Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Helt ny topp läcker förbi avgasventilerna

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Helt ny topp läcker förbi avgasventilerna

    Tjena!

    Pga mycket läckage förbi kolvringarna i min ng900 med JE-kolvar så har jag tillbringat en massa tid under semestern med att byta kolvringarna, men även toppen till en helt ny. Ventilerna tog jag från den gamla toppen, men slipade in dessa och läckagetestade genom att låta vatten ligga mot ventilerna i ett dygn. Efter denna tid hade inte en droppe försvunnit.
    I dag monterade jag toppen och gjorde ett leak down test, precis som jag gjorde innan jag påbörjade arbetet, men nu var läckaget ännu större. Det läcker ca 30% vid 4 och 5,5 bar på alla cylindrar. Det kommer ut jättemycket luft genom avgasportarna. Det är svårt att höra om det läcker någon annanstans också, men åtminstone så läcker det där.
    Jag har dragit topplocksskruvarna, som är från EXD, med de angivna 115 Nm. Förvisso är de redan använda en gång, men inte ska det läcka så här mycket trots att de använts en gång tycker jag.

    Jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel, så alla tips mottages med stor tacksamhet.

    Hälsningar,
    Christian
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Jag kontrollerar tätheten på ventiler med t-sprit.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja, jämför med goretex. Det stoppar vatten i vätskeform men släpper igenom vatten i gasform.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Toppen måste ju av oavsett, så det är väl lika bra att testa med t-sprit. Jag undrar om det är så att en helt ny topp måste planslipas eller om den är det från fabrik?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Planslipning lär inte behövas.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Planslipning lär inte behövas.
    Jag tycker inte heller att det ska behövas.
    Något jag kan göra innan jag demonterar toppen är att bygga en täckplatta för avgasportarna och läckagetesta igen för att se om det läcker ut någon annanstans också.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Har man inte T-sprit så fungerar bensin också. Det lär man ha i alla fall.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    # Hur har du kammar ?
    # Överlappar dom varandra (ställbara kammdrev??
    # Kolv ska vara i ÖDP vid varje mättning, hur annars ?
    # Du ska ha varmmotor
    inte ens det hjälper ty vid drift har man olja och ventilerna snurrar runt ,vid
    leak down test har man ingen.
    # Din motor ger dålig ladd enligt dig, eller? Går motor bra då struntar man i den test.

    Har du topp nere , utan kammar då lägger du lite tunn olja (tip symaskinsolja, laknafta) i alla förbränningskammare och kollar läckage.

    Du har tävlingskolvar och alla vet om stort glapp vid kallmotor och olja ska in för att testa, annars går inte.
    Prova att lägga lite olja i cylindrar och tag vanlig komp.

    Tror inte att din nya topp är fel på.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Jag kan ta hela historien från början så att bilden kanske blir klarare.

    Anledningen till renoveringen är att motorn drog olja. Jag gjorde ett komptest som visade rätt okej siffror, men ett leak down test gav ett rätt dåligt resultat med 15-20% läckage på alla cylindrar. Anledningen till det bra komptestet tror jag är för att det var så mycket olja i cylindrarna som tätade kring kolvringarna. Vid leak down testet lät det som det läckte ner i tråget, därav bytet till nya ringar.

    Jag bytte ringar och topp eftersom jag hade en helt ny topp liggandes som jag köpt billigt tidigare. Ventilerna slipades som sagt in. Jag gjorde detta enligt konstens alla regler utan att fuska.
    Kolvringarna har slipats in till rätt gap och klockats rätt.

    Och här kommer svaren på dina frågor.

    1. Jag ställde först kammarna så att ventilerna skulle vara helt stängda, men nu har jag tagit bort avgaskammen helt och resultatet är detsamma.
    2. Nej, det är original T5-kammar, men jag gjorde testet utan kamkedjan.
    3. Jag har gjort testet i ÖDP, men man kan göra det med kolven var som helst i cylinder så länge man ser till att ventilerna är stängda. Det kan vara bra att göra om man är osäker på formen på loppen.
    4. Det test jag gjorde innan jag påbörjade renoveringen var med kall motor. Därför måste testet nu göras med kall motor, annars blir resultatet helt irrelevant.

    Eftersom det läcker ut genom avgasportarna så förstår jag inte hur olja i cylindrarna som ska täta kring kolvarna ska hjälpa mig. Du får gärna utveckla om jag har missförstått dig.

    Tack för att du tar dig tid att svara!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Detta kanske inte har med ditt problem att göra men an man räkna med att helt nya kolvringar sluter helt tätt från start mot begagnade cylinderlopp?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  11. #11
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Kanske köra motorn ett tag o göra ett nytt test?

    Jag förstår att du vill ha dina gamla värden som referens, men faktum är väl att läckaget förbi kolvarna med varm motor är det som bör beaktas.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Gjorde du testet med eller utan kammar monterade? Om du gjorde det med dem monterade, tömde du lyftarna innan du monterade?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Detta kanske inte har med ditt problem att göra men an man räkna med att helt nya kolvringar sluter helt tätt från start mot begagnade cylinderlopp?
    Kanske inte, men problemet tycks ju vara att det läcker förbi avgasventilerna, inte förbi kolvringarna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Kanske köra motorn ett tag o göra ett nytt test?

    Jag förstår att du vill ha dina gamla värden som referens, men faktum är väl att läckaget förbi kolvarna med varm motor är det som bör beaktas.
    Absolut, men eftersom läckaget tycks vara förbi avgasventilerna så spelar temperaturen på kolvar och ringar mindre roll.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Gjorde du testet med eller utan kammar monterade? Om du gjorde det med dem monterade, tömde du lyftarna innan du monterade?
    Både och med samma resultat. Lyftarna har jag inte gjort något med mer än att jag flyttade över dem från den gamla toppen till den nya. Förklara gärna hur du tänker. Jag har dålig koll på hur hydrauliska tryckare fungerar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Har du gjort test utan kammar spelar det ingen roll. Ibland när man monterar tryckare som är fulla med olja släpper de inte trycket och ventiler kan således stå delvis öppna. Men har du gjort leakdown testet utan kammar så har du ju inte kunnat ha ventilerna öppna av den anledningen.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Jag kan ta hela historien från början så att bilden kanske blir klarare.

    Anledningen till renoveringen är att motorn drog olja. Jag gjorde ett komptest som visade rätt okej siffror, men ett leak down test gav ett rätt dåligt resultat med 15-20% läckage på alla cylindrar. Anledningen till det bra komptestet tror jag är för att det var så mycket olja i cylindrarna som tätade kring kolvringarna. Vid leak down testet lät det som det läckte ner i tråget, därav bytet till nya ringar.

    Jag bytte ringar och topp eftersom jag hade en helt ny topp liggandes som jag köpt billigt tidigare. Ventilerna slipades som sagt in. Jag gjorde detta enligt konstens alla regler utan att fuska.
    Kolvringarna har slipats in till rätt gap och klockats rätt.

    Och här kommer svaren på dina frågor.

    1. Jag ställde först kammarna så att ventilerna skulle vara helt stängda, men nu har jag tagit bort avgaskammen helt och resultatet är detsamma.
    2. Nej, det är original T5-kammar, men jag gjorde testet utan kamkedjan.
    3. Jag har gjort testet i ÖDP, men man kan göra det med kolven var som helst i cylinder så länge man ser till att ventilerna är stängda. Det kan vara bra att göra om man är osäker på formen på loppen.
    4. Det test jag gjorde innan jag påbörjade renoveringen var med kall motor. Därför måste testet nu göras med kall motor, annars blir resultatet helt irrelevant.

    Eftersom det läcker ut genom avgasportarna så förstår jag inte hur olja i cylindrarna som ska täta kring kolvarna ska hjälpa mig. Du får gärna utveckla om jag har missförstått dig.

    Tack för att du tar dig tid att svara!
    Travis: Jag har gjort testet i ÖDP, men man kan göra det med kolven var som helst i cylinder så länge man ser till att ventilerna är stängda.
    Svar: enkelt sagt ventilerna är stängda i ÖDP som referens, men i takt 2 (kolven går upp) är också stängda och i takt 3 (explotion kolven börja går ner). Kammar med stor duration och nock överlapp går inte att testa som du gjorde.
    Travis: Eftersom det läcker ut genom avgasportarna så förstår jag inte hur olja i cylindrarna som ska täta kring kolvarna ska hjälpa mig. Du får gärna utveckla om jag har missförstått dig.
    Svar: olja i cylindrar har man för att utesluta kolvar/ringar/cyl.lop och inget annat.
    PS! vid drift har vi lite olja överallt, kolvar med ringar och vent_styrningar släpper lite
    smörjer v_skfftet osv.. Allt detta gör att motor blir tätare, på gott o ont.
    Jag förstår nu att du vill göra med kall motor för att jämföra med innan, men vet inte
    hur avgasventiler tätar inte trots allt. Om du slipar dom eller mirafräs borde vara 100 och då får man testa på kallmotor, som du ville och se.
    Tyvärr har inte bättre svar och ville bara hjälpa till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Absolut, men eftersom läckaget tycks vara förbi avgasventilerna så spelar temperaturen på kolvar och ringar mindre roll.
    Lite läckage är ju svårt att komma undan i ventilerna. Testar du med varm motor kanske värdena är normala och läckaget i ventilerna kan accepteras, det är ju dock svårt för mig att veta hur mycket det läcker.

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Tjena!

    ...men även toppen till en helt ny. Ventilerna tog jag från den gamla toppen, men slipade in dessa och läckagetestade genom att låta vatten ligga mot ventilerna i ett dygn. Efter denna tid hade inte en droppe försvunnit.
    Känns som fräsning alt. brotchning av sätena skulle kunna vara aktuellt när man tar begagnade ventiler mot ny topp, men om vinklarna var OK såg du när du slipade dom mot sätet?
    D.v.s bred anliggningsyta med jämn/samma färg över hela..

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Travis: Jag har gjort testet i ÖDP, men man kan göra det med kolven var som helst i cylinder så länge man ser till att ventilerna är stängda.
    Svar: enkelt sagt ventilerna är stängda i ÖDP som referens, men i takt 2 (kolven går upp) är också stängda och i takt 3 (explotion kolven börja går ner). Kammar med stor duration och nock överlapp går inte att testa som du gjorde.
    Travis: Eftersom det läcker ut genom avgasportarna så förstår jag inte hur olja i cylindrarna som ska täta kring kolvarna ska hjälpa mig. Du får gärna utveckla om jag har missförstått dig.
    Svar: olja i cylindrar har man för att utesluta kolvar/ringar/cyl.lop och inget annat.
    PS! vid drift har vi lite olja överallt, kolvar med ringar och vent_styrningar släpper lite
    smörjer v_skfftet osv.. Allt detta gör att motor blir tätare, på gott o ont.
    Jag förstår nu att du vill göra med kall motor för att jämföra med innan, men vet inte
    hur avgasventiler tätar inte trots allt. Om du slipar dom eller mirafräs borde vara 100 och då får man testa på kallmotor, som du ville och se.
    Tyvärr har inte bättre svar och ville bara hjälpa till.
    Tack för dina svar, George! Du är lika hjälpsam som vanligt

    Jag har nu lossat toppen och hällt i t-röd för att kontrollera ventilerna. Vi får se i morgon om det läckt ut något. Har det inte läckt ut något så kommer jag att läckagetesta med vakuum om min kollega hittar den maskin vi har på jobbet. Hittar han inte den eller om inte den heller visar på något läckage så får jag helt enkelt montera toppen igen och varmköra motorn och se hur leak down testet ser ut då.
    Jag återkommer i morgon när t-röden fått ligga där över natten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Lite läckage är ju svårt att komma undan i ventilerna. Testar du med varm motor kanske värdena är normala och läckaget i ventilerna kan accepteras, det är ju dock svårt för mig att veta hur mycket det läcker.
    Javisst måste man ju acceptera ett visst läckage, men jag hade förväntat mig något annat än detta nu när jag bytt kolvringar och slipat in ventilerna i en helt ny topp. Det ska dock sägas att detta är första gången jag gör ett ventiljobb, så jag kan ju mycket väl gjort något knasigt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Känns som fräsning alt. brotchning av sätena skulle kunna vara aktuellt när man tar begagnade ventiler mot ny topp, men om vinklarna var OK såg du när du slipade dom mot sätet?
    D.v.s bred anliggningsyta med jämn/samma färg över hela..

    Mvh
    Andreas
    Som jag skrev i svaret ovan så är detta första gången jag gjort ett ventiljobb, men vad jag lärt mig på Youtube om ventilslipning så tycker jag att det såg vettigt ut med breda och jämna märken efter slipningen.

    2 användare gillar detta inlägg


    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Efter tolv timmar var nivån ungefär hälften av vad den var från början. Helt klart läcker ventilerna. Det verkar dessutom som att alla insugsventiler också läcker.
    Det blir bakläxa på ventilslipningen med en finare slippasta denna gång. När det är gjort görs ett nytt test med t-röd. Jag återkommer med resultatet efter det.

    1 användare gillar detta inlägg


    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Jag vet att folk använd sådant verktyg med bra resultat, vilken jag inte har men tror vad dom säger. Finns även billigare till borrmaskin.
    http://www.ebay.at/itm/5-tlg-Drucklu...IAAOSwyBhZkWtW
    https://www.ebay.at/sch/Auto-Motorra...e+einschleifen
    Den oscillerar som tandborste de är enda som jag vet och de går snabbt och blir bra.
    Kanske nåt att tänka på.?

    1 användare gillar detta inlägg


    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-08-04, 12:22
  2. [LÖST] Läcker i ventilkåpan B2x5
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 22:52
  3. 9-5 Aero läcker olja helt plötsligt??
    Av loni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •