Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab i Nyköping, ris eller ros?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66

    Saab i Nyköping, ris eller ros?

    Hej,

    Börjar bli dags för 9000-milsservice på hushållets 9-3, 99:a.
    Tänkte att jag skulle serva den på Saab i Nyköping istället för i Stockholm eftersom de är lite billigare. Det ligger ju inte mer än en timme bort.

    Någon som har några bra eller dåliga erfarenheter av dem?

    Mvh
    /Pegul

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638
    kan tipsa om saab i järna om du vill ha det billigare än i sthlm, 17000 mila servicen på min 9-5 skulle svenska bil ha runt 4000:- för men järna tog runt 3000:-, så hör med dom.
    Lite närmare än nyköping oxo

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    OK! Det har inte kommit några spontana varningar i alla fall, vilket jag tolkar som att det inte är några problem att serva/reparera där.

    Lite då och då ser man ju trådar med "varningar" för vissa verkstäder så jag tänkte att det kunde vara bra att slänga ut en fråga här.

    Lutar åt att jag bokar service i Nyköping om priset är bra. Kollar nog upp Järna också.

    Mvh
    /Pegul

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Saab i Nyköping är kanonbra, hmm kanske för att jag jobbar där :P

    Men de brukar alltid gå smärtfritt, bara en service vi snackar om..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Har bara positivt att säga om Bilcenter i Nyköping

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Jag kan också hålla med om att Bilcenter i Nyköping är bra. Jag har varit med om att köpa flera bilar från dem, och har servat dem där utan problem.

    Men däremot kan jag dela ut massor av dödskallar till Bilcenters plåtverkastad. Men det gällde en krockskadad Opel och inte SAAB.

    Våren –98 köpte vi en begagnad Opel Astra som då hade gått 150 mil från Bilcenter i Nyköping. Det var en av Opel Sveriges demobilar, inte bilfirmans. Därför hade den gått så lite.

    Den krockade vi med en älg i Finland juli –99.De synliga skadorna var taket, vindrutan, vänster framskärm, framdörr och bakdörr inklusive sidorutor. Det första beskedet vi fick var att den skulle lösas in men sen ändrade de sig och den skulle repareras. Den hade då gått ett par tusen mil.

    För det första tog det tre veckor att få över bilen till Sverige, och sen behövde Bilcenter ytterliggare fyra veckor att reparera den. Vi fick ut den i slutet av augusti. Då hittade vi dessa fel på den.

    Det var höjdskillnad mellan motorhuv och framskärm, en stor glipa mellan framdörr och framskärm och en glipa mellan bakdörr och bakskärm. Både bakluckan och kofångaren bak satt snett, de var inte centrerade. Det drog kallt från alla dörrarna när man körde bilen så antagligen var hela bilen skev.

    Den var uselt sanerad på glas. Vi kunde damsuga ur ett halvkilo glas från mellan sätena. Det fanns fortfarande glas kvar i sätena. De hade inte tömt ventilationen på glas, så att så fort vi startade fläkten fylldes bilen med glasdamm. Jag fick tömma CD spelaren på glassplitter för att kunna använda den.

    Rutan på framdörren var monterad felaktigt. Det var en centimeter bred springa när man hade kört upp den helt och det var även en synlig springa mot B stolpen. Gummilisten på utsidan av dörren mot rutan satt snett så att det regnade in i dörren. Elhissknapparna gick inte att trycka ned för det fanns glassplitter under knappen

    Vänster dimljus pekade snett och de hade glömt att montera dit en glödlampa när de bytte ut dimljuset!

    Solskyddet satt snett. Det gick att få in fingrarna mellan innertak och vindruta. Något var löst i innertaket för det rasslade när man svängde och när man körde på dålig väg.

    B stolpen inklädnad på utsidan satt löst för de hade missat att skruva dit en monteringsskruv. Insynsskyddet i bagageutrymmet var monterad med för korta skruvar så det lossnade när man använde det.

    Vi bråkade med plåtverkstaden så att de fick reparera de värsta skadorna så att bilen i alla fall gick att använda, och sedan bytte vi in den mot en Opel Zafira skyltbil i september –99. Vi fick ett bra pris på skyltbilen. Annars hade det nog blivit ett annat märke.

    Zafiran fungerade alldeles utmärkt, och jag har köpt min og9-3 från Bilcenter. Så bilhandeln och den vanliga verkstaden kan jag rekommendera varmt, men passa er för deras plåtverkstad.

Liknande ämnen

  1. Hjulinställning i Nyköping med omnejd?
    Av Apex i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 17:51
  2. Tips på en bra recondfirma i Nyköping?
    Av 4Klover i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 10:00
  3. AC reparation i Nyköping
    Av Halling i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-09, 12:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •