Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-3 Vector 2.0 BioPower -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 Vector 2.0 BioPower -08

    Hej alla! Min första post här på forumet!

    Skulle vara riktigt snällt om någon kunde hjälpa mig med ett bilköp. (Min första Saab)
    Det är så att jag har blivit erbjuden av en vän att köpa en sedan Saab 9-3 Vector 2.0 BioPower -08 med pilotpaket, ca 23k på mätaren för 35.000kr.
    Bilen har dessutom en komplett servicebok. Tycker ni det låter för dyrt? eller är det ett rimligt pris?

    Sen till fråga 2.
    Det är så att jag har en ganska tajt budget just nu och vill gärna att den ska hålla ett tag utan massa verkstadsbesök. Tror ni att det är en pålitlig bil med tanke på miltalen eller krånglar 9-3orna mer än någon annan bil? Vad bör jag se upp för innan köpet, är det kamremsbvte snart eller har bilen kamkedja? All kunskap och tips uppskattas väldigt mycket.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Tycker det låter ganska billigt. Annars är det väl bara att jämföra vad motsvarande kostar på blocket.

    9-3SS/SC ser jag som driftsäkra.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Jäkligt billig imo. Ganska skottsäkra bilar rent allmänt, kolla så fjädrarna runt om är hela dock (speciellt fram).

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för svar, Hur kollar man fjädrarna på bästa sätt? och är det kamrem eller kedja på dessa bilar?

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Kamkedja.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Har ni en gds-hall och/eller lyft i närheten kan det ju vara väl värda 50 kronor att hissa upp bilen och titta. Då ser man lätt fjädrarna och även rost, bromsrör osv. Problemet är annars att fjädrarna ofta är av längst ned, vilket gör det svårt att se och märka (mer än att den kan åka in i däcket utan någon större förvarning). Annars får man vända och vrida på hjulen och titta så gott man kan. Att det inte klonkar när man åker över gupp är också en god indikation.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Fjädrar är billigt.

    Känns det rätt så köp.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 159
    Rost uppe i fjädertornen är ju mer intressant att hitta och då är lyft eller en liten kamera bra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Fjädrar är billigt.

    Känns det rätt så köp.
    Jo, visst. Men byte kostade iaf mig runt 6k och det är spontant inget jag gärna hade gjort själv ute på gatan utan tillgång till bra verktyg. Och det är ju något av ett typfel på ng9-3.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Jo, visst. Men byte kostade iaf mig runt 6k och det är spontant inget jag gärna hade gjort själv ute på gatan utan tillgång till bra verktyg. Och det är ju något av ett typfel på ng9-3.
    Jäkligt lätta att byta.

    Trodde du gjorde sånt själv.

    För 6K så kan jag göra det i mitt storbilsgarage ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 SC Vector 2,0 Biopower -06
    Av S-9-3 i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •