Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bolmande vit rök OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Bolmande vit rök OG9-3

    Har för en månad sedan låtit verkstad byta slang till vevhus vent. Efter detta tycker jag att den bommat svart rök vid start. Nu ihelgen händer detta att den börjar bolma vit rök vid högre hastigheter > 50 km/h. Den går dock fortfarande jämnt och bra. Ska tillägga att den dragit rejält med olja och var näst intill tom när detta började. Turboras eller vad?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog kontrollera att vevhusventilationen fungerar, vad händer om du tar bort oljestickan och hålla ett papper mot locket för avgöra om den suger eller trycker?

    För effekten om vevhusventilationen inte suger är att det trycks ut olja via lagren i turbon.

    Man bör försöka använda näsan för att avgöra om det är vatten eller olja som skapar rök.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och bil- och årsmodell?

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    En 9-3:a årsmodell 2000

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Nu har jag testat att hålla ett papper mot locket. Tycker varken att den suger eller trycker. Det som droppar från avgasröret är vatten. När jag varvade i frikopplat läge kom det ingen rök.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ok nu har jag testat med papper igen. Svårt att avgöra men kanske att den suger. Då är väl vevhus vent. OK?
    Testköra ikväll och den går fint upp till 50 km/h. Sedan kommer stora moln av vit rök! Så det lutar väl åt turbo-ras?

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du lossat och känt på om turbon glappar?
    Låter som en lämplig åtgärd

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Förlåt en okunnig medelålders kvinna.
    1 Var sitter turbon? 2 Hur lossar man den?

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Denna visar en 9-5 men det är ganska likt en 9-3 med T7 motor (svart tändkassett) och ger kanske någon vägledning om var delar sitter

    https://youtu.be/mhOVaju1Svs?t=169
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av LIKY Visa inlägg
    Förlåt en okunnig medelålders kvinna.
    1 Var sitter turbon? 2 Hur lossar man den?
    Hej! Inte fel, oavsett ålder, att inse sin okunnighet, man kan inte veta allt. Snart 70 vägrar jag ge upp, försöker lära mig nåt varje dag och har sedan 18 skruvat med bilar.
    1. Turbon, som kan kallas en fläkt med två fläkthjul på samma axel. Det ena på avgassidan sitter på motorns avgasgrenrör och fås att snurra av avgastrycket, till att det andra fläkthjulet ger ett förhöjt tryck i insugningsröret så att bränsle/luftblandningen pressas in i förbränningsrummen under övertryck. Detta har en kraftigt effekthöjande effekt på förbränningsmotorer.
    2. Skruva inte på turbon om du inte säkert vet vad du gör och varför. Du kommer förmodligen bara att bränna fingrarna på den glödheta avgassidan, vilken behöver ca två timmar att svalna efter färd, innan verkstadsfolket kan reparera nåt.
    Hoppats kunnat förklara nåt!

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Hm, först nu läste jag det första du skrivit. Därför ser jag att du fått kraftigt rykande avgaser efter rengöring av vevhusventilation. Tyder på att motorolja kommer in i turbon, sannolikt beroende på glapp i slitna turbolager. Blårykande tyder på förbränd motorolja vid vanliga motortemperaturer, medan kraftig vit rök tyder på att olja förbränns under högre, turbotemperaturer, om det inte är vattenånga. För att kolla turboglapp enklast, ta bort turbons slanganslutning, insug. Sitter med slangklämma. Känn på turboinsugets fläkthjul om det känns glappt. Om så, nog tyvärr dags för turbobyte, eller annan åtgärd om bilens totala skick får bestämma. Har själv en verkstadsfaktura på arbete 4.140 kr att montera ur turbon, borra ur en pinnbult, montera en ny pinnbult samt återmontera turbon. Vid ett turbobyte för din bil, tillkommer ju kostnaden för turboaggregatet. Alltså, totalt 8-10.000kr om du gör jobbet på verkstad. En helt annan kostnad om hobbyfixare kan hjälpa dig med jobbet och kanske köpa ett beg. turboaggregat.

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för svar. Nu har jag haft den på verkstad som konstaterat turbo ras. De rekommenderar att byta oljetråget i samband med turbon låter det rimligt? Då hamnar det på ca 9500:- osäker på om det är bättre att sälja som gds. Fick tipset att först besikta kan ju vara fler fel. Vilka fler vanliga fel ?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Helt omöjligt tyvärr att säga kan vara allt från en lampa till trasig fjäder och kass avgasvärde pga turboras... så besikta bilen först och se om du får några fler saker så får du värdera om det är värt 9500 att fixa bilen. Hur långt har bilen den gått i dagsläget ?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Den har gått 19000 mil.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Ok. Men börja med att besikta den så vet vi bilens aktuella skick och sen rådfråga gärna igen när du gjort det

Liknande ämnen

  1. Svar: 76
    Senaste inlägg: 2017-12-17, 09:56
  2. [LÖST] Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret OG9-5 B235E
    Av mansan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:29
  3. Bolmande oljerök efter inbromsning!
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 17:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •