Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Rasad 9-3 kan verkstan ha fel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Rasad 9-3 kan verkstan ha fel?

    Hej

    Har haft inne min 9-3 vector -07 (gått 15k) på verkstan i tre dar och är inte säker på att de fick till det.
    Bilen rasa under tomgång och det blev ett wooshande i motorn utan att bilen varvades upp elr med några andra vibrationer. Jag misstänkte kamkedjan och så även verkstan. De felsökte i 2 dagar och kom inte fram till mycket mer än att han surade ner sig när de försökte starta, igår på 3e sa de att det var kedjeras på den. Jag kikade på kamkedjan när jag tog hem den idag och den är inte av, ser bra ut och verkar vara spänd, jag har ej kollat spännarn dock.

    Kan det vara något annat elr hur vet jag att det är kedjan som spökar? Motorn går runt men låter som helvete när den startar, lite som att det är 0 olja in. (det finns ))
    Den har Saab tickat ett tag men inget rassel som jag har lagt märke till och inga missljud som jag har vart orolig för så det var lite av en surprise att den gav upp redan.

    Tack!

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Välkommen!

    Det är väldigt svårt att säga något utan att se bilen.

    Hur snabbt kom detta ljud/fel? 0,1sek, 10 minuter, 1 vecka?

    Körde du hem bilen för egen maskin kan jag garantera att kedjan inte är av.
    Tycker absolut du skall ta och mäta upp den. Sök här på forumet om du behöver instruktioner.

    Antar att du lyfte på ventilkåpan och tittade. Det sitter en hel del hjul, släpor, mm i kedjetransmissionen som kan slamra och låta, inklusive balansaxel kedja osv. För att se dessa måste transmissionskåpan på motorns högra sida lossas.

    Vad menade verkstaden? 1) med kedjeras 2) att man skall göra 3) om de mätte spännaren, vad är resultatet?
    Vilken verkstad?

    Med stetoskop (finns på Biltema tex) kan du lättare avgöra varifrån ljudet kommer.

    Och som sagt sök på forumet. det finns mycket information om man letar lite.
    Det är i princip samma motor i många Saabar, tex 9-3, 9000, 900, 9-5, så hittar du bra info om "fel" bil kan det säkert gälla din bil oxo så det skadar inte att läsa.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    I 9-3 2007 förekommer 4 olika typer av motorer som inte har något gemensamt med motorerna i äldre Saabar.

    Kan ju vara intressant att veta vilken motor som sitter i bilen som krånglar, det ger säkert bättre svar från forumet. Är bilen servad enligt serviceprogrammet? V6 är ökänd för krånglande kamkedjor. Hur ofta är olja och oljefilter bytt?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Eftersom det är en vector kan vi ju stryka V6an då den endast såldes i Aero 2007. Då verkstaden talar om kamkedja så kan vi ju stryka dieseln och 1.8i då dessa motorer har kamrem. Kvar är då B207-motorn i sina 3 styrkevarianter, men det spelar ju inte så stor roll för problemet vilken turbo eller programvara som sitter i bilen.

    Jag tycker det låter mer som antingen kass styrbox eller spridare.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och det låter som det kanske saknas lite kompetens hos verkstaden, finns någon annan för en second opinion?

    4 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Ja motorn är B207E, 2.0. service är utförd varje år på auktoriserad verkstad med byte av olja filter osv och inget som har slarvats med, och som sagt inga missljud från turbon elr liknande bara lite tickig emellanåt. Hade den inne på lagning av annat för bara 6-8 veckor sedan och då nämnde de inget on oljud elr liknande. Verkstan som satte raset var en på Okq8, blev så då den låg 100m från raset.. Och förmodligen kanske inte det bästa alternativet såklart. Kanske är bäst att lämna den till Saab för en andra koll?

    Jag lyfte på ventilkåpan och den satt stenhårt innan den gav med sig, tycker att om verkstan kollat så kanske den borde kommit av lite lättare? Elr vart går de in å kikar?

    Om det vore spridare/styrbox får man det ljudet? Svårt att skriva hur det lät, men de lite som när du bryter armen och man förstår direkt att de inte bara blir ett blåmärke :P

    - - - Uppdaterad - - -

    Ljudet kom och gick på 5 sekunder, därefter lät den inget vidare men de var inget Jas gripen ljud som de va innan.
    Vågade inte köra hem utan bogserades, och de sa inget om ifall de kollat på spännaren så får kika själv sen.
    Jag har ifall svårt att tro att kedjan skulle vara av, tycker inte den visat några tecken och den har gått av 15k mil. Kanske är ett vanligt fel?

  7. #7
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Nordicwolf Visa inlägg

    Jag lyfte på ventilkåpan och den satt stenhårt innan den gav med sig, tycker att om verkstan kollat så kanske den borde kommit av lite lättare? Elr vart går de in å kikar?
    När du ändå har ventilkåpan av kan du inte ta ett foto på kamdrev/kemkedja & posta här?

    Du kanske även ska uppdatera din profil med var du bor så kanske någon kan tipsa dig om en mer kompetent verkstad!
    9-3 SS 1,8t -04

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Absolut det kommer under kvällen.
    Ja de kan va smart, Skövde för övrigt

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hur lägger jag upp bilder på denna sida? Ja har via telefonen så kunde inte uppdatera min profil heller stod de

  10. #10
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Lägg upp bilder på exempelvis www.forumbilder.com eller http://imgur.com sen kan du lägga upp bilder här på forumet genom att länka till bilden.
    9-3 SS 1,8t -04

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Nä lägg upp dom på forumet istället!!!
    Fördj-ligt när dom slutar fungera.

    2 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Ja okej tack för hjälpen http://www.forumbilder.com/image/Ry4
    http://www.forumbilder.com/image/Rya
    http://www.forumbilder.com/image/RyU
    http://www.forumbilder.com/image/RyI
    http://www.forumbilder.com/image/Ry8

    De var längesen jag gick fordon på gymnasiet, kan jag ta en bild från nått speciellt håll som hjälper till att se bättre så säg gärna till. Vet inte om man kan säga något egentligen.

    Ska iaf lämna lämna bilen till en annan på måndag för en second opinion.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Lägg upp bilder på exempelvis www.forumbilder.com eller http://imgur.com sen kan du lägga upp bilder här på forumet genom att länka till bilden.
    NEJ! Använd forumets egen funktion, så försvinner inte bilderna.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Visserligen räknade jag ut vilken motor du har, men det är ju bra med info när man vill ha hjälp. Tack!

    Varför tror du felet finns inne i motorn och inte någon annanstans. AC, Generator remskivor?

    Eftersom motorn går att starta/köra är inte kedjan av.

    Det jag misstänker är den nyligen gjorda reparationen. Exakt vad demonterades och monterades då?

    Nä OkQ8 verkar kanske inte så lysande. Men duktiga Saab mekare kan nog finnas lite var som helst. Inte nödvändigtvis att de finns på fina gatan...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    NEJ! Använd forumets egen funktion, så försvinner inte bilderna.
    Är rent för van med sweclockers som inte har den funktionen, så jag tänker f*n inte på den! sorry!

    Så här kommer hans bilder.
    DSC_0721.md.jpgDSC_0722.md.jpgDSC_0724.jpgDSC_0725.jpgDSC_0728.md.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av skruvis den 2017-08-13 klockan 09:58.
    9-3 SS 1,8t -04

  16. #16
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    De e kanske läge å kolla om markeringarna stämmer mellan vev och kammar, om de finns markeringar på b207? Annars ett komptest, sen ta bort drivremmen för generator osv. Dock är jag lite orolig för balansaxelkedjan

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Min första tanke när ljudet uppkom var att motorn skar ihop :P det var därför första reaktionen var kedjeras, men nu är jag inte så säker. Batteriet har stått på laddning över natten och nu när jag testade starta imorse så står den och tuggar så jag vet inte om jag lutar mot spridarna elr något i tändningen som någon sa tidigare i tråden. Jag har inte fått igång den själv än utan det sas till mig av verkstan.

    Avgassystemet ordnades, det läckte så det borde inte hänga ihop?
    Jo visst finns det de, men de kändes oseriöst hela vägen med att de sa de skulle ringa mig och ingen ringde osv. Sen att jag fick bända upp ventilkåpan så jag tror ingen har kollat kedjan, iaf inte den vägen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Får kolla upp de tack för tipset.
    Om den kedjan krångla borde man inte sett/känt vibrationer i motorn?
    De lurigaster att motorn gått som en klocka förutom det lilla ticket, inga vibrationer inga ljud. Men det kanske kan komma direkt?

  18. #18
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Det lilla ticket kan ha varit en släpskena till balanskedjan.
    https://youtu.be/aU0IeCjRq2s

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    De där är exakt ticket jag alltid har haft. Kan det ha att göra med varför den är som den nu då?

  20. #20
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Nu e inte jag någon expert men vad som helst kan väl hända, när lagen om all jävlighet ställer till de. Har balanskedjan havererat så står ju vattenpumpen still också, den vill inte gå varm när den gick?

Liknande ämnen

  1. Bästa cab-verkstan för NG9-3 cabbe??
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 23:50
  2. Verkstan har förstört min bil, vad ska jag göra ?
    Av hangman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 19:50
  3. Var ute i verkstan och...
    Av M.L i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 15:26
  4. En kväll i verkstan (bilder)
    Av foffen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 11:06
  5. Motorvärmare. F_n vad jag är besviken på verkstan.
    Av BlackaPojken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •