Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: OG95 2.3t BP -06 tjuvdrar ur batteriet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -

    OG95 2.3t BP -06 tjuvdrar ur batteriet

    Hej,

    Har bekymmer senaste veckorna med att bilen inte startar. Har fått starta igång med kablar varje gång den inte vill starta..
    Lånade en multimeter på jobbet idag mätte viloläget och den visar 1.82A jag antar detta är galet mycket?
    Gick igenom säkringarna lite snabbt vid förarsidan såg ingen som skulle dra då alla visade 0,001(0,002)

    Batteriet är relativt nytt inköpt förra vintern, har haft bekymmer med tändkasseten då jag var inne på verkstad för kodavläsning då check engine lyste då och då..

    Lånade svärfars batteriladdare och laddade batteriet över natten förra veckan.. har fungerar bra tills idag då den inte startade.

    Kan det vara tändkasetten som tjuvdrar då den är lite sur eller är batteriet helt enkelt kasst? Eller finns det något typiskt på saab 9-5bp som brukar tjuvdra ström?

    Innan jag gjorde testerna så såg jag till att allt var nedstängt ( kupelampor etc...) för att säkerställa att inget var på innan jag mätte

    //P

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Har du något som sitter kvar i OBD-uttaget?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det tar upp till 60min innan alla system stängt ner så har du möjlighet att ställa bilen med huv och förardörr öppen innan du börjar mäta.
    En tångamperemeter är mycket bra att använda.


    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har du något som sitter kvar i OBD-uttaget?
    Nej tänkte samma sak då jag har för mig att bilprovningen kopplade in något där under besiktningen

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det tar upp till 60min innan alla system stängt ner så har du möjlighet att ställa bilen med huv och förardörr öppen innan du börjar mäta.
    En tångamperemeter är mycket bra att använda.


    /via Tapatalk
    Nja... va tvungen att öppna bildörren för att öppna motorhuven men jag startade aldrig igång bilen eller vred på tändningen.. Skulle jag ha väntat ca 60min efter att bara ha öppnat dörren?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Öppnar man dörren väcker man upp vissa system så felsökning sker bäst i privat garage

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    20 minutter skal være nok til å få det "store bildet", men jeg er litt usikker på målemetode/måleresultatene du har fått, som altså ligger i området 1-2mA i denne elsentralen (IPEC). Minst én av disse fordelingene burde vise et litt høyere resultat.

    Det er mange tråder om tyvstrøm på forumet, med tips om hvordan måle, normal hvilestrøm og resultater, og to slike poster (inklusive lenken som det refereres til) kan være: http://forum.saabturboclub.com/showt...light=tjuvdrar.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    20 minutter skal være nok til å få det "store bildet", men jeg er litt usikker på målemetode/måleresultatene du har fått, som altså ligger i området 1-2mA i denne elsentralen (IPEC). Minst én av disse fordelingene burde vise et litt høyere resultat.

    Det er mange tråder om tyvstrøm på forumet, med tips om hvordan måle, normal hvilestrøm og resultater, og to slike poster (inklusive lenken som det refereres til) kan være: http://forum.saabturboclub.com/showt...light=tjuvdrar.
    Tack för svaret... jag återkommer med bilder lite senare på kvällen ska låta den stå i ca 60minuter innan jag testar.. Vet du om det är någon censor för motohuven som skall tryckas in?
    Sen gör jag nog om testet för säkringarna då jag testade ampere över säkringarna istället för mV

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Dörrbelysning m.m. har 20min, Stereon stänger av efter 60min om den är på.
    Kort kan man säga att strömmen bör sjunka till att vara nära noll/viloström efter 60min.

    Följ de trådar (flera) Norrbagge länkade till för han har beskrivit det bra tidigare och som du borde hittat genom sökningar.

    Ingen "censor" behöver tryckas in.


    Att mäta mV över säkringarna är att använda säkringen som en shunt för att upptäcka strömmar utan att bryta kretsar och riskera att väcka upp system.
    Det finns generella tabeller över hur mycket resp. säkringsstorlek motsvarar men att mäta räcker för att komma "boven på spåren"

    Notera att det finns 2 centraler, en i gaveln på instrumentbrädan och en liten i motorrummet.
    Och bilens bruksanvisning nämner inte exakt alla förbrukare/säkring så hittar du någon ström posta då på vilken säkring.

    Hur är det med icke fabriksmonterad utrustning, Finns sådan?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag skulle börja med att kolla batteriet ordentligt innan vidare felsökning

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Du trenger ikke aktivere sensoren for disse målingene, og en god indikasjon på hvilestrømmen får du 25 minutter etter at dørene er lukket.

    1-2 mV uten at enhetene har fått "gått til ro", høres ikke så unormalt ut mht. den totalen på 1.82A du har fått.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    Batteriet är relativt nytt inköpt förra vintern,...
    Lånade svärfars batteriladdare och laddade batteriet över natten förra veckan.. har fungerar bra tills idag då den inte startade.
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag skulle börja med att kolla batteriet ordentligt innan vidare felsökning
    Borde inte vara batteriet om det är såpass nytt och har laddats.
    Men ett friskt och laddat batteri är ju en förutsättning.
    Mät gärna vilospänningen på batteriet när det är fulladdat.
    Däremot kan det vara en bra idé att kolla så anslutningarna till batteriet är OK (och jord chassi/växellåda)



    Tabeller
    Std. Fuse
    Mini Fuse
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-14 klockan 15:44. Anledning: Nyttig Video, Tabeller
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Vill bara säga att bilen har senaste starterna hoppat/huggit till precis när man vrider om tändningen och den startar
    den har ingen icke fabriksmonterad utrusning vad jag vet

    Kommer med mätvärden under kvällen när jag kan testa i lugn och ro
    Kommer först kolla så att batteriet är ok så den iaf visar runt 12,6V och så att den laddas när jag startar den
    sen bli det kolla strömmen ordentlig när den har gått ner i "sovläge"
    Senast redigerat av proddan den 2017-08-14 klockan 16:02.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Vill bara säga att bilen startade utan problem när jag skulle åka hem, då stod den stilla i ca 8 timmar


    Kollade först om den tjuvdrog, bilen stod still i över 2 timmar så den verkligen var i "sleep mode"
    Mätaren visar 1.80A om jag uppfattar det rätt

    12a.jpg

    Kollade sedan batteriet ser ok ut 12,56V vid vila , vid start går den ner till ca (11,23V) sen upp till laddning ca (14,67V) så vid första ögonblicket så finns det spänning och krut för att bilen ska starta samt att batteriet laddas

    12v.jpg

    Ok då gick jag sen igenom samtliga säkringar både inne och i motorn efter att bilen fått vila i ca 1 timme.Alla säkringar visade 00.0 v enligt mätaren förutom säkring nr 17 som mätaren visare 00.3V
    17 = Engine-management system; main instrument;DICE/TWICE

    (Hade klämt igen dörrsensorn så att bilen skulle tro att den var låst)

    Så frågan lyder tjuvdrar den eller kan det vara något annat fel?
    Tänkte kolla igen imorn bitti hur mycket krut det finns i batteriet innan jag startar den
    Senast redigerat av proddan den 2017-08-14 klockan 20:44.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    Kollade först om den tjuvdrog, bilen stod still i över 2 timmar så den verkligen var i "sleep mode"
    Mätaren visar 1.80A om jag uppfattar det rätt

    12a.jpg
    Men vänta lite nu!
    Bilden visar att du står och håller i mätsladden med handen?! Hoppas du stått så i 2 timmar för annars "sover" inte bilen. Och det är därför en tångamperemeter är praktisk alternativt en shunt.
    Batteriet skall vara inkopplat utan att du bryter och återkopplar något efter det att 'du startar klockan'

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    - Ok då gick jag sen igenom samtliga säkringar både inne och i motorn efter att bilen fått vila i ca 1 timme.Alla säkringar visade 00.0 v enligt mätaren förutom säkring nr 17 som mätaren visare 00.3V
    17 = Engine-management system; main instrument;DICE/TWICE
    I tilfelle dette er en reell måling, ingenting har blitt "gjort og rørt" (utenom målinger) i denne timen og siden resultatet synes mye høyere enn ved de første målingene KUNNE jo dette tyde på noe "som kommer og går". Kan det i så tilfelle være tenningslås som ikke spretter opp eller kontaktsettet under som ikke åpner etter bruk? For tenningsnøkkelen blir vel tatt ut

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men vänta lite nu!
    Bilden visar att du står och håller i mätsladden med handen?! Hoppas du stått så i 2 timmar för annars "sover" inte bilen. Och det är därför en tångamperemeter är praktisk alternativt en shunt.
    Batteriet skall vara inkopplat utan att du bryter och återkopplar något efter det att 'du startar klockan'
    Jag drog ur minuspolen sen gick jag hem, kom tillbaka sen efter ca 2 timmar och mätte. Är detta fel sätt?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    I tilfelle dette er en reell måling, ingenting har blitt "gjort og rørt" (utenom målinger) i denne timen og siden resultatet synes mye høyere enn ved de første målingene KUNNE jo dette tyde på noe "som kommer og går". Kan det i så tilfelle være tenningslås som ikke spretter opp eller kontaktsettet under som ikke åpner etter bruk? For tenningsnøkkelen blir vel tatt ut
    Jag har försökt mäta utan att något skall påverka mätningen.. Nyckeln har jag haft på mig under hela tiden.

    Bilen startade imorse kollade lite snabbt på spänningen på batteriet 12.41V Men som tidigare starter så hoppade/högg bilen till lite precis vid startögonblicket.

    Så jag börjar undra om det är något annat än att den tjuvdrar. Kanske är tändkassetten som nu börjar ge sig. Men då borde den väl inte ha startat men hjälp av startkablar?

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av proddan Visa inlägg
    Jag drog ur minuspolen sen gick jag hem, kom tillbaka sen efter ca 2 timmar och mätte. Är detta fel sätt?
    Ja helt fel, drar du polen tvärdör bilen istället för att somna och när du sätter på mätpinnarna vaknar den till liv igen.
    Alla skall vara inkopplat och huv och dörrar behöver inte vara stängda. Då lever elsystemet men släcker ner delsystemen vareftersom de inte används.
    Att röra en dörr- eller huvkontakt, stoppa i nyckel är sätt att väcka bilen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja helt fel, drar du polen tvärdör bilen istället för att somna och när du sätter på mätpinnarna vaknar den till liv igen.
    Alla skall vara inkopplat och huv och dörrar behöver inte vara stängda. Då lever elsystemet men släcker ner delsystemen vareftersom de inte används.
    Att röra en dörr- eller huvkontakt, stoppa i nyckel är sätt att väcka bilen.
    Ok då kan jag förstå om det visar 1,8A när jag mäter då jag sluter ihop systemet igen i samband med mätningen..

    Angående att bilen rycker till / hoppar till vid start är det något som kan ha med att det inte är tätt nånstans? dåligt tryck eller nått
    För jag börjar tvivlar lite på att det är batteriet eller tjuvdrag som gör att den ibland inte startar

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om vi går till ruta 1 en stund.
    När den inte startar har jag fått uppfattningen att startmotorn inte orkar runt som vanligt, rätt eller fel?
    Eftersom som du behöver startkablar och du misstänker tjuvström.


    Är tomgången normal när den väl startat?
    Det är inte ovanligt att backventilen vid ventilkåpan är trasig och t.o.m. går av vilket kan ge usla tomgångsegenskaper och ger man inte gas kanske den inte startar.
    Backventil_VVJPG.jpg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2,0t 1998 tjuvdrar ström
    Av Hibbi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 23:35
  2. NG9-3 -04 tjuvdrar ström, säkring f14
    Av B1llionz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 20:41
  3. Saab 900 NG tjuvdrar ström
    Av TurboLamko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 20:59
  4. tjuvdrar ström på 9000 cse 91
    Av TurboSanta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 03:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •