Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Koppla in IC som redan finns där?

  1. #1

    Koppla in IC som redan finns där?

    Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på hur man monterar(kopplar) in en IC som redan sitter på bilen?Den förra ägaren verkar ha kopplat ut den?! Kanske är den trasig eller nått, men jag skulle vilja prova om det gör någon effekt skillnad om jag monterar in den igen.Så nu till problemetet hänger 2 st slangar på ICn vänstra sida framifrån sett, vart ska dom in? jag kan inte hitta någonstans där dom passar?! Ni kan gärna ge mej en ordentlig beskrivning hur man monterar alla slangar och hur dom ska sitta och sånt om ni ids? Tack på förhand

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156
    Skulle underlätta om man visste vad det var för bil intercoolern ska kopplas in på...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    176
    Medlem#
    5582
    Citat Ursprungligen postat av Macke J
    Jag har sett på min 9000 t att icn är urkopplad, undra varför?det hänger två stycken "slangar" på ic vänstra sida framifrån sett.Är det svårt att koppla in den igen? Jag har inte sett någonstans där dom passar in.Hmm knepigt nån som har något förslag?
    Du har alltså bägge anslutningarna på samma sida av intercoolern.
    Det låter inte som en originalkylare utan om ett projekt som stannat (finns det 9000 som har sådan IC original?)

    Upprepar frågan från förra tråden. Vilken årsmodell? och vilken motor 2.0 eller 2.3.

    Hur som helst behöver du (nog) nya rör o slangar.

    1) från turbo till IC

    2) från IC till insugsspjäll

    Du öppnar alltså upp ett befintligt luftrör som går mellan turbo och spjäll och petar in IC i mitten.

    Om du skriver in i profilen var du bor så kanske nån barmhärtig själ kan tänka sig att glutta under huven och ge dig specialråd
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  4. #4
    Glömde visst det är en 9000 turbo-86
    ok det låter ju inte så jättesvårt?!
    Tack för svaren

  5. #5
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993

    Re: Koppla in IC som redan finns där?

    Citat Ursprungligen postat av Macke J
    Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på hur man monterar(kopplar) in en IC som redan sitter på bilen?Den förra ägaren verkar ha kopplat ut den?! Kanske är den trasig eller nått, men jag skulle vilja prova om det gör någon effekt skillnad om jag monterar in den igen.Så nu till problemetet hänger 2 st slangar på ICn vänstra sida framifrån sett, vart ska dom in? jag kan inte hitta någonstans där dom passar?! Ni kan gärna ge mej en ordentlig beskrivning hur man monterar alla slangar och hur dom ska sitta och sånt om ni ids? Tack på förhand

    Hej !

    Själv så skulle jag nog se till att plocka ner IC'n och se så att det inte hamnat alltför mycket bös i den när den varit urkopplad.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    71
    Ok då ska jag göra det! Låter som en bra ide faktiskt.
    Ha det fint
    Går det så går det utav helvete...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737
    Är det bara jag som får tanken att den förmodligen är sönder? Varför skulle man annars koppla bort den? Provtryckning kanske kan vara en idé?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    det låter som nån placerat dit en IC från en NG 900. Den IC e skit DÅLIG.
    Åk till skroten och skaffa dej en orginal 9000cc IC och de slangar o rör som behövs. ska inte kosta dej många hundra. annars så kan du säker köpa de via prylmarknaden på forumet.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  9. #9
    Jag har kollat lite mer nu och kommit fram till att den förra ägaren har försökt att montera dubbla IC!! mycket konstigt

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156
    Så här bör det i alla fall se ut original på din bil.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Tack för den fina bilden, den kom till användning

Liknande ämnen

  1. Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan?
    Av H-M i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 15:25
  2. 245/40 19" på 8 tum och 9-3 06? (Däcken finns redan)
    Av henkeekman30 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 01:23
  3. Montera dragkrok - finns hål och allt redan?
    Av JorisS i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 14:30
  4. skadorna finns redan för helv...
    Av 9-5mednyturbo i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •