Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Var få tag på nya skruvar till Saab?

  1. #1

    Var få tag på nya skruvar till Saab?

    Gick igenom bilen idag och såg att många bultar till bagageluckan mm hade rätt mycket ytrost och enklast är ju att bara byta dem. Finns det att få tag på passande bultar någonstans? Eller har Saab-åf sådana? Man vill ju ha kvar torx-formatet...
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    välsorterad järnaffär borde ha

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Swedol har rätt bra utbud på bult/mutter, i lösvikt dessutom så du plockar det du behöver ha. Blir dock jävligt mycket billigare över 1kg eller va det nu är så passa på och plocka på lite "bra och ha"

    Vet dock inte om de har med torxskallar, insex finns det mycket i alla fall.

  4. #4
    Laitis brukar också ha det mesta i bultväg torx eller inte

  5. #5
    Här finns det mesta:

    http://www.sifvert-skruv.se/sv/

    men det är inte billigt..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Är torx ett krav så hade jag gått till Saab-åf.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Ja, än så länge är torx ett krav. Men hur har ni andra gjort? Skippat torx och kör insex?
    vill inte springa till saab-åf bara för att jag behöver en skruv...
    Stål&Verktyg samt Swedol (de 2 största järnhandlarna i Växjö) har det inte, bara svarta MRT med kryss.
    får la bli en beställning på nätet... Eller så får jag ta mina titanskruvar till skylinen!
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  8. #8
    Det är denna jag är ute efter:
    http://www.sternhammar.se/Welcome/De...ID=360&pid=653
    om det nu är m6-standardgängning, men jag antar det.
    om det går handla där som privatperson återstår att se...
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Här finns det mesta:

    http://www.sifvert-skruv.se/sv/

    men det är inte billigt..
    hittar faktiskt inget i deras katalog.
    de har mrt med torx på sidan 237 men inga svarta...
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  10. #10
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Om du ska byta skruvarna pga ytrost så ska du inte använda dig att svartoxiderade skruvar. Dessa är bara rostskyddade för industriellt inomhusbruk. Således ett värdelöst rostskydd i en bil. Ta en elförzinkad eller gulkromaterad skruv om du vill hålla de fräscha en längre tid. Saabs svarta skruv har ett något bättre rostskydd än de svarta du kan köpa i en järnaffär. Men de i järnaffären är oftast av 10.9 eller 12.9 kvalite och således overkill.

  11. #11
    Vill byta pga att de har fått ytrost som börjat krypa ner i gängorna och ner i karossen, känns som en akilleshäl på sabben. Nästan varje skruv man lossar utvändigt har rost i gängorna, och fixar man inte det i tid så blir det ju större plåtreparationer som följd.

    Var för övrigt förbi en saab-åf i annat ärende idag (clips till baklampan 130:-!?) och frågade om bultarna, i detta fallet till bakluckan. Kostade 25:-/st men inget de hade hemma.... Billigt och bra för en saab-bult...

    fick även ett mail från sternhammar om att Mekonomen är åf åt dem så ska förbi och kolla om de har hemma. sedan får vi la se hur länge de håller...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-21 klockan 14:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  12. #12
    kanske så mycket rost i bultarna pga att den gått på västkusten? Karossen är dock rostfri...
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  13. #13
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Ok, skulle som sagt tagit en skruv med bättre rostskydd då. Sen fetta in dem ordentligt så har du nog gjort vad du kan.

  14. #14
    Lagerfett eller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Sternhammar tillverkar ju prylar till bilindustrin så det vore väl konstigt om det var dåligt rostskydd eller?
    deras är "svartkromaterade" som de kallar dem och inte svartoxiderade. Någon som vet vad det är för behandling och om behandlingen har ett bra skydd?
    Är rätt envis av mig att det ska vara svarta torx!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-21 klockan 14:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  15. #15
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Jag skulle tro att originalet benämns som svartkromatering, det finns dock olika kvalitéer.

    Kullagerfett går alldeles utmärkt.

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Lyfter en gammal tråd:

    Var köper man gulkromaterade/gulförzinkade skruv styckvis? Tittat på ovan nämnda sidor men om de har så är jag för dålig på att söka.

    Jag önskar bland annat en M10x35 sexkantsskruv med fläns till min og900 -93 cabriolet. Skruven som hållit fast bogseröglan bak i 33 år ser riktigt fin ut, men jag behöver en likadan skruv till då de ska vara två...

    Om gulkromaterade/gulförzinkade inte hittas, vilken typ av material/ytbehandling rekommenderas då på skruvar som ska hålla lika bra som originalskruven?




    Senast redigerat av mioh den 2024-03-21 klockan 15:34.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Det finns företag i bla Eskilstuna som ytbehandlar skruv det vore säkert smidigast att kanske skicka ett större gäng på nu behandling om det är original utseende du är ute efter.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Johan Lööf fixar väl eloxeringen

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Jag skulle försöka leta upp skruven hos EPC eller esaaparts för att hitta artikelnumret, för det är ganska sannolikt att man kan hitta bulten på något annat (mindre utsatt) ställe och/eller modell - och sedan kan man förhoppningsvis åka till en självplockskrot och hämta några bra ex.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Tack för input!

    Har besökt en större "järnaffär" med min skruv och sa att jag ville köpa en sexkantskruv med fläns med minst samma hållbarhet och rostskydd som min skruv och om möjligt med samma utseende. Efter en stunds letande så hittade de en skruv i rätt storlek (dock lite större mått på sexkanten) med rätt fläns. Tyvärr inte gul, men med samma hållbarhet enligt säljaren. m6sf din 6921 8.8 FZB 10 x 30. Det vill säga en blankförzinkad skruv.


    Gällande originalutseende på skruvar så ser min rangordning ungefär ut såhär:
    1. Jag vill att bilen är ihopskruvad och körbar innan årets Saab CabrioChallenge i augusti.
    2. Vore bra om bilen är klar innan årets skolavlutningar.
    3. Originalutseende på fästelement är önskvärt, men för tillfället så prioriteras funktion före form.

    Ihopsatt bil prioriteras före gula fästelement med andra ord. Så länge rostskydd och hållbarhet är ok så kan jag leva med det. Det är därför jag även undrade vad för material/ytbehandling som rekommenderades om "original" inte hittas.

    Använder jag fästelement med "fel" utseende så kan jag leta upp och byta till "rätt" skruvar kommande år. Det viktigaste just nu är dock att montera ihop bilen innan augusti, vilket i nuvarande tempo blir liiite småklurigt. Fick tillbaka bilen från lackeraren för två månader sedan men har ännu inte återmonterat en enda del på bilen. Tror dock det löser sig på något sätt eftersom jag har de flesta delarna och det mesta materialet som behövs.

    Johan är ett bra förslag för att får rätt färg på bilens delar! Hans delar ser bättre ut efter varje nytt försök som gjorts i rätt temperatur.

    Har kikat i EPC. Skruvens artikelnummer är 7398761. Sitter bl.a. på 9000 gångjärn. Dock så verkar de då ha insex eller torx istället för sexkant. Ska ändå se om jag kan hitta något som passar från skrotarna när/om det blir dags att byta på fler ställen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Skruvar till bussningar OG9-5
    Av burken73 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-07-19, 05:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •