Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Helt ny topp läcker förbi avgasventilerna

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Även om det går att slipa och få ett otroligt bra resultat med vacuumtestning och vätskedito så får man ju komma ihåg att detta mest ger resultat på racingmaskiner där man behöver precis allt omgående. En bruksmotor kommer troligen att gå till sig efter ett tag och få betydligt bättre värden. Minsta lilla dammkorn och inte minst rester av ventilslippasta ger felresultat och otäta ventiler. Hade du därför startat motorn och låtit det gå till sig så hade nog det där läckaget rättat till sig själv.

  2. #22
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Även om det går att slipa och få ett otroligt bra resultat med vacuumtestning och vätskedito så får man ju komma ihåg att detta mest ger resultat på racingmaskiner där man behöver precis allt omgående. En bruksmotor kommer troligen att gå till sig efter ett tag och få betydligt bättre värden. Minsta lilla dammkorn och inte minst rester av ventilslippasta ger felresultat och otäta ventiler. Hade du därför startat motorn och låtit det gå till sig så hade nog det där läckaget rättat till sig själv.
    Du kan förstås ha helt rätt i det du säger, och att sätta ihop den och hoppas på det bästa är ett alternativ som jag överväger, men det hade varit fint att veta att toppen jag monterar är i bra skick så jag slipper lyfta den igen. Inte för att det är något jättejobb, men tid är en bristvara nu för tiden, så jag slipper gärna göra mer än nödvändigt.
    Att lämna in toppen och få ventilerna slipade av ett proffs är ett annat alternativ som faktiskt inte är så dyrt, men man är ju en sån där som vill göra allt själv
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    jo men säten går till sig, det är ju bara titta på hur en sliten ventil resp säte ser ut. De är ju inslitna om något så länge det inte har hänt andra saker. Har man slipat på normalt sätt, allting ser okej ut, anliggningen är jämn så ska det förvåna mig oerhört om det skulle bli nå problem.
    Är det dessutom bara smutspartiklar, korn från slippastan eller vad som helst så försvinner det ju ganska omgående.
    Just partiklar från pastan är ju ganska vanligt och det är just därför man ska vara noga med rengöring men oftast torkar man ju bara rent med trasa och så är det inget mer med det. Då är det lätt hänt att det ändå är nå partiklar kvar.

  4. #24
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo men säten går till sig, det är ju bara titta på hur en sliten ventil resp säte ser ut. De är ju inslitna om något så länge det inte har hänt andra saker. Har man slipat på normalt sätt, allting ser okej ut, anliggningen är jämn så ska det förvåna mig oerhört om det skulle bli nå problem.
    Är det dessutom bara smutspartiklar, korn från slippastan eller vad som helst så försvinner det ju ganska omgående.
    Just partiklar från pastan är ju ganska vanligt och det är just därför man ska vara noga med rengöring men oftast torkar man ju bara rent med trasa och så är det inget mer med det. Då är det lätt hänt att det ändå är nå partiklar kvar.
    Förhoppningsvis så är du en sån som vet vad han talar om, och inte en sån som får det att låta som han vet vad han pratar om

    Jag har i kväll fyllt förbränningsrummen med vatten och kört tryckluft från avgas- och insugsportarna utan att det kom någon som helst bubbla. Jag stängde då portarna så gott det gick med en bit kartong. Höll jag den riktigt hårt så kunde det komma bubblor från vissa ventiler, men som sagt så provocerade jag verkligen fram det.
    Efter det monterade jag kammarna och vred dem så att ventilerna på en cylinder öppnade och rengjorde dem med bromsrens och tryckluft och gick sedan vidare till nästa. Nu står toppen upp och ner igen med t-röd i förbränningsrummen. Med en massa tur så läcker det mindre nu för att jag fått bort eventuell smuts, men oavsett om det ser bättre ut eller inte så monterar jag nog toppen och håller tummarna.
    Jag ska försöka komma ihåg att återkomma med resultat.

    Stort tack för hjälpen hittills!

    1 användare gillar detta inlägg


    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-08-04, 12:22
  2. [LÖST] Läcker i ventilkåpan B2x5
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 22:52
  3. 9-5 Aero läcker olja helt plötsligt??
    Av loni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •