Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 2005 Tänder ej förrän man kopplar ur batteri ett tag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Question 9-5 2005 Tänder ej förrän man kopplar ur batteri ett tag

    Saab 9-5 SportCombi 2.3T YS3E, 2005, 185hk automat. Runt 22000 mil.

    Utan förvarning har bilen börjat strula vid uppstart, ibland. Allt låter ok men den vill inte tända, låter precis som när en av mina veteranbilar fick problem med förgasaren och bensintillförseln felade.

    Först misstänkte jag att batteriet laddades ur då den gick igång med starthjälp och en annan gång efter att jag tagit ur batteriet och laddat det. Generatorn laddade vid mätning som det skulle så jag köpte nytt batteri. Fungerade en uppstart och sedan slutade den fungera igen.
    En gång när jag blev stående så efter försök med starthjälp som inte hjälpte så gick den igång efter jag låst bilen och låst upp den igen (startspärr). Har testat detta igen vid ett annat tillfälle och då hjälpte det inte. Det verkar som att koppla ur batteriet en viss tid gör att den går att starta, precis som om det vore nån elektronik som nollställs då.

    Senaste scenariot där det blev fel och jag lyckades få igång den:
    Igår när jag körde en lite längre sträcka så efter ~30km började motorlampan lysa, vågade dock inte stänga av bilen då jag var ute i ingenstans. Men när jag kom hem stängde jag av bilen och den ville inte starta igen(allt snurrade som vanligt men den tände inte). Kopplade ur batteriets minuspol över natten och imorse när jag provade starta den så gick det bra att starta flera gånger efter varann, ingen motorlampa som lös heller.


    Ser inget samband med när den slutar fungera, ibland har det fungerat bra flera dagar för att sedan helt plötsligt börjar strula ofta.
    Nästa gång felet uppstår igen så ska jag iaf testa med en extra jordkabel mellan chassi och batteri.

    Någon som har några bra förslag på vad det skulle kunna vara?

    edit: Var ute och körde en sväng nu tills bilen blev varm och nu startar den inte igen, en extra jordkabel gjorde heller ingen nytta. Ska testa och se om den startar när bilen kylt ner sig igen
    Senast redigerat av Errarparn den 2017-08-13 klockan 11:50. Anledning: Tillägg

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Steg ett må her være, om du er så "heldig" at du får motorlampa opp igjen, å IKKE koble bort batteriet FØR du har fått lest ut feilkoder
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    En grej jag glömde bort är att bilen ibland rycker till vid mycket gaspådrag tex vid kickdown. Och nu när jag söker på dessa felen tillsammans med varm motor och ryckningar så hittar jag att vevaxelgivaren ofta är problemet.

  4. #4
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Du kanske har mer än ett fel på bilen, när den inte vill starta rör sig varvräknare nålen när du kör på startmotorn?
    9-3 SS 1,8t -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har nu bytt vevaxelgivaren och nu startar bilen när den är varm och rycket vid kickdown är borta. Så förhoppningsvis är problemet nu löst.

  6. #6
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Man kan ju även mäta vevaxelgivaren kommer inte ihåg bör värdena. Men på våran va den inom parametrarna när den va kall. Men när den blivit varm och stannat så visa den hundratusentals ohm fel

Liknande ämnen

  1. bytt batteri, tänder ej. larm?
    Av JKIBMM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 18:20
  2. SAAB 90 tänder ej
    Av Hansen88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 23:34
  3. Tänder inte!
    Av Ztajner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •