppdaterad - - -

    När den inte startar så så låter det som att startmotorn inte orkar " klickar när jag vrider om"

  2. #22
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    - Bilen startade imorse kollade lite snabbt på spänningen på batteriet 12.41V Men som tidigare starter så hoppade/högg bilen till lite precis vid startögonblicket.

    Så jag börjar undra om det är något annat än att den tjuvdrar. Kanske är tändkassetten som nu börjar ge sig. Men då borde den väl inte ha startat men hjälp av startkablar?
    Nå har jo du ikke en blyakkumulator, men en slik med en cellespenning på 2,07V ville hatt en ladingsgrad på ca. 60%, så om 12,41V ble målt før start kan dette peke på at batteriet ikke er i helt god form. Det samme kan ladespenningen på 14,67V tyde på - i tilfelle den er målt en stund etter start. En så høy ladespenning ville i en blyakkumulator føre til gassutvikling.

    Husker du hvilken/hvilke feilkode(r) som ble lest ut i verkstedet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Nå har jo du ikke en blyakkumulator, men en slik med en cellespenning på 2,07V ville hatt en ladingsgrad på ca. 60%, så om 12,41V ble målt før start kan dette peke på at batteriet ikke er i helt god form. Det samme kan ladespenningen på 14,67V tyde på - i tilfelle den er målt en stund etter start. En så høy ladespenning ville i en blyakkumulator føre til gassutvikling.

    Husker du hvilken/hvilke feilkode(r) som ble lest ut i verkstedet?
    Jag kan tycka att sådant relativt nytt batteri borde fungera bättre efter 1,5år
    Vid två tillfällen när jag satt i bilen 10-15min och lyssande på radion så fick jag inte igång bilen utan fick starta igång den med kablar.

    Men det kanske är ändå fel på batteriet eller så laddas det för dåligt under färd?

    Felkoden på verkstad P1334 misständning på cylinder

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    När jag tänker i efterhand så köpte jag nytt batteri då det förra betedde sig likvärdigt med att den var segstartad och på vintern så gick det inte alls om det var bara några minusgrader...

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Stoppa i en annan TK, nolla felkoder och se om felkoder eller urladdningsproblemen avhjälps.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det batteriet du har er (fortsatt) en blyakkumulator - men med forbedrede egenskaper ikke minst mht. start. Denne batteritypen krever (i aliminnelighet) høyere ladespenning for et godt vedlikehold, en spenning som ligger over den som normalt er tilfelle for en Saab med en vanlig blyakkumulator. Der vil ladespenningen ligge mellom 14,4- og 13,8V, mens den for din S5 008 burde ligge over 14,4V, med en "middelverdi" på akkurat det du har målt.

    Så om du ikke har fått justert regulatoren i generatoren til å gi ut en høyere spenning, er nok ikke dette batteriet, selv om det er en god type, helt ideelt i dette "oppsettet".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det batteriet du har er (fortsatt) en blyakkumulator - men med forbedrede egenskaper ikke minst mht. start. Denne batteritypen krever (i aliminnelighet) høyere ladespenning for et godt vedlikehold, en spenning som ligger over den som normalt er tilfelle for en Saab med en vanlig blyakkumulator. Der vil ladespenningen ligge mellom 14,4- og 13,8V, mens den for din S5 008 burde ligge over 14,4V, med en "middelverdi" på akkurat det du har målt.

    Så om du ikke har fått justert regulatoren i generatoren til å gi ut en høyere spenning, er nok ikke dette batteriet, selv om det er en god type, helt ideelt i dette "oppsettet".
    Börjar ge upp nu...

    Bilen gick igång på morgonen körde 2mil till jobbet.
    Vid lunch tog jag bilen till ICA för att köpa snus en tur på ca 500m bilen gick igång
    Åkte tillbaka till jobbet bilen gick igång

    Skulle senare vid 5 tiden åka hem från jobbet, bilen startade inte.Kolla spänningen direkt efter startförsöket 10.3 V öppnade dörren då gick den ner till 9.7 V
    När jag väl fick igång bilen (startkabalar) så åkte jag direkt till svärfar. Vi mätte laddningspännigen igen, 13.85 V visade den då

    Antingen åker jag fel korta sträckor eller så är det något som tjuvdrar eller så laddas batteriet inte korrekt

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har du ingen du kan låna ett batteri av för test?

    Och fanns det laddar så ladda batteriet fullt och åk till någon verkstad eller butik som har en batteriprovare för att göra ett test inkl. belastningstest.
    Ring runt innan så du vet om och var det ev. finns. Verkstäder som även säljer batterier brukar ha det.
    Och de kan säkert även mäta om bilen laddar som den skall.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du ingen du kan låna ett batteri av för test?

    Och fanns det laddar så ladda batteriet fullt och åk till någon verkstad eller butik som har en batteriprovare för att göra ett test inkl. belastningstest.
    Ring runt innan så du vet om och var det ev. finns. Verkstäder som även säljer batterier brukar ha det.
    Och de kan säkert även mäta om bilen laddar som den skall.
    Lånade svärfars batteriladdare ska ladda batteriet om ett litet tag
    Sen blir de o åka till mekonomen eller nått så får det göra diagnostik på batteriet

  10. #30
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    Börjar ge upp nu...
    Nei, nei, nei

    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    - Bilen gick igång på morgonen körde 2mil till jobbet.
    Vid lunch tog jag bilen till ICA för att köpa snus en tur på ca 500m bilen gick igång
    Åkte tillbaka till jobbet bilen gick igång
    9,7 V tyder på at batteriet er utladet, og vil måtte lades kontinuerlig i >20 timer - OM det vil ta full lading/har opprinnelig kapasitet.

    Det kan synes som om startproblemet kommer litt tilfeldig og da har jeg fortsatt tenningslås/-kontaktsett i tankene. OM dette henger seg opp vil "systemer" fortsatt være spenningssatt og trekke så mye strøm at et fulladet batteri vil tømmes ila. timer, og da over kortere tid med ett som ikke har det godt.

    Kontaktsettet kan sjekkes med målinger for ev. vakkel (glapp), men kanskje kan en annen måte være å se om det åpner som det skal når tenningsnøkkelen trekkes ut. Etter dette sjekkes det at følgende sikringer i IPEC ikke har spenning: #5, #19 og #31.

    Dette er jo litt tungvindt, men tenningsnøkkelen skal nok ikke trekkes så mange gangene i tilfelle det ER et problem her.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #31
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Nu har jag läst hela tråden ett par gånger. Som jag ser det har du redan fått besked om vad som med största sannolikhet är felet. Ja, du själv och flera andra verkar eniga. Ni misstänker batteriet. Det gör jag oxo!

    Att hålla på och ladda ett kass batteri är ingen långsiktig lösning. Att TRO att batteriet är "tillräckligt" bra är ingen bra grund att stå på vid felsökning i bilens elsystem. Vet man inte, skaffar man den kunskapen. Antingen 1) lägger du 1500kr? på att ladda, ladda, ladda, felsöka och testa ditt batteri. Eller så 2) går du till Biltema och köper ett nytt batteri.
    Ta deras bästa med 4års garanti för 1549kr Nr 80700. En fördel med denna batterityp (AGM) är att den är extra tåligt mot djupa urladdningar, något svårhittad tjuvström kan ge.

    (802753 är ett annat OK batteri för 1049kr, oxo med 4års garanti) Bra val om pris är viktigt. Hittar du någon annan som ger bättre garantier har de nog bättre batterier oxo. Köp där om du har råd.

    Löser inte detta startproblemen?

    Då VET du att du har ett bra batteri och kan leta tjuvström lite seriösare. Skaffa gärna en Tångamperemeter när du ändå är på Biltema. De har två modeller för 499kr resp 699kr. Vilken som helst duger, men dyrast är bäst! Med en sådan kan du mäta ström (A) väldigt smidigt utan att koppla loss kablar.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #32
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    - Ni misstänker batteriet.
    Vennligst "rule me out" - jeg mer antyder at batteriet må ha en full opplading for å se OM det er kassabelt - enn at det ER det

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    - Eller så 2) går du till Biltema och köper ett nytt batteri.
    OM nå batteriet ikke skulle være kassabelt er det etter mitt syn bedre å bruke SEK 1.500 på et nytt kontaktsett til tenningslåset om det skulle være dette som er årsaken til at et batteri som ikke blir ladet opp til mulig full kapasitet, tilfeldig blir utladet - enn å bruke dem på et nytt batteri.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #33
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    TS skrev redan i första inlägget att han hade laddat batteriet över natten. Han har laddat det flera gånger sedan dess. Han har startat med startkablar flera gånger. Han har inte kunnat mäta upp någon tjuvström. Han har dessutom haft samma problem tidigare och framgångsrikt löst det genom att köpa nytt batteri.
    Vad är den vanligaste orsaken till dessa symptom om inte kass batteri?

    Min taktik är att testa de troligaste felorsakerna för att kunna utesluta dem eller veta vad som skall repareras.

    Misstänker du att du inte laddat batteriet ordentligt? Om du inte redan gjort exakt följande tycker jag du skall ladda minst 24timmar i sträck eller 2-3 nätter i rad. Hjälper inte det gå vidare.


    Det gäller att skaffa sig ett bra batteri. Förslagsvis genom att:
    ANTINGEN A) lägga pengar och tid på att ta reda på om batteriet är bra
    ELLER B) lägga samma pengar på att snabbt köpa ett bra batteri.

    Kostnaden för att få kunskapen antog jag vara samma i båda fallen, men i A) måste du betala 1500 ytterligare för att ersätta batteriet om det är kass. Därför rekommenderar jag B) köp ett nytt batteri.

    När du sedan har ett 100% OK batteri är det bara att vänta och se om problemet återkommer och inte göra ett dyft mer till dess.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Det finns många men inte så enkla metoder att testa batterikapacitet.

    bland annat

    - ladda upp och låt stå några dagar utan att det är inkopplat för att sedan mäta spänning samt koppla in och provstarta.
    - CCA mätare vilken med en tillfällig kortslutning av batteriet mäter maxkapacitet
    - byt batteri mellan 2 bilar

    Ett annat test som man kan göra lite enkelt är att testa att starta bilen/stänga och nöta på så en 10/20ggr i rad och se om batteriet känns tröttare.
    Ta bort säkringen till bränslepumpen och lägg in 1:an samt kör bilen framåt på startmotorn ca 10-20meter.

    Dessa 2 test är inte enligt regelboken och sliter hårt på startmotorn så dessa är på egen risk.
    Senast redigerat av PelleJ den 2017-08-17 klockan 07:23.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    När jag väl fick igång bilen (startkabalar) så åkte jag direkt till svärfar. Vi mätte laddningspännigen igen, 13.85 V visade den då
    Mät spänningen över batteriet direkt efter start. Spänningen ska då ligga på ca 14,4 V för att efter kanske 15-20 minuter ha sjunkit till ca 14,0 V. Laddar bilen med väsentligt lägre spänning kan man misstänka fel i laddningskretsen som t ex dålig laddningsregulator eller spänningsfall i någon kontaktövergång.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #36
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    TS skrev redan i första inlägget att han hade laddat batteriet över natten. Han har laddat det flera gånger sedan dess. Han har startat med startkablar flera gånger. Han har inte kunnat mäta upp någon tjuvström. Han har dessutom haft samma problem tidigare och framgångsrikt löst det genom att köpa nytt batteri.
    Vad är den vanligaste orsaken till dessa symptom om inte kass batteri?
    OT (fortsatt), én mulig: Et 77Ah batteri som ble ladet ut av en strømkilde som av og til ikke "går til hvile" når den skal, og så først ble ladet delvis opp over natten og senere aldri til full kapasitet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #37
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Meget mulig! (=mycket möjligt, om någon inte kan norska)

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Ja då tog det ca 1 vecka efter fulladdat batteri ( tredje fulladdnigen ) Sen stod jag där med tre skrikande ungar i bilen på väg till mormor, och bilen ville inte starta. Tog fram min lilla powerall powerbank starthjälp och sen var man igång igen.

    Tycker bara att det är drygt då batteriet inte är ens 2 år gammalt borde ju hålla mer än så kan man tycka

    Sen vet jag inte om jag orkar och har lust att lämna in batteriet på felsökning som kostar lika mycket som ett nytt batteri. Får bli att hittat kvittot på batteriet då det är 3 års garanti

    Tack för hjälpen !!

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tror ju inte att det skall kosta speciellt mycket att få batteriet testat se här
    Och kolla först med den du köpte batteriet av då borde det vara gratis.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Glömde säga en sak.. jag har extraljus monterade samt kupevärmare av den tidigare ägaren.
    Finns det något lätt sätt att felsöka dessa ifall de skulle tjuvdra?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2,0t 1998 tjuvdrar ström
    Av Hibbi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 23:35
  2. NG9-3 -04 tjuvdrar ström, säkring f14
    Av B1llionz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 20:41
  3. Saab 900 NG tjuvdrar ström
    Av TurboLamko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 20:59
  4. tjuvdrar ström på 9000 cse 91
    Av TurboSanta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 03:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •