Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 77

Ämne: Blåryker vid kallstart för att övergå till bolmande vit rök vid gaspådrag OG9-5

  1. #41
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Så nu kanske du har en bil att åka i snart som du kan få behålla?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #42
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Så nu kanske du har en bil att åka i snart som du kan få behålla?
    Kan ju åka in den nu men jag förstår vad du menar.

  3. #43
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Gäller dessa med 215/55/R16


  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Alltid svårt att uppskatta pris. Beror ju lite på hur snabbt man vill få bort dom och att hitta "rätt" köpare.
    Om jag ska höfta så en 500-ing /styck.

    Hur som helst tycker jag du ska starta en ny tråd om det under säljes istället. Alltid bra att inte blanda olika saker i samma tråd
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #45
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Alltid svårt att uppskatta pris. Beror ju lite på hur snabbt man vill få bort dom och att hitta "rätt" köpare.
    Om jag ska höfta så en 500-ing /styck.

    Hur som helst tycker jag du ska starta en ny tråd om det under säljes istället. Alltid bra att inte blanda olika saker i samma tråd
    Exakt min tanke och jag skapade en ny annons inne på markan på bud och även la ut på på blocket som jag inte gillar för 2300 kr.. med reservation för att gå ned lite till det pris du sa för det låter väl rimligt.

    Tack för svar
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-16 klockan 20:54.

  6. #46
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Ang pysljudet så lär det garanterat vara att kobran sitter inte på helt hundra, ser att klämringen sitter snett.. Projekt för imorgon då bilen är duktigt varm nu och sen ska ungar matas mm.

    Sen är det kvar med spjället då den man sätter på värme så blåser det kallt på förarsidan och felkod 1-8, var tog loss armen från andra bilen, tänkte inte på att det kan vara axeln så med lite tur bara armen som har spruckit enligt denna länk:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2009...d_Door_Repair/

    Batteriet laddas ur väldigt snabbt, visar grönt i hålet men som idag startade den och körde fram till garaget och dammsög hela bilen för att sen inte starta klick klick, satte den på laddning i 30 min och den startade som den ska. Kan detta ha med jordpunkter att göra eller ska man döma ut batteriet helt? Står på laddning nu i garaget och får väl stå tills imorgon och ladda.
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-17 klockan 16:18.

  7. #47
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Ang. AC'n så är det inte ovanligt att ett kugghjul kryper av motoraxeln som om du inte ser något uppenbart trasigt kan det vara det.
    Och då tror jag det finns lite bilder i arkivet om jag gräver lite

    Ang. Batteriet så låt det så så länge som möjligt och om det är en modern laddare, tills den indikerar att det är fullt.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #48
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ang. AC'n så är det inte ovanligt att ett kugghjul kryper av motoraxeln som om du inte ser något uppenbart trasigt kan det vara det.
    Och då tror jag det finns lite bilder i arkivet om jag gräver lite

    Ang. Batteriet så låt det så så länge som möjligt och om det är en modern laddare, tills den indikerar att det är fullt.
    tack H, gräv gärna tack då jag ej vet..

    Ang laddaren fattar fan inget men det är en riktigt billig skitsak antar jag från biltema:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...-A-2000030702/

    Ser ju fan inte volten på den, står på 2.4 hela tiden...

  9. #49
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    På den typen av gamla laddare så är strömmen hög till en början för att sjunka med ökad laddning men de blir aldrig riktigt färdiga så att säga

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #50
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    På den typen av gamla laddare så är strömmen hög till en början för att sjunka med ökad laddning men de blir aldrig riktigt färdiga så att säga

    /via Tapatalk
    Så vad ska jag förvänta mig då H, den ska sjunka till botten typ? Ska gå över jordpunkter imorgon men vet ju knappast om det hjälper..

    Med vänlig hälsning

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Vet du hur gammalt batteriet är? Bilarna är rätt känsliga och över 5 år så ska man vara rätt nöjd va jag har förstått.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    På den typen av gamla laddare så är strömmen hög till en början för att sjunka med ökad laddning men de blir aldrig riktigt färdiga så att säga

    /via Tapatalk
    Jag håller inte riktigt med dig när det gäller att dessa äldre laddare aldrig blir färdiga men många gånger så har dom en lite för hög max spänning som gör att man inte ska glömma dom på batteriet för länge för då kan dom torka ut batteriet.
    I vissa fall så är dom gamla laddarna med vanlig amperemätare bättre
    t.ex så har en del av dessa laddare inte en minimispänning för att starta
    amperemätaren är också bra för att då kan man i regel se om batteriet börjar bli dåligt.
    Om batteriet är helt slut och man sätter det på laddning så ska mätaren vissa många ampere och länge då är ofta batteriet i bra skick.
    Om mätaren visar mycket men bara en liten stund för att sedan sjunka rätt snabbt då är batteriet dåligt.
    Batteriet ska bete sig som en trög massa som är svår att ladda.

  13. #53
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Till botten kommer den förmodligen inte men kan det stå 2 dygn från urladdat så blir det förmodligen inte bättre pm det står längre

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag håller inte riktigt med dig när det gäller att dessa äldre laddare aldrig blir färdiga men många gånger så har dom en lite för hög max spänning som gör att man inte ska glömma dom på batteriet för länge för då kan dom torka ut batteriet.
    I vissa fall så är dom gamla laddarna med vanlig amperemätare bättre
    t.ex så har en del av dessa laddare inte en minimispänning för att starta
    amperemätaren är också bra för att då kan man i regel se om batteriet börjar bli dåligt.
    Om batteriet är helt slut och man sätter det på laddning så ska mätaren vissa många ampere och länge då är ofta batteriet i bra skick.
    Om mätaren visar mycket men bara en liten stund för att sedan sjunka rätt snabbt då är batteriet dåligt.
    Batteriet ska bete sig som en trög massa som är svår att ladda.
    Helt riktigt, självklart har jag en gammelladdare också för svåra fall, en modern lyster bara ilsket rött om batteriet laddat ur för djupt och då man det gå att gå igång dem så den moderna kan ta över senare.
    Och amperemätaren är bra när man lärt sig känna igen dessa beteenden.
    Och i tillägg kan man även känna på batteriet då och då när det står på laddning för det blir varm men skall inte bli för varmt/hett för då är något galet.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-17 klockan 20:56.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #54
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    På sidan du länkade ovan
    på denna (näst längst ner till vänster)


    Så sitter det en motor längst upp på bilden (Har för mig att det är den men är lite osäker) och det finns en på höger och en på vänster sida om jag inte minns fel.
    På motorn sitter en utväxling som man delar genom att lossa 2 skruvar
    DSC_2520_Stegmotor_blandarspjäll.jpg
    Nä man har den lös så ser motorn ut så här i profil när kugghjulet krypit ut på axeln

    DSC_2523_Stegmotor_blandarspjäll.jpg
    Här ser man att det är ett "hål" i mitten och kugghjulet skall knackas så att axeln ligger 'jämns med'
    DSC_2521_Stegmotor_blandarspjäll.jpg
    Här är utväxlingen som motorn sitter på och axeln med kugghjulen går in i hålet som ser ut som en "8"
    Kikar man in där ser man ett större kugghjul och när det lilla kryper av axeln hamnar det för långt in.
    Innan man delar motor och utväxling kan man känna på axeln om den går att snurra för hand eller ej, det ska inte gå (ta inte i hårt). Är den lös går det ganska lätt.

    Jag har fixat detta på 3-4 bilar där temperaturen inte har gått att reglera på ena eller andra sidan.
    Hoppas du förstår och att det är till någon hjälp

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-17 klockan 23:03. Anledning: Rättar mig själv
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #55
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ang. AC'n så är det inte ovanligt att ett kugghjul kryper av motoraxeln som om du inte ser något uppenbart trasigt kan det vara det.
    Och då tror jag det finns lite bilder i arkivet om jag gräver lite

    Ang. Batteriet så låt det så så länge som möjligt och om det är en modern laddare, tills den indikerar att det är fullt.
    Ok tack, ska checka idag.

    Angående batteriet, var nere i garaget och kollade, nu har mätaren gått från 2.4 ned till ca 0.9 arith (vad det nu är??)
    Batteriet var ej varmt heller.

  16. #56
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Vet du hur gammalt batteriet är? Bilarna är rätt känsliga och över 5 år så ska man vara rätt nöjd va jag har förstått.
    Vet faktiskt inte men bilen har ju stått i 1 år..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag håller inte riktigt med dig när det gäller att dessa äldre laddare aldrig blir färdiga men många gånger så har dom en lite för hög max spänning som gör att man inte ska glömma dom på batteriet för länge för då kan dom torka ut batteriet.
    I vissa fall så är dom gamla laddarna med vanlig amperemätare bättre
    t.ex så har en del av dessa laddare inte en minimispänning för att starta
    amperemätaren är också bra för att då kan man i regel se om batteriet börjar bli dåligt.
    Om batteriet är helt slut och man sätter det på laddning så ska mätaren vissa många ampere och länge då är ofta batteriet i bra skick.
    Om mätaren visar mycket men bara en liten stund för att sedan sjunka rätt snabbt då är batteriet dåligt.
    Batteriet ska bete sig som en trög massa som är svår att ladda.
    Tack för svar PelleJ Innebär det att mitt batteri är slut då det laddat från 2.4 ned till ca 0.9 arith under 15 h?
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-18 klockan 07:35.

  17. #57
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    På sidan du länkade ovan
    på denna (näst längst ner till vänster)


    Så sitter det en motor längst upp på bilden (Har för mig att det är den men är lite osäker) och det finns en på höger och en på vänster sida om jag inte minns fel.
    På motorn sitter en utväxling som man delar genom att lossa 2 skruvar
    DSC_2520_Stegmotor_blandarspjäll.jpg
    Nä man har den lös så ser motorn ut så här i profil när kugghjulet krypit ut på axeln

    DSC_2523_Stegmotor_blandarspjäll.jpg
    Här ser man att det är ett "hål" i mitten och kugghjulet skall knackas så att axeln ligger 'jämns med'
    DSC_2521_Stegmotor_blandarspjäll.jpg
    Här är utväxlingen som motorn sitter på och axeln med kugghjulen går in i hålet som ser ut som en "8"
    Kikar man in där ser man ett större kugghjul och när det lilla kryper av axeln hamnar det för långt in.
    Innan man delar motor och utväxling kan man känna på axeln om den går att snurra för hand eller ej, det ska inte gå (ta inte i hårt). Är den lös går det ganska lätt.

    Jag har fixat detta på 3-4 bilar där temperaturen inte har gått att reglera på ena eller andra sidan.
    Hoppas du förstår och att det är till någon hjälp
    Fast detta du menar nu är ju på passagerar sidan, när man får felkod 1-8 så är det ju på förarsidan som plastarmen eller axeln som är trasig el liknande eller missförstod jag dig nu? Du kanske menar typ tillvägagångssättet bara

  18. #58
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Spjällmotorerna ser likadana ut på båda sidor så det är för du skall få inblick i principen och lättare kunna hitta orsaken till just ditt problem.
    De jag fixat har varit på båda sidor
    Just uppslag om var och vad som brukar fela brukar vara till hjälp.
    Börja med att ha bilen igång och sidopanelen borta och ändra på temperatur och luftflöden för att se vad som rör sig eller inte.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #59
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Spjällmotorerna ser likadana ut på båda sidor så det är för du skall få inblick i principen och lättare kunna hitta orsaken till just ditt problem.
    De jag fixat har varit på båda sidor
    Just uppslag om var och vad som brukar fela brukar vara till hjälp.
    Börja med att ha bilen igång och sidopanelen borta och ändra på temperatur och luftflöden för att se vad som rör sig eller inte.
    Tack H, will do.

    Ang batteriet, var på en OK mack och dom testade batteriet och dom sa att det var 100% bra... Ser detta bra på bilden?


    - - - Uppdaterad - - -

    Ang kobran, får fan inte på den ordentligt, blev bättre idag men fortfarande lite ljud är det nått trix med att få på den ordentligt?

  20. #60
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Batteriet verkar OK även om det inte är nytt

    Kobran är lättare att få till om man lossar LMM/Gummistosen för att få lite mer plats men för den ovane är det lite pilligt.
    Dit med kobran med o-ring och lirka på klamman och dra i skruven lite grann, vickar man på kobran känner man när den är parallell mot turbon och man ser i inspektionshålet att det ser OK ut.
    Dra åt lugnt och håll stadigt i kobran så den inte flyttar sig.

    Det finns ett flexibelt handtag på Biltema, typ som en böjbar skruvmejsel som är ca 50cm lång med 1/4" fattning som man kan sätta en passande torx på för att lättare nå och skruva
    Många torxhylsor är 3/8" så jag använder en förminskingsadapter för att få ihop det.


    Edit: Hittat http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ft-2000020913/
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-18 klockan 15:47. Anledning: Hittat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero -00 ryker vid kallstart och gaspådrag
    Av Frostdahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 21:01
  2. Saab 9-5 2.3t BioPower går dåligt vid kallstart och blåryker
    Av lindell90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 20:55
  3. [LÖST] Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret OG9-5 B235E
    Av mansan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:29
  4. Blåryker vid växling och ibland vid gaspådrag
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •