Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Blåryker vid kallstart för att övergå till bolmande vit rök vid gaspådrag OG9-5

  1. #61
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Batteriet verkar OK även om det inte är nytt

    Kobran är lättare att få till om man lossar LMM/Gummistosen för att få lite mer plats men för den ovane är det lite pilligt.
    Dit med kobran med o-ring och lirka på klamman och dra i skruven lite grann, vickar man på kobran känner man när den är parallell mot turbon och man ser i inspektionshålet att det ser OK ut.
    Dra åt lugnt och håll stadigt i kobran så den inte flyttar sig.

    Det finns ett flexibelt handtag på Biltema, typ som en böjbar skruvmejsel som är ca 50cm lång med 1/4" fattning som man kan sätta en passande torx på för att lättare nå och skruva
    Många torxhylsor är 3/8" så jag använder en förminskingsadapter för att få ihop det.
    (Hittar den inte med biltemas usla sökfunktion)
    Detta är exakt vad jag prövat, har den flexibla dragaren men kört med långt förlängningsskaft spärrnyckel och T30. Hade tom ett litet koben som pressade på. Tydligen gör jag nått fel får prova igen lol..

    Ang batteriet, kan jordningar göra att den e tuggar lite extra på starten för det verkar ju lite random.. Pratade med fd ägaren och han sa att batteriet laddade bara till ca 85 %!!

  2. #62
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Har nu tagit loss kobran IGEN och ser att oringen är bra MEN för stor, och antagligen tappat diameter om ni förstår. Dock fick jag på den som den ska var om man nu tittar på dom 2 hålen, över och kröp under bilen och kollade.. Tveksam ändå, blir väl en ny oring.. Kunde ju ej ut å köra då det e fredag ni vet

  3. #63
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    På sidan du länkade ovan
    på denna (näst längst ner till vänster)


    Så sitter det en motor längst upp på bilden (Har för mig att det är den men är lite osäker) och det finns en på höger och en på vänster sida om jag inte minns fel.
    På motorn sitter en utväxling som man delar genom att lossa 2 skruvar
    Bifogad fil 7878
    Nä man har den lös så ser motorn ut så här i profil när kugghjulet krypit ut på axeln

    Bifogad fil 7875
    Här ser man att det är ett "hål" i mitten och kugghjulet skall knackas så att axeln ligger 'jämns med'
    Bifogad fil 7877
    Här är utväxlingen som motorn sitter på och axeln med kugghjulen går in i hålet som ser ut som en "8"
    Kikar man in där ser man ett större kugghjul och när det lilla kryper av axeln hamnar det för långt in.
    Innan man delar motor och utväxling kan man känna på axeln om den går att snurra för hand eller ej, det ska inte gå (ta inte i hårt). Är den lös går det ganska lätt.

    Jag har fixat detta på 3-4 bilar där temperaturen inte har gått att reglera på ena eller andra sidan.
    Hoppas du förstår och att det är till någon hjälp
    Härligt, har idag fixat detta som du beskrev. Hade lite problem att ac kalibreringen ställde rätt så jag fick ta isär och flytta manuellt rakt upp. Efter detta så funkar värmen som den ska på vänster sida Felkoden 1-8 är nu borta med Tack H.

    Ang kobran som jag fick dit som det ska sitta så låter det bättre vid gaspådrag, men fortfarande ibland så låter det lite men absolut inte som förut men ibland går den inte in på rött, typ halva gula bara och ibland in på röda.. några tips på detta?
    Senast redigerat av Risig den 2017-08-19 klockan 19:41.

  4. #64
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Risig Visa inlägg
    Härligt, har idag fixat detta som du beskrev. Hade lite problem att ac kalibreringen ställde rätt så jag fick ta isär och flytta manuellt rakt upp. Efter detta så funkar värmen som den ska på vänster sida Tack H.
    Skönt när man kan hjälpa till utan att det kostar.

    Ang kobran som jag fick dit som det ska sitta så låter det bättre vid gaspådrag, men fortfarande ibland så låter det lite men absolut inte som förut men ibland går den inte in på rött, typ halva gula bara och ibland in på röda.. några tips på detta?[/QUOTE]
    Om o-ringen var slapp kanske det blev bättre men inte helt bra? Vet ej vad den kostar men det borde inte vara mycket.
    Sen kan det vara så att den går tillräckligt bra och man skall nöja sig med det. Hur mycket luftmassa (nålen visar) som krävs för att uppnå begärt moment beror ju på yttre parametrar som temperatur, lufttryck m.m.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #65
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Vet du om någon har pillat med mjukvaran i styrboxen?
    Kolla t.ex om du har opensid(+/-samtidigt på panelen) det skulle kunna hjälpa och kanske förklara lite annat.
    Tryckte in båda, inget hände, höll in båda länge och inget hände där heller så jag antar om jag ej gjort fel att jag är home free..

    Med vänlig hälsning

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Skönt när man kan hjälpa till utan att det kostar.

    Ang kobran som jag fick dit som det ska sitta så låter det bättre vid gaspådrag, men fortfarande ibland så låter det lite men absolut inte som förut men ibland går den inte in på rött, typ halva gula bara och ibland in på röda.. några tips på detta?
    Om o-ringen var slapp kanske det blev bättre men inte helt bra? Vet ej vad den kostar men det borde inte vara mycket.
    Sen kan det vara så att den går tillräckligt bra och man skall nöja sig med det. Hur mycket luftmassa (nålen visar) som krävs för att uppnå begärt moment beror ju på yttre parametrar som temperatur, lufttryck m.m.[/QUOTE]

    Ja du har varit duktig med mig och du/alla haft bra tålamod Uppskattas duktigt!

    Japp, sant ang kobran, nä den oringen har tom jag råd med, får panta några burkar annars Ja den går jäkligt mycket bättre men man får ju lite psyk att det ska vara perfekt ...
    Ang lufttryck mm så kan det ju inte stämma i "mitt" fall då det är i samma körning och handlar om 1-2 mil och det diffar men som du säger man kanske ska vara nöjd dock blir det ett oringsbyte så klart.

  6. #66
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Händer inget har ingen aktiverat OpenSID
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #67
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Händer inget har ingen aktiverat OpenSID
    Nä precis och jag antar att man måste ha tech 2 för att få igång den eller? Om ej hur?

  8. #68
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Risig Visa inlägg
    Japp, sant ang kobran, nä den oringen har tom jag råd med, får panta några burkar annars
    Annars får du PM'a mig ditt mobilnummer om du har Swish eller ett bankkontonummer så löser vi det!
    Det kan inte stupa på en o-ring

    Citat Ursprungligen postat av Risig Visa inlägg
    Nä precis och jag antar att man måste ha tech 2 för att få igång den eller? Om ej hur?
    Näe, en anpassad mjukvara där det är aktiverat

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #69
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Annars får du PM'a mig ditt mobilnummer om du har Swish eller ett bankkontonummer så löser vi det!
    Det kan inte stupa på en o-ring

    Näe, en anpassad mjukvara där det är aktiverat
    Haha nä precis, snäll du är, gillar det. Kan ju kolla med Saab på måndag annars pm:ar jag dig och yes jag har swish. Tack!
    Okej då vet jag det ang opensid.

    Har en annan grej, verkar ju fan ha en jäkla otur eller nja skitsamma. Jo Började med att en bult till framdäcket låg bredvid på asfalten, jaha tänkte jag, fd ägaren har väl slarvat med ditsättning.. Den går bara runt runt, var inne på däckverkstad för stommarna på 2 däck läckte och dom försökte gänga om men det var kört. Antar att det blir byte av hjulllager fram då eller hur?

  10. #70
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Batteriet verkar OK även om det inte är nytt

    Kobran är lättare att få till om man lossar LMM/Gummistosen för att få lite mer plats men för den ovane är det lite pilligt.
    Dit med kobran med o-ring och lirka på klamman och dra i skruven lite grann, vickar man på kobran känner man när den är parallell mot turbon och man ser i inspektionshålet att det ser OK ut.
    Dra åt lugnt och håll stadigt i kobran så den inte flyttar sig.

    Det finns ett flexibelt handtag på Biltema, typ som en böjbar skruvmejsel som är ca 50cm lång med 1/4" fattning som man kan sätta en passande torx på för att lättare nå och skruva
    Många torxhylsor är 3/8" så jag använder en förminskingsadapter för att få ihop det.


    Edit: Hittat http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ft-2000020913/
    Inte haft ett problem med batteriet sedan jag skrev men igår sjuk och jäklig med yngsta sonen med så startar bilen ej pga dött batteri med massa mat i bilen.. Jisses vad kan det vara, Batteriet har suttit på laddning sedan 15.00 igår så det lär ju funka ett tag till. Batteri lampan lyser och släcks när man vrider på tändningen som den ska och lyser aldrig under färd så generator fel kan det väl inte vara.. Skumt när OK Q8 gjorde test och visade bra..

  11. #71
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Har nte läst hela tråden så viss risk för upprepning :S Men bara för att ett batteritest säger att batteriet är ok så behöver det inte vara tillräckligt bra för att dra runt startmotorn. Har själv varit i situationer där konditionstestare säger att batteriet är i prima skick men startmotorn orkar knappt dra runt motorn. Nytt batteri har löst dessa problem.
    /Johan

  12. #72
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Dålig kontakt till jord kan också ge sådana symptom trots friskt batteri. Råkat ut för det på både bil och mc av varierande ålder. Se till att allt är rent och åtdraget, gärna med taggbrickor vid anslutningar till motor/kaross istället för vanliga släta som det brukar vara från fabrik, det bryter igenom eventuell oxid mycket bättre.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  13. #73
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Risig Visa inlägg
    Inte haft ett problem med batteriet sedan jag skrev men igår sjuk och jäklig med yngsta sonen med så startar bilen ej pga dött batteri med massa mat i bilen.. Jisses vad kan det vara, Batteriet har suttit på laddning sedan 15.00 igår så det lär ju funka ett tag till. Batteri lampan lyser och släcks när man vrider på tändningen som den ska och lyser aldrig under färd så generator fel kan det väl inte vara.. Skumt när OK Q8 gjorde test och visade bra..
    När min generator var kass så lös heller inte batterilampan. Den tändes ju vid start (kontroll) men slocknade sedan. Höll på att ladda mitt batteri hela tiden men kom inte särskilt långt på det. Men en gång körde jag iväg när det va mörkt och då såg jag att lampan lös mycket svagt, som neddimmad liksom. Men det va nära på omöjligt att se i dagsljus. 1st renoverad generator senare så fungerade allt. Bara så du vet
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  14. #74
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Har nte läst hela tråden så viss risk för upprepning :S Men bara för att ett batteritest säger att batteriet är ok så behöver det inte vara tillräckligt bra för att dra runt startmotorn. Har själv varit i situationer där konditionstestare säger att batteriet är i prima skick men startmotorn orkar knappt dra runt motorn. Nytt batteri har löst dessa problem.
    /Johan
    Mm får se vad som händer..
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Dålig kontakt till jord kan också ge sådana symptom trots friskt batteri. Råkat ut för det på både bil och mc av varierande ålder. Se till att allt är rent och åtdraget, gärna med taggbrickor vid anslutningar till motor/kaross istället för vanliga släta som det brukar vara från fabrik, det bryter igenom eventuell oxid mycket bättre.
    Ska kolla upp detta, tack.
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    När min generator var kass så lös heller inte batterilampan. Den tändes ju vid start (kontroll) men slocknade sedan. Höll på att ladda mitt batteri hela tiden men kom inte särskilt långt på det. Men en gång körde jag iväg när det va mörkt och då såg jag att lampan lös mycket svagt, som neddimmad liksom. Men det va nära på omöjligt att se i dagsljus. 1st renoverad generator senare så fungerade allt. Bara så du vet
    Borde ju vara enkelt test då jag har garage, bara stänga dörrarna och dimma ned belysningen så borde man se om den lyser.

    I med att jag har dragkrok så vet jag att vissa säger att man ska sära på kopplingen höger bak i reservdelsbaljan och det har jag gjort nu. Återstår att se..

    Tack för alla svar och tankar

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Min 9:5a blårök också vid kallstart. Drack olja utan dess like. Bytte turbo. Ingen förbättring. Detta har pågått ett par år och ingen har kunnat lista ut vad felet var. Har nu bytt vevaxelgivare efter att vi fått strömlöst ett flertal gånger under en långtur. Slutade ryka och sörpla olja efter ett par dagar. Blev dessutom mycket piggare. Trodde nästan jag köpt ny bil.

  16. #76
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    En ny vevaxelgivare gör väl knappast att blårök försvinner än mindre botar "stor oljetöst"??

    strömlöst..?

    Men välkommen till STCS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Har du kollat slangarna ,anslutningarna samt gavlar på / till intercoolern? Låter dom ditt problem kan sitta där. Mvh

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero -00 ryker vid kallstart och gaspådrag
    Av Frostdahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 21:01
  2. Saab 9-5 2.3t BioPower går dåligt vid kallstart och blåryker
    Av lindell90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 20:55
  3. [LÖST] Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret OG9-5 B235E
    Av mansan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:29
  4. Blåryker vid växling och ibland vid gaspådrag
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •