Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fastrostad handbroms OG9-5

  1. #1

    Fastrostad handbroms OG9-5

    Hejsan

    Jag har en 9-5'a SC -04 som har stått stilla sedan i vintras och jag bytte bil.

    Dum nog som jag var, drog jag handbromsen när jag ställde upp bilen, och upptäckte mitt misstag först en vecka senare...

    Problemet nu är att handbromsen på höger bakhjul sitter som berget trots att jag släppt spaken. Har försökt gunga bilen fram och tillbaka men det har bara resulterat i att jag släpat hjulet med mig. Hade av hjulet idag och kollade om det var vajern som fastnat men den löpte som den ska. Försökte hitta "kugghjulet" för att försöka justera in backarna ( dessa byttes tillsammans med skivorna för ca 1 år sedan ). Dock verkar hålen i skivan stå fel så jag inte kommer åt justeringen... Har provat att vålda med slägga och dyligt men det har heller inte hjälpt. Har provat att både justera upp och ner spänningen på vajrarna i hålet i mittkonsolen och dragit och ryckt i handbromsspaken som en galning. Inget resultat där heller... Nu har jag på vinst eller förlust sprayat in rostlösande medel i hjulbultshålen för att se om det kan lösa upp skiten på några dagar. Sen får jag ju riva loss skivan o göra rent hela skiten med CRC bräkleen för att få bort rostskyddsmedlet igen. Alternativt göra det dryga bytet av backar igen...

    Handbromsen fungerade som den skulle när jag ställde bilen där. Borde väll då inte vara så att något har släppt eller gått sönder så att backarna inte går in??? Har inte möjlighet att värma upp skiten heller, om det nu eventuellt skulle kunna vara en lösning.

    Har någon annan varit med om att det sitter så j*vligt som detta??

    Blir gråhårig ;o(

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Låter ju som att det är backarna som rostat fast mot trumman.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Låter ju som att det är backarna som rostat fast mot trumman.
    Samma slutsats som jag kommit fram till. Frågan är ju bara hur man ska få skitet att lossna?

    Nä tacka vet ja gamla og900 bromsar, hade aldrig handbromsproblem på dom när jag höll på.. Detta med trummor är ju inte nån favorit precis ;oP

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Lossa på backarnas justering och banka runt om på trumman och hoppas att det släpper.
    Kör/gunga bilen fram och tillbaka om ovan inte hjäper
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lossa på backarnas justering och banka runt om på trumman och hoppas att det släpper.
    Kör/gunga bilen fram och tillbaka om ovan inte hjäper
    Kommer inte åt justeringens "kugghjul då hålen på skivan är i fel läge. Har både bankat på skivans centrum och trummans väggar utan resultat. Verkar som sagt sitta så in i berget..

    Med min tur lär väll detta sluta med att jag får kapa skivan som du gjorde på aero sedanen ;o)

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag hade samma problem på min 2.0t, lösningen var våld våld våld och mera våld, bankade på trummorna med storsläggan tills dom lossnade, och det tog ett tag, både skivorna, backarna och backarnas monteringskit var massakrerade efteråt förstås, men skivorna var ändå sönderrostade.

    Jag testade f.ö att köra hyfsat snabbt med bilen, rivstarta osv, bakhjulen satt tvärfast..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag hade samma problem på min 2.0t, lösningen var våld våld våld och mera våld, bankade på trummorna med storsläggan tills dom lossnade, och det tog ett tag, både skivorna, backarna och backarnas monteringskit var massakrerade efteråt förstås, men skivorna var ändå sönderrostade.

    Jag testade f.ö att köra hyfsat snabbt med bilen, rivstarta osv, bakhjulen satt tvärfast..
    Har man ändå som plan att byta skivan så skulle jag snitta den med vinkelslip direkt istället och spräcka den, skulle tro det går fortare och det blir förhoppningsvis bara skivan som blir skrot om man är stadig på handen med vinkelslipen

  8. #8
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Det kanske skulle gå att montera en väldigt lång hävarm i hjulskruvarnas hål och hoppa på den?
    Edit: Eller trycka med domkraft på hävarmen.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-08-07 klockan 19:07.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #9
    Fick äntligen loss bromsen idag! Lät det stå två dagar med rostlösning, startade sedan bilen, tryckte på fotbromsen samtidigt som jag drog i handbromsen ett par ggr, sen backade jag lite o sen framåt. Då släppte bromsen =D !! Däremot hade jag lite klonkande ljud från bakhjulet när jag flyttade på bilen och bromsade försiktigt så blir till att riva ner o se så inget är skevt eller dylikt. Knackade lite försiktigt på oket här om dagen så måste kolla så inte glidpinnarna eller nått är konstiga :oP .. Kan det va handbromsbackarna som låter trots att det är färdbromsen jag använder när det vibrerar kanske??

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur få loss fastrostad Bosal dragkrok
    Av esox i forum Allmänt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2023-10-31, 16:22
  2. Hur få loss fastrostad Monoflex dragkrok OG9-5
    Av Hemmansägaren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2023-06-27, 09:10
  3. [LÖST] Lossa bromsskiva, fastrostad
    Av NP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •