Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Svårstardad NG9-3 B207

  1. #1

    Svårstardad NG9-3 B207

    Hej

    Jag tänkte höra med er i forumet som brukar ha bitande bra råd hur jag ska tackla det hela.

    Jag har en 2009 (B207L/B) som tenderar att bli segare och segare att starta. Det kan ta 5 sekunder på startmotorn innan den hoppar igång. Allt som oftast då den stått någon timme. När den väl startar kan man känna en svag bensinlukt vilket förhoppningsvis kan vara en ledtråd i de hela som någon med liknande problem kanske nickande känner igen?

    Den går fint efter start. Möjligen att de första sekunderna kan innebära ett sviktande varvtal men det bör väl vara naturligt då jag stått på startmotorn så pass länge? Jag har heller aldrig haft etanol i tanken och tidigare ägaren uppgav att han inte körde på det heller.
    Det som jag fått fram i forumet och som kan vara möjliga problemområden till de hela är bränsletrycksregulatorn eller spridarna. Möjligen tändstiften. Min tanke är att den svaga bensinlukten som uppstår direkt efter start kanske kan vara så pass talande att någon tror sig veta på rak arm vad jag bör inrikta mig på först? Jag är tacksam för alla råd och synpunkter i ämnet.
    Senast redigerat av Nöjder den 2017-08-22 klockan 17:48.

  2. #2
    Jag antar att jag kanske är någonting på spåren och tänkte göra ett försök med regulatorn i första hand.
    Men att byta btr. Är det en lurig historia där det krävs specialare till verktyg? Eller vågar man ge sig på ett försök? Någon som har lite tips och trix hur man bör gå tillväga?

  3. #3
    Det var inga konstigheter att byta btr. Möjligen att det var lite lurigt att få dit låsfjädern vid monteringen. Men man kan böja till den lite så att den passar bättre i sina fästen. Det enda tips som man kanske borde tagit med sig är att jag borde dragit bort säkringen för bränslepumpen dessförinnan. Det rann ut en del bensin vid bortmonterandet av den gamla regulatorn. Jag samlade upp det mesta med en trasa men man får nog passa sig vid en varm motor.

    Den startar som sig bör nu med lite tidigt att säga att det verkligen gjorde susen. Jag återkommer.

    Jag tackar för hjälpen.. : )

  4. #4
    Sugmotor Theotherdudes avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Spridarna kan vara igenkleggade/uttorkade oringar osv.
    BTR'n kan vara kass, torkar ut av e85 min föll i bitar vid demontering.
    Luftmassemätarn? Lika bra att rengöra den.
    Spjälllhuset, ta bort tryckslangen och se om den kleggat/är full med skit, rengör.
    Bränslepumpen kan krångla/funka när den vill tills den ger upp.
    Lite tips

  5. #5
    Jag tackar för tipsen. Ypperligt.. Men bränslepumpen har hela tiden fingerat bra under färd så den bör man nog inte fokusera på i inledningsskedet. Men tack för råden som du bollade ut..

  6. #6
    Jag sätter tråden som löst. Bilen startar som sig bör utan några längre stunder på startmotorn. Möjligen att jag kommer att byta tändstift vartefter, men om jag skulle ge några råd eller tips till någon som kanske kan ha nytta av tråden då jag själv brukar tillgå forumet när det dyker upp saker med bilen.

    En möjlig felsökning som gjorde att det föll på regulatorn. Då jag plockade bort vakkumslangen så rann det ut bensin. Det bör det inte göra och därav antog jag att packningen eller liknande var dåliga i regulatorn.. Vid demontering var delarna likaså lösa med filter och packning vilket gjorde att jag fick tillgå en liten skruvmejsel för att få ut dom.

    På de stora hela är bytet väldigt enkelt att göra och de flesta som vet vad en skruvmejsel är bör klara av ett byte på egen hand. Pass upp med att det är del av bränslesystemet och en kall motor bör nog vara ett smart drag vid ett byte. Hoppas att det hjälper någon.

    /Nöjder

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 CSE 2,0I svårstardad på morgonen
    Av 119police i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •