Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-3 1.8t BSR Steg 1 - Får bara grundladd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 1.8t BSR Steg 1 - Får bara grundladd

    Hej!

    Har sökt igenom i princip ALLA trådar med liknande symptom men blir snart inte klok på bilen...
    Jag har köpt en 9-3ss 1.8t som enligt säljaren skulle vara BSR Steg 1-chippad. Det satt öppet filter, laddmätare samt BSR-logga på bakluckan så jag tog för givet att det han sa stämde. Nu när jag fått hem bilen har jag konstaterat att så inte verkar vara fallet. Den laddar endast 0,45 (0.5 på en bra dag) vilket verkar vara grundladd för bilen. Man hör liksom hur den spolar upp ladd men sedan inte fullföljer spolet/tappar laddet från 0.45 till 0.35 oftast när varven går över 2k.

    Jag har gjort följande efter att ha läst på forumet här utan minsta resultat:
    - Bytt membran i avlastningsventilen (var små sprickor i).
    - Skiftat magnetventiler mellan dump och turbostyrning.
    - Bytt tändstift.
    - Bytt alla slangar i turbosystemet.
    - Kollat efter läckage i tryckslangar till och från IC.
    - Kontrollerat wastegatens funktion, kärvar ej och öppnar som den skall med tryckluft på slangen.
    - Rengjort gasspjäll.
    - Rengjort LMM.
    - Bytt o-ring i laddtrycksgivare i ryckröret innan gasspjäll.

    Det kan ju såklart vara så att programvaran försvunnit eller skrivits över av verkstad vid service. Det är bara en liten sak som stör mig i det hela:
    När jag rycker slangen till wastegateklockan så överladdar inte bilen, faktum är att den inte laddar mer eller mindre över huvud taget, den bara bygger ladd snabbare och viner mer från motorrummet. Borde den inte överladda med WG-helt stängd? Tyder detta på ett läckage i systemet?

    Tilläggas bör att BSR vägrar assistera mig pågrund av "sekretess mellan kund och säljare" och det inte var jag som köpte trimmet. Skrämmande support hos dem faktiskt.

    Vänder mig till er som ett sista hopp här innan jag köper en ny programvara hos Maptun.
    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Med tanke på att trim är en lite ljusskygg marknad både vad gäller lagen och ev försäkringar är den tystnaden ganska sund och något jag som kund uppskattar. Den delas för övrigt av maptun mfl också. Visst vill man som ny ägare på bilen veta det, men det är för mig en bra princip att inte berätta sådant alls eftersom det skulle vara en svår gränsdragning annars.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jag skulle nog ändå rekommendera att prata med Maptun. Och det kan ju vara så att original program är laddad i bilen trots emblem.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag kan förstå det där med sekretessen faktiskt. Men att inte ens försöka hjälpa mig med felsökningen eller erbjuda sig att ladda in programvaran igen utan bara hänvisa till sekretess fann jag riktigt dåligt. Bilen fanns loggad i deras trimgaranti dessutom.

    Men är det någon som kan svara på varför bilen inte laddar över med wastegaten utdragen? Borde väl ske oavsett programvara?

    Tack alla som svarat!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Kan ju vara så att turbon helt enkelt är sliten och inte orkar bygga upp nog med laddtryck? Eftersom du verkar ha kontrollerat allt annat.
    Har du provat återställa programvaran till original för att se hur den presterar då?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har också funderar över det. Men hade isär och kände på axeln. Inte en tendens till glapp åt något håll där.

    Testade att plugga igen WG-slangen idag och testade en repa. Det snurrade till ordentligt i turbon, den ven rätt ordentligt även på höga varv och dumpen kvittrade som på en rallybil. Sen gick den in i limp home mode och motolampan tändes. Satte ihop allt igen och nollade bort felkoden. Så den laddar bättre utan WG-slang men överladdar aldrig.

    Sista steget får bli att ladda i original eller maptun steg 1 och se om de kan hjälpa mig med loggar el dyl.

Liknande ämnen

  1. monterat steg 3 box, bara grundladd =(. 900 2.0t talladega
    Av Mange_t8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 01:39
  2. Har bara grundladd 2,3t-93
    Av 900larven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 23:17
  3. Laddar bara grundladd!!
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 14:21
  4. Laddar bara grundladd?? Saab 900T -97
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 01:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •